تست گارس 3 (گارز 3) برای تشخیص اوتیسم

تست گارس 3 (گارز 3) برای تشخیص اوتیسم

اوتیسم از جمله اختلالات رشدی بوده که بایستی توسط روش های مختلفی تشخیص داده شود. یکی از بهترین تست ها برای تشخیص اتیسم تست گارس 3 یا گارز 3 است. این روش بهترین و معتبرترین آزمونی بوده که می تواند به خوبی اختلال ASD را تشخیص دهد. در حقیقت بررسی شدت اوتیسم نیز با استفاده از این تست امکان پذیر می باشد. در صورتی که مشکوک به اوتیسم کودک خود هستید، می توانید برای اطمینان خاطر این تست را برای او انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل در مورد تست GARS توضیحات کاملی را ارائه دهیم.

اوتیسم یا اختلال ASD از اختلالات رشدی رایج بوده که باعث شده تا فرد در برقراری ارتباط با دیگران ناتوان بوده و در پردازش ادراک مشکل داشته باشد. افرادی که دارای این مشکل هستند، برخی کارها و رفتار ها را به صورت مکرر انجام می دهند. در حقیقت نشانه های اتیسم در هر فردی متفاوت است. همچنین میزان شدت این اختلال نیز در هر یک از بیماران فرق خواهد داشت. راه های زیادی برای تشخیص این اختلال وجود دارد. اما تست گارز3 علمی ترین و دقیق ترین آزمونی است که برای بررسی اوتسیم در جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

حتما بخوانید : برای درمان اوتیسم چه باید کرد ؟

اوتیسم از چه سنی قابل تشخیص است؟

پیش از توضیح در مورد تست گارس 3 بهتر است در مورد سن مناسب برای تشخیص اوتیسم توضیح دهیم. نشانه های اختلال ASD در کودکان از سن دو سالگی به بالا قابل تشخیص می باشد. در صورتی که اوتیسم شدید باشد، نشانه های این اختلال حتی زودتر از 2 سالگی نیز مشاهده می شود. براساس آماری که وجود دارد، بهترین سن برای تشخیص اوتیسم 3 سالگی است. چرا که کمک کرده تا والدین برای شروع روند درمانی و استفاده از روش هایی همانند کاردرمانی و گفتاری درمانی، زودتر اقدام کرده و شاهد نتیجه بهتری باشند.

البته باید بگوییم که تشخیص اوتیسم در بزرگسالان نیز قابل انجام است. با وجود این که تشخیص دیر هنگام این مشکل می تواند تا حد بسیار زیادی زندگی افراد را تحت الشاع قرار دهد. اما روش های درمانی مختلف نظیر رفتار درمانی، گفتار درمانی، کاردرمانی و... همچنان می توانند تاثیرات مثبت خود را داشته باشند.

تست گارس 3 ( گارز3) GARS3  چیست و چگونه انجام می شود؟

راه های مختلفی برای تشخیص اوتیسم وجود دارد. اما هیچ یک از آن ها نمی تواند به اندازه تست گارس 3 معتبر بوده و به صورت کلی در مورد شدت اوتیسم به شما اطلاعات دهد. تست گارس 3 یک پرسشنامه روانشناختی است که برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم در کودکان و نوجوانان استفاده می شود. این تست توسط دکتر مایکل گارس، روانشناس آمریکایی، در سال 1989 طراحی شد و در سال 2005 نسخه سوم آن منتشر شد.

تست گارس3 شامل 150 سوال است که در 5 حوزه اصلی زیر دسته بندی می شوند:

  • ارتباطات اجتماعی: تعاملات اجتماعی، زبان و ارتباط، بازی و مشارکت اجتماعی
  • رفتارهای تکراری و محدود: الگوهای رفتاری تکراری، علاقه های محدود، حساسیت های حسی
  • ذهن بندی: درک ذهن دیگران، درک احساسات دیگران، استفاده از زبان اشاره به ذهن دیگران
  • حرکت: هماهنگی حرکتی، مهارت های حرکتی ظریف، مهارت های حرکتی درشت
  • بینایی و شنوایی: پردازش بینایی، پردازش شنوایی

افرادی که این تست را انجام می دهند باید برای پاسخ به هر یک از سوالات از کلمات هرگز، کمتر از همیشه، گاهی اوقات، بیشتر از همیشه و همیشه استفاده کنند. هر چه امتیازات دسته بندی ها بیشتر باشد، نشان دهنده ابتلا به اختلال اوتیسم می باشد.

آیا برای تشخیص اوتیسم تست گارس 3 کافی است؟

تست گارز 3 یک آزمون  ارزشمند برای تشخیص اوتیسم  است، اما باید توجه داشت که این تست به تنهایی برای تشخیص قطعی اوتیسم  کافی نیست. برای تشخیص قطعی ASD ، نتایج تست گارس 3  باید با سایر معیارهای تشخیصی، مانند معاینه بالینی، بررسی سوابق پزشکی و ارزیابی های دیگر، مطابقت داشته باشد. تست گارس 3 برای کودکان و نوجوانان 2 تا 18 سال طراحی شده است. شما می توانید برای انجام این تست به کلینیک های توانبخشی مراجعه کنید. در کلینیک نسیم مردانی این تست به صورت کامل و دقیق برای کودکان و بزرگسالان انجام می شود.

حتما بخوانید : رفتار درمانی کودکان اوتیسم

اگر نگران هستید که فرزندتان ممکن است به اوتیسم مبتلا باشد، می‌توانید با یک متخصص مشورت کنید تا از گارس 3 یا سایر ابزارهای تشخیصی برای ارزیابی فرزندتان استفاده کند.

نمره نهایی گارس 3 به شما کمک می‌کند تا احتمال وجود اوتیسم در فرد را تعیین کنید. همچنین، این تست می‌تواند به شما در تعیین شدت علائم اوتیسم و برنامه‌ریزی برای مداخلات درمانی مناسب کمک کند.گارس 3 به عنوان یک ابزار تشخیصی جامع و دقیق شناخته می‌شود و در بسیاری از کشورهای جهان توسط متخصصان برای تشخیص و ارزیابی اوتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفسیر تست گارس 3

تفسیر تست گارس 3 فقط توسط متخصصان آموزش‌دیده قابل انجام است. متخصصان با توجه به نمره نهایی و سایر اطلاعات، مانند سابقه رشدی و رفتاری فرد، وجود اوتیسم را تشخیص می‌دهند.

نمره نهایی گارس 3

  • نمره 0 تا 30: احتمال اوتیسم کم است.
  • نمره 31 تا 45: احتمال اوتیسم متوسط است.
  • نمره 46 تا 70: احتمال اوتیسم زیاد است.

علاوه بر نمره نهایی، متخصصان به موارد زیر نیز توجه می‌کنند:

پراکندگی نمرات در خرده آزمون‌های مختلف:

اگر نمره یک یا چند خرده آزمون به طور قابل توجهی از سایر خرده آزمون‌ها بالاتر باشد، ممکن است نشان‌دهنده وجود یک مشکل خاص در آن حوزه باشد.

سابقه رشدی و رفتاری فرد:

سابقه رشدی و رفتاری فرد می‌تواند به متخصصان در تفسیر نمره نهایی تست گارس 3 کمک کند.

مشاهده بالینی:

مشاهده بالینی فرد توسط متخصصان می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد وجود اوتیسم ارائه دهد.

تشخیص اوتیسم:

تشخیص اوتیسم یک فرایند پیچیده است و فقط توسط متخصصان انجام می‌شود.

تست گارس 3 فقط یک ابزار تشخیصی است و برای تشخیص قطعی اوتیسم باید از سایر ابزارها و روش‌ها نیز استفاده شود.

سخن پایانی

اوتیسم یکی از اختلالات رشدی در میان کودکان و بزرگسال بوده که تشخیص آن از دو الی سه سالگی به بعد ممکن است. برای تشخیص این اختلال روش های مختلفی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به تست گارس3 اشاره کرد. این تست شامل 150 سوال در حوزه های مختلف بوده که در نهایت ابتلا به اوتیسم را مشخص می کند.

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود