چه کارهایی در گفتار درمانی انجام می شود؟

چه کارهایی در گفتار درمانی انجام می شود؟

گفتار درمانی به عنوان محبوب ترین روش های درمانی در توانبخشی، شامل تکنیک ها و روش های مختلفی می شود که هر یک برای مشکلات خاصی، توسط گفتار درمانگر مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از سوالات پر تکرار اکثر افراد در مورد گفتار درمانی این بوده که چه کارهایی در گفتار درمانی انجام می شود؟ قطعا افراد باید نسبت به این رشته از توانبخشی اطلاعاتی داشته و در مورد روند درمان آگاهی پیدا کنند. از این رو ما در این مطلب از سایت نسیم قصد داریم تا به اقداماتی که در گفتاردرمانی انجام می شود، اشاره کنیم. بنابراین پیشنهاد می شود ادامه مطلب را از دست ندهید.

به طور کلی می توان گفت گفتار درمانی برای کلیه افرادی که در حرف زدن مشکل داشته و دچار اختلالات گفتاری هستند، بهترین روش درمانی به حساب می آید. بر خلاف تصور برخی از افراد، این روش درمانی از طریق صحبت کردن با بیمار مشکل را حل نمی کند. در حقیقت گفتار درمانی تمریناتی را به بیماران ارائه می دهد که باعث شده تا گفتار آن ها بهبود پیدا کند. حتی به برخی از بیماران نیز کمک می کند تا با وجود محدودیت های گفتاری که دارند، بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و در اجتماع حضور پیدا کنند.

مهم ترین کارهایی که در گفتار درمانی انجام می شود!

همانطور که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم، در گفتار درمانی روش ها و تکنیک های بسیار زیادی وجود دارد. در پاسخ به این سوال که چه کارهایی در گفتار درمانی انجام می شود؟ باید بگوییم که انجام هر یک از کارها در این روش درمانی، تا حد بسیار زیادی به نوع مشکل بستگی دارد. به طور مثال اقدامات گفتار درمانی لکنت زبان، با گفتار درمان کم شنوایی متفاوت است. اما اقداماتی نیز وجود دارد که به صورت ثابت برای همه بیماران انجام می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

تمرینات مخصوص جهت تقویت ماهیچه های گفتاری

می توان گفت که در گفتار درمانی تمریناتی برای تقویت ماهیچه های گفتار انجام می شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمرین برای تقویت لب و زبان
  • تمرینات به صورت تنفسی
  • تقویت عضله های تناسلی

 لازم به ذکر است که هر یک از این تمرینات می توانند به صورت بلند مدت و کوتاه مدت انجام شوند.

تمرینات تقویتی درکی گفتار

از جمله دیگر کارهایی که در گفتار درمانی انجام می شود، می توان به تمرین تقویت درک گفتار اشاره کرد. گفتار درمانگر در این تمرینات بیماران را از طریق گوش دادن و درک کردن جملات و کلمات مختلف، تمرین می دهد.

تقویت زبان و گرامر

در پاسخ به این سوال که چه کارهایی در گفتار درمانی انجام می شود؟ می توان به تقویت زبان و گرامر نیز اشاره کرد. در این تمرینات بازی و کارهایی انجام می شود که بیماران می توانند از طریق آن ها زبان و گرامر را بهتر یاد بگیرند. از جمله این بازی می توان به پازل و کارهای چند رسانه ای اشاره کرد.

تقویت مهارت های برقراری ارتباط

یکی دیگر از کارهایی که در گفتار درمانی انجام می شود، تقویت مهارت ارتباطی می باشد. این تمرینات شامل تقویت مهارت های بینشی، شنیداری و برقراری ارتباط غیر کلامی می شود.

چه کارهایی در گفتار درمانی انجام می شود؟

تنظیم صدا در گفتار درمانی

برای پاسخ به این پرسش که چه کارهایی در گفتار درمانی انجام می شود، می توان به تنظیم صدا نیز اشاره کرد. برخی افراد به دلیل اختلالات گفتاری که دارند، نمی توانند میزان صدای خود را به درستی تنظیم کنند. تمریناتی در گفتار درمانی وجود دارد که بیمار از طریق آن ها می تواند میزان صدای خود را در بیان جملات و کلمات مختلف، تقویت کنند.

 

البته که اقدامات زیادی در گفتار درمانی برای بیماری های مختلف انجام می شود که ما  در این مطلب به چند مورد از آن ها اشاره کردیم.

مدت زمان اثر بخشی گفتار درمانی

در حقیقت مدت زمان تاثیر بخشی گفتار درمانی می تواند برای هر یک از بیماران، با هر گونه اختلال گفتاری، متفاوت باشد. برخی از مشکلات با تعداد جلسات محدودی درمان شده و برخی دیگر از مشکلات گفتاری نیز به مدت زمان بیشتری نیاز دارند. شما می توانید برای دریافت خدمات گفتار درمانی در منزل یا کلینیک و مدت زمان آن، با کارشناسان کلینیک نسیم ارتباط برقرار کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب به این سوال که چه کارهایی در گفتار درمانی انجام می شود؟ اشاره کردیم. اقداماتی که در گفتاردرمانی انجام می شود، به نوع مشکل گفتاری بستگی داشته و شامل موارد مختلفی است که ما به مهم ترین آن ها اشاره کردیم.

نشانه ها :
آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود