کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند. راه رفتن از آن دسته توانایی هایی است که معمولا کودک از سن یک سالگی تا دو سالگی آن را به دست می آورد. به طور کلی کار درمانی یکی از زیر شاخه های توانبخشی بوده که دارای تکنیک های خاصی است. کاردرمانگر می تواند مطابق با نیاز و محدودیت کودکان به شکل هوشمندانه ای از این تکنیک ها استفاده کرده و به بهبود توانایی راه رفتن کودک کمک بسزایی کند. در این ادامه این مطلب از سایت نسیم با ما همراه باشید تا در مورد این روش درمانی بیشتر توضیح دهیم.

می توان گفت که راه رفتن یکی از مهارت های حرکتی نسبتا پیچیده به حساب می آید. چرا که تمامی اندام های تحتانی و عضله ها را درگیر می کند. از سوی دیگر نیز برای راه رفتن نیاز است تا هماهنگی لازم میان عضلات و اندام برقرار باشد و کوچک ترین اختلالی سبب کاهش توانایی افراد برای راه رفتن می شود. کار درمانی به عنوان بهترین روش درمانی می تواند به کودکانی که دچار مشکل در راه رفتن هستند، کمک بسزایی کند.

کاردرمانی برای راه رفتن کودک به چه صورت است؟

کاردرمانی برای راه رفتن کودک یکی از راهکارهای موثر است که می تواند به صورت صد در صد در تقویت مهارت حرکتی کودکان، تاثیر بگذارد. کار درمانی در منزل و هم در کلینیک قابل ارائه است. این روش درمانی برای تقویت راه رفتن کودکان به شکل زیر است:

1. در ابتدا کاردرمانگر کودک را از تمام جهات جسمی، عصبی، ذهنی و شناختی مورد ارزیابی قرار می دهد. او از این  طریق به علت اصلی عدم راه رفتن کودک پی خواهد برد.

2. در مرحله بعدی سابقه پزشکی کودک مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوان به این پی برد که کودک دچار مشکل یا اختلال خاصی است یا نه!

3. کاردرمانگر مهارت های حرکتی کودکان را در تمامی زمینه ارزیابی می کند تا به محدودیت ها و مشکلات او در راه رفتن پی برده و از بهترین روش کاردرمانی استفاده کند.

4. با توجه به تمامی موارد بالا متخصص کاردرمانی می تواند برنامه درمانی مناسبی را برای کودک تنظیم کرده و آن را در تعداد جلسات مشخصی اجرا کند. برنامه ریزی های کار درمانی شامل تمرینات متعدد و متنوعی می شود.

چه زمانی کودک برای راه رفتن نیاز به کاردرمانی دارد؟

در واقع این که کودک شما برای راه رفتن نیاز به کار درمانی دارد یا خیر؟ می تواند با توجه به نشانه هایی تشخیص داده شود. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· عدم هیچ گونه توانایی در راه رفتن در 18 ماهگی

· نداشتن توانایی ایستادن  و حتی راه رفتن با کمک دیگران

· راه رفتن به شکل ضربدری یا کاملا صاف

· افتادن مداوم کودک در زمان راه رفتن در سن 18 ماهگی

در صورتی که کودک شما هر یک از این علائم را دارد، بایستی برای کاردرمانی برای راه رفتن کودک اقدام کرده و حتما به بهترین مرکز کاردرمانی در شرق تهران مراجعه کنید. برای تشخیص دقیق تر نیاز به کاردرمانی می توان به موارد زیر نیز توجه کرد:

 عدم حفظ تعادل در راه رفتن

· عدم توانایی در نگهداشتن پا به صورت متناوب

· احساس درد در زمان راه رفتن

· ایجاد صدا از طرف کودک در زمان راه رفتن

کاردرمانی برای راه رفتن کودک چه قدر طول می کشد؟

به طور کلی مدت زمان کاردرمانی برای راه رفتن کودکان می تواند برای هر شخصی متفاوت باشد. اما معمولا این روش درمانی بین بازه زمانی 6 ماه تا یک سال طول خواهد کشید. طبیعتا اگر مشکل خفیف بوده و محدودیت های کودک برای راه رفتن کم باشد، مدت زمان درمان نیز کمتر خواهد شد. بدون شک عدم توانایی کودک در راه رفتن می تواند کل زندگی او را تحت تاثیر قرار داده و اعتماد به نفس را از او بگیرد. هرچه زودتر روند کاردرمانی را آغاز شود، تاثیرپذیری تمرینات و تکنیک ها نیز بیشتر خواهد بود. از این رو توصیه می شود که در صورت مشاهده کوچک ترین نشانه ای از مشکل راه رفتن در فرزند خود به پزشک اطفال یا کاردرمانگر مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی تاثیر  کاردرمانی و روند آن برای راه رفتن کودکان پرداختیم. کاردرمانی برای راه رفتن کودک برای کودکانی که دچار مشکل در راه رفتن هستند بسیار مناسب بوده و می تواند به افزایش کیفیت زندگی این کودکان کمک بسزایی کند.

آخرین مقالات
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود