کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی یا آکیوپیشنال تراپی  (Occupational Therapy) یا به زبان فرانسوی ارگوتراپی (Ergothérapie) علمی است که  با استفاده از تکنیک های گوناگون به درمان اختلالات جسمی و روانی در تمامی مقاطع سنی میپردازد. کاردرمانی فرد را برای انجام فعالیت های روزانه خود به استقلال رفتاری و ذهنی میرساند.

البته میتوان گفت که یکی از اهداف کاردرمانگر این است که فرد را از وابستگی به دیگران خارج کرده و به انجام فعالیت های مسقل خود سوق میدهد.

برای مثال فردی که سکته کرده است را در نظر بگیرید با توجه به اتفاقی که برای شخص  افتاده برخی از مهارت های کلامی یا در  بعضی موارد حتی مهارت های حرکتی خود را از دست میدهد که این اتفاق باعث محدودیت هایی در منزل و محل کار  و وابستگی شدید به خوانواده خود میشود که همین امر باعث بروز مشکلاتی مانند افسردگی از دست دادن اعتماد نفس فرد است.

کار درمانی برای چه سنی مناسب است؟

کار درمانی برای تمامی سنین از یک نوزاد تا یک فرد کهن سال مورد استفاده است که به عنوان مثال  پسر بچه ای که دسختطش خوب نیست یا نوزادی که دچار ناتوانی مادر زادیست یا حتی برای چاقی در کودکان و مانند مثالی که در بالا گفته شد  فردی که در سن بالا دچار سکته شده است میتوان از یک کار درمانگر بهره برد.

پس به خاطر بسپارید کاردرمانی فقط برای کودکان نیست و در ادامه به افرادی که نیاز بیشتری به کاردرمانی دارند میپردازیم.

چه افرادی نیاز به کار درمانی دارند؟

به طور کلی میتوان گفت که هر شخصی که نیازمند به استقلال در عملکرد های خود است میتواند به یک کاردرمانگر  مراجعه کند که میتوان گفت به دو دسته زیر تقسیم میشود:

اختلالات جسمی

- اختلالات عصبی یا نورولوژیک در بزرگسالان مانند پارکینسون  ، ام اس ، سکته مغزی و...
- اختلالات جسمی کودکان مانند تاخیر حرکتی ، الگوی حرکتی نادرست ، گردن کجی و حتی صافی کف پا و...
-اختلالات ارتوپدی مانند ضایعات تاندونی ، سوختگی واز قبیل بیماری های روماتیسمی...

اختلالات ذهنی

-اختلالات ذهنی در کودکان مانند مشکلات توجه و تمرکز کودکان یا بیش فعالی و یا مواردی مانند مشکلات شناختی ، رفتاری ، درمان فوبیا و هذیان گفتن و...
-اختلالات ذهنی در سنین بالا یا حتی جوانی مانند مصرف مواد مخدر کج خلقی سالمندی و یا بیماری اسکیزوفرنی میتوان نام برد.

تاثیر جلسات کاردرمانی

در طی جلسات کاردرمانی، کار درمانگر در ابتدا مشکل بیمار را تشخیص داده و مورد ارزیابی قرار می دهد. سپس از بهترین روش ها برای بهبود وضعیت او استفاده می کند. در حقیقت پس از بررسی دقیق بیمار، یک برنامه دقیق که شامل یکسری تمرینات است،تنظیم  می شود. درمانگر های متخصص و مجرب کمک می کنند تا افراد مبتلا به برخی از بیماری های عصبی به روزهای قبل از بیماری خود بازگردند و استقلال کافی را در زندگی داشته باشند. پس از گذراندن جلسات کاردرمانی متوجه خواهید شد که تا چه حد توانایی شما برای انجام کارهای روزمره افزایش پیدا کرده است.

می توان گفت که درمانگر ها با اقدامات زیر به بهبود وضعیت بیماران کمک می کنند:

  • بررسی و ارزیابی مشکلات عضلانی اسکلتی نظیر دست درد، کمر درد یا گردن درد و ارائه بهترین پیشنهاد جهت درمان
  • ارزیابی بیماران عصبی و ارائه پیشنهاد جهت تغییر محیط زندگی آن ها
  • ارائه مشاوره برای کودکانی که تاخیر در رشد دارند.
  • بهبود وضعیت افرادی که دچار سرطان بوده و یا تحت مراقبت های خاصی هستند.
  • مشاوره تخصصی در زمینه تحرک

مطالب مرتبط : چه کسانی به کاردرمانی نیاز دارند؟

کاردرمانگر کیست و چه کاری انجام می دهد؟

برای نتیجه بخشی کاردرمانی لازم است تا حتما به یک کاردرمانگر حرفه ای و باتجربه مراجعه کنید. افرادی که به عنوان کاردرمانگر به فعالیت می پردازند، متخصص در حوزه روانشناسی، آناتومی بدن و فیزیولوژی هستند. این افراد براساس مشکل و شرایط زندگی بیماران، یک برنامه کامل و جامع را برای بهبود وضعیت آن ها تنظیم می کنند.

کاردرمانگر ها با به کارگیری روش های مختلف و استفاده از دانشی که در دوران تحصیل کسب کرده اند، خدمات مختلفی را به بیماران ارائه می دهند. می توان گفت هدف اصلی و مهم کاردرمانی توانبخشی می باشد. کاردرمانگرها سعی دارند تا به افزایش کیفیت زندگی بیماران کمک کرده و آسیب های ناشی از بیماری مختلف را کاهش داده یا به طور کلی از بین ببرند.

تفاوت فیزیوتراپی با کاردرمانی

متاسفانه این روزها اکثر افراد کاردرمانی و فیزیوتراپی را دو روش درمانی یکسان دانسته و یا آن ها را با یک دیگر اشتباه می گیرند. به همین خاطر نیز لازم است در مورد تفاوت این دو توضیحاتی را بیان کنیم.

در واقع کار فیزیوتراپیست و کاردرمانگر تا حدی شبیه به یک دیگر است. زیرا آن ها در زمینه توانبخشی تخصص داشته و سعی دارند تا با یکسری اقدامات، بیماران را به روزهای قبل از بیماری بازگردانند. همچنین هردو آن ها با ارزیابی بیماری، برنامه خاصی در جهت بهبود وضعیت بیماران، تنظیم می کنند.

اما مهم ترین تفاوت یک فیزیوتراپیست با کاردرمانگر در نحوه درمان آن هاست. در کاردرمانی بیشترین تمرکز روی توانایی افراد برای  انجام کارهای روزمره است. اما فیزیوتراپی بیشتر به درمان ناحیه آسیب دیده و حرکت بخش های مختلف بدن می پردازد. به عبارت ساده می توان گفت که کاردرمانی یک راهنما برای افراد جهت برگشت به زندگی نرمال بوده اما فیزیوتراپی آسیب های مختلف اندام های حرکتی را درمان می کند. شاید کاردرمانی و فیزیوتراپی شباهت زیادی به هم داشته باشند اما نحوه اجرای هر یک از آن ها با دیگر تفاوت زیادی دارد.

مزایا کاردرمانی برای کودکان

بیشتر کودکان کارهای روزمره را با کمک بزرگترها انجام داده و مهارت های لازم را در محیط های آموزشی یاد می گیرند. اما برخی از آن ها اختلالاتی در انجام برخی کارها خواهند داشت که می توان این مشکل را با کاردرمانی برطرف کرد. درمانگرها می توانند با روش های مختلفی اختلال عملکرد کودکان را رفع کنند. این روش ها عبارتند از:

  • برخی کودکان دچار مشکل حافظه بوده و تمرکز کافی را برای یادگیری ندارد. کاردرمانگر به این گونه کودکان کمک می کند تا تمرکز بیشتری در کلاس داشته باشند.
  • پیشنهاد تهیه وسایل به خصوص برای کودکان اعم از ویلچر، برخی وسایل ارتباطی یا بهداشتی و همچنین ارائه پیشنهاد برای تغییر محیط منزل
  • کمک به بهبود مهارت های حرکتی که به کودک کمک می کند تا اشیای مختلف را درست در دست بگیرد.
  • افزایش هماهنگی چشم و دست جهت غذا خوردن، حمام کردن و....
  • تقویت توانایی کودکان برای انجام کارهای داوطلبانه

برای نتیجه بخشی کاردرمانی کودکان، حضور پدر و مادر در جلسات درمانی، بسیار موثر است. همکاری درمانگر با پدر مادر می تواند تاثیر بسزایی در بهبود زندگی کودک داشته باشد.

چه کودکانی به کاردرمانی نیاز دارند؟

کودکانی به هریک از مشکلات زیر دچار باشند، بایستی حتما جلسات کار درمانی را آغاز کنند:

  • مشکلات مادرزادی همانند شکاف کام یا بیماری های قلبی
  • مشکلات ارتوپدی نظیر شکستگی استخوان ها
  • ام اس
  • سرطان
  • آتروز
  • سوختگی
  • اوتیسم
  • فلج مغزی
  • تاخیر در روند رشد کودک
  • مشکلاتی که به سلامت ذهن مربوط است اعم از استرس، افسردگی و....
  • حواس پرتی شدید در کودکان
  • قطع عضو

کاردرمانی برای بزرگسالان

کلیه خدمات کار درمانی در دسته بندی جسم و روان قرار می گیرد. مشکلات جسمی که در بزرگسالان نیاز به کاردرمانی دارد، در دو دسته بندی زیر قرار می گیرد:

اختلالات نوروژیک همانند ام اس، پارکینسون، ضایع نخاعی، ضربه مغزی و بیماری های پیشرونده.

اختلال ارتوپدیک همانند سوختگی، مشکلات حرکتی اندام های فوقانی، گرفت پوستی و ضایعه تاندونی.

 علاوه بر مشکلات جسمی، اختلالات روانی در بزرگسالان نیز نیاز به کاردرمانی دارد که از جمله این اختلالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکیزوفرنیا
  • اختلالات خلقی و شخصیتی که شامل چندین بیماری می شود.
  • استفاده از مواد مخدر
  • مشکلات روانی مربوط به کهولت سن

جمع بندی

کاردرمانی می تواند راهنمایی برای بیماران جهت بازگشتن به زندگی نرمال باشد. این روش درمانی برای بیماری های جسمی و روانی متعددی موثر بوده و برای کودکان و بزرگسالان مناسب است. برای تاثیرگذاری کار درمانی لازم است تا حتما به یک مرکز معتبر و کاردرمانگر مجرب مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات توانبخشی نسیم با ما تماس بگیرید.و در آخر کاردرمانی به تمامی افراد کمک میکند که  فعالیت های روزانه و شخصی خود را انجام داده و توانسته با جامعه ارتباط برقرار کرده ومانند یک شخص حقیقی به فعالیت های گروهی و معنا دار بپردازد.

 

آخرین مقالات
بیماری پارکینسون چیست ؟

بیماری پارکینسون چیست ؟

بیماری پارکینسون یکی از انواع بیماری های پیش رونده بوده که به سیستم عصبی مربوط می شود. در واقع نشانه های این بیماری به تدریج خود را نشان می دهند. در برخی اوقات ممکن است نشانه های این بیماری تا حدی کم و جزئی باشد که افراد به سختی متوجه آن شوند. 1402/12/25 | 04:42
گفتار درمانی کودک 6 ساله و 7 ساله

گفتار درمانی کودک 6 ساله و 7 ساله

روش های گفتار درمانی می تواند برای کودکان 6 الی 7 ساله متفاوت باشد. در واقع مشکل کودک و نیازهای او مشخص می کند که چه مدل گفتار درمانی می تواند به او کمک کند. به طور معمول اختلالات گفتاری از سن دو سالگی به بعد خود را نشان می دهند. 1402/12/25 | 04:22
رفتار درمانی دیالکتیکی چگونه است؟

رفتار درمانی دیالکتیکی چگونه است؟

رفتار درمانی دیالکتیکی یا همان DBT یک رویکرد روان درمانی است که می‌تواند برای بهبود بسیاری از مشکلات روحی روانی مناسب باشد. این روش درمانی به سه شکل قابل انجام است 1402/12/21 | 12:25
بازی درمانی کودکان بیش فعال

بازی درمانی کودکان بیش فعال

بازی درمانی کودکان بیش فعال یکی از رایج ترین روش های درمانی بوده که از طریق بازی می توانند در تغییر رفتارهای مشکل ساز کودکان بسیار موثر واقع شود. 1402/12/14 | 10:26
کاردرمانی کودکان بیش فعال

کاردرمانی کودکان بیش فعال

کاردرمانی کودکان بیش فعال یکی از موثر ترین روش های درمانی برای کودکانی است که به ADHD مبتلا هستند. می توان گفت بیش فعالی از جمله اختلالات رایج در میان کودکان است. 1402/12/12 | 01:21
کاردرمانی در تهرانپارس

کاردرمانی در تهرانپارس

اگر در تهرانپارس ساکن هستید و به دنبال یک مرکز کاردرمانی خوب در تهرانپارس می گردید، می توانید همین حالا با کلینیک توانبخشی نسیم تماس بگیرید. کاردرمانی شامل روش های مختلفی می شود که هر یک می توانند نقش مهمی را در افزایش استقلال بیماران ایفا کنند. 1402/12/12 | 01:02

ارسال نظر
نظرات کاربران
ع
علیرضا شمس 11/24/2019 3:07:25 PM
با سلام . مطالبتون عالی بوده. لطفا از این طیف مطالب که باعث آگاهی خانواده ها میشه بازم بنویسد برامون. سپاس
2 0
مدیر سایت 11/25/2019 7:52:35 PM
با سپاس از توجه شما حتما در این مسیر کوشا خواهیم بود.
1 0

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود