کاردرمانی اختلالات حسی در منزل

کاردرمانی اختلالات حسی در منزل

کاردرمانی اختلالات حسی در منزل یکی از خدمات مهم کاردرمانی بوده که هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان انجام می شود. اختلالات حسی را می توان نوعی عارضه عصبی دانست. این عارضه هنگامی به وجود می آید که سیگنال های حسی قادر نیستند تا به شکل تاثیر گذاری پاسخگو باشند. وجود چنین اختلالی در افراد باعث شده تا دچار عدم تعادل و هماهنگی شوند. همچنین این اختلال موجب این شده تا بیماران از پس کارهای روزمره خود در محیط های مختلف بر نیایند. در ادامه این سایت از کلینیک نسیم با ما همراه باشید تا در مورد اهمیت کاردرمانی برای اختلالات حسی عصبی در منزل، توضیحات بیشتری را بیان کنیم.

کاردرمانی به عنوان یکی از زیر شاخه های توانبخشی، برای بهبود و درمان مشکلات متعددی موثر است. این خدمات هم در کلینیک و هم در منزل قابل ارائه می باشد. این که کاردرمانی در منزل بهتر است یا کلینیک؟ تا حد بسیار زیادی به شرایط بیماران بستگی دارد. از آن جایی که اختلالات حسی ممکن است در اکثر افراد محدودیت هایی را ایجاد کند، برخی از آن ها ترجیح می دهند تا برای دریافت کاردرمانی در منزل اقدام کنند.

اختلال حسی چیست؟

اختلال حسی که به آن اختلال یکپارچگی حسی نیز گفته می شود، هنگامی اتفاق می افتد که افراد نتوانند به خوبی اطلاعات حسی را دریافت کرده و آن را پردازش کنند. همچنین از واکنش افراد نسبت به اطلاعات حسی مختلف، جلوگیری می کند. در حقیقت این اختلالال عصبی را می توان یکی از انواع بیماری های پیچیده محسوب کرد که بیشتر در سنین کودکی مشاهده می شود. در شرایطی که سیگنال های حسی نتوانند پاسخ دهی مناسب و به موقعی داشته باشند، فعالیت روزمره بیماران تحت تاثیر قرار گرفته و به طور کلی مختل می شود. می توان گفت که کاردرمانی اختلالات حسی در منزل می تواند در بهبود این شرایط تاثیر بسزایی داشته باشد.

کودکانی که با این اختلال عصبی مواجه هستند، علائم خود را به دو شکل نشان می دهند که عبارتند از:

  • بی حسی بیش از حد یا حساسیت بسیار کم: در این شرایط کودکان به سختی به هرچیزی در اطراف خود واکنش نشان می دهند. به عنوان مثال ممکن است اشیا مختلف را بیش از حد لمس کنند و یا برای گوش دادن به آهنگ، صدای آن را خیلی زیاد کنند.
  • بیش حسی یا حساسیت بسیار زیاد: این نوع علائم دقیقا برعکس مورد قبلی است. کودکی دچار بیش حسی هستند، نسبت به کوچک ترین چیزها واکنش داشته و نسبت به آن حس ناخوشایندی دارند. به طور مثال این کودکان بوهایی را تشخیص می دهند که هیچکس احساس نمی کند یا صداهایی را می شنوند که به سختی شنیده می شوند.

خدمات دیگر : کاردرمانی کودکان سندرم داون

کاردرمانی اختلالات حسی در منزل

اختلالات حسی چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

کاردرمانی اختلالات حسی در منزل را می توان یکی از راه های درمانی ضروری برای افراد مبتلا به این مشکل دانست. لازم است بدانید که اختلال های حسی، مشکلات متعددی را برای افراد به همراه خواهد داشت که از جمله رایج ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدودیت و مشکل برای انجام کارهایی نظیر خوردن غذا، خوابیدن و پوشیدن لباس ها
  • داشتن مشکل برای آماده شدن به موقع برای رفتن به مدرسه و مکان های دیگر
  • تاخیر در برخی از مهارت های حرکتی نظیر راه رفتن و دویدن
  • حواس پرتی بیش از حد در هنگام یادگیری
  • حساسیت بالا یا بسیار پایین نسبت به لمس و صدا ها
  • مشکل در برقراری ارتباط و یافتن دوست
  • حساسیت بالا نسبت به نور
  • عدم توانایی در کنترل حرکات

حتما بخوانید : هزینه کاردرمانی در منزل چقدر است

بهترین راه برای درمان اختلالات حسی

به جرات می توان گفت موثر ترین راهی که برای درمان این اختلال وجود دارد، کاردرمانی اختلالات حسی در منزل است. برای آغاز روند درمان در ابتدای کار ارزیابی های لازم به صورت تست های عملکردی، صحبت با والدین و بررسی های بالینی انجام می شود. کاردرمانگر از طریق روش های مختلف پاسخ دهی سیگنال های حسی را ارزیابی می کند. پس از آن عوامل دیگری را نظیر دامنه حرکتی، ثبات در وضعیت، توان عضلانی، مهارت ها و الگوهای حرکتی را مورد بررسی قرار می دهد. در آخر نیز با توجه به این موارد برنامه درمانی مناسبی را برای آغاز روند  درمان، تنظیم می کند.

جمع بندی

کار درمانی به عنوان یکی از بهترین زیرمجموعه های توانبخشی، می تواند بهترین عملکرد را در درمان اختلالات حسی داشته باشد. در این مطلب به طور کامل در مورد کاردرمانی در منزل برای اختلال حسی، توضیح دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و سایر خدمات توانبخشی نظیر گفتار درمانی، می توانید با ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود