گفتاردرمانی حروف الفبا (س ، ق ، ر ، ل ، گ)

گفتاردرمانی حروف الفبا (س ، ق ، ر ، ل ، گ)

مشکلات گفتاری شامل طیف گسترده ای از اختلالات گفتاری می شود. در برخی اوقات مشکلات گفتاری در کودکان و حتی بزرگسالان تنها در تلفظ برخی حروف، محدود می شود. به طور کلی گفتار درمانی حروف الفبا باعث شده تا درمان اختلالات گفتاری، بهتر و سریع تر پیش برود. در اکثر اوقات تلفظ تعدادی از حروف الفبا نسبت به حروف دیگر سخت تر است. از این روز در خدمات گفتار درمانی، تمرکز بیشتری روی حروف س، ق، ر، ف، ک و گ وجود دارد. به طور معمول بیان درست این حروف در کودکان و برخی از بزرگسالان مشکل است. اما دیگر جای نگرانی برای این موضوع وجود ندارد. چرا که در این مطلب قصد داریم تا روش گفتار درمانی برای تلفظ این حروف را به شما ارائه دهیم.

گفتار درمانی چیست و چه اهمیتی دارد؟

پیش از توضیح در مورد گفتار درمانی حروف الفبا، بهتر است توضیح کلی را در مورد این روش درمانی، ارائه دهیم. اختلالات گفتاری همانند لکنت زبان، آپراکسی و.... که هم در بزرگسالان و هم در میان کودکان رایج است، می تواند تاثیرات منفی را در تمام جهات زندگی افراد داشته باشد. مشکلات گفتاری شامل موارد متعددی می شوند که هر یک دلیل و روش درمان مختص به خود را دارند. در بین روش های بیشمار درمان اختلالات گفتاری، تنها گفتار درمانی است که می تواند تاثیر قطعی و مثبتی را در درمان این مشکلات، داشته باشد. افرادی که به ارائه خدمات گفتار درمانی می پردازند، در مورد تمامی اختلالات اطلاعات و دانش زیادی داشته و می توانند روش مناسبی را برای درمان، انتخاب کنند.

همانطور که گفته شد، برخی از افرادی که دارای مشکل گفتاری هستند، برای تلفظ برخی حروف الفبا سختی زیادی را متحمل شده و قادر به بیان درست این کلمات نیستند. اما گفتاردرمانی حروف الفبا کمک می کند تا افراد بتوانند به راحت ترین شکل ممکن، حروف الفبای مختلف را به شکل صحیح بیان کنند. خوشبختانه برای هر یک از حروف س، ق، ر، ل، ف، ک، و گ روش های مخصوص گفتار درمانی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

مطالب مفید : بهترین مرکز گفتار درمانی کودکان در تهران

گفتار درمانی حرف س

حرف س از جمله حروف سایشی می باشد. زمانی که حرف س را تلفظ می کنیم، هوا از دهان بیرون می آید. برخی کودکان برای بیان این حرف، از لپ خود استفاده می کنند که این باعث شده تا س گفتن آن ها اشتباه صورت گیرد. برای گفتن حرف س، شیاری رو زبان ایجاد شده و زبان با دندان های جلویی برخورد می کند. در گفتار درمانی حروف الفبا برای حرف س، لازم است تا مرحله ایجاد شیار روی زبان و برخورد زبان به دندان را به صورت جداگانه اجرا کرد.

گفتار درمانی حرف ق

از جمله حروف دیگری که معمولا نیاز به گفتار درمانی دارد، می توان به حرف ق اشاره کرد. برای حروف ق لحظه انسداد گلو ایجاد شده و هوا خارج می شود. در حقیقت حرف ق در انتهای زبان قرار می گیرد. اگر افراد تلفظ حرف گ را یاد گرفته باشند، تلفظ حرف ق برای آن ها راحت تر است. یکی از روش های گفتار درمانی ق، گذاشتن چوب بستنی داخل دهان و بردن آن تا انتهای گلو است.

گفتار درمانی حرف ر

در گفتار درمانی حرف ر نیاز است تا زبان نزدیک دندان های ردیف بالا باشد. البته که نیازی نیست تا برای تلفظ درست حرف ر، زبان به قسمتی از دهان برخورد داشته باشد. تنها کافیست زبان نزدیک به دندان های بالا شده و به سرعت رها شود. تنها کافیست جلوی زبان رو به بالا بوده و در زمان تولید صدا لرزش داشته باشد.

گفتار درمانی ل

یکی از حروفی که تلفظ آن برای کودکان نسبتا سخت است، حرف ل می باشد. البته که هرچه سن کم تر باشد، یادگیری تلفظ ل، آسانتر است.

گفتار درمانی حرف گ

یکی دیگر از حروف الفبا که تلفظ آن برای کودکان و بزرگسالان مشکل بوده و نیاز به گفتار درمانی حروف الفبا دارد، حرف گ است. از آنجایی که روش های زیادی برای گفتار درمانی گ وجود دارد، بهتر است برای درمان هرچه بهتر این مشکل، به یک گفتار درمانگر متخصص مراجعه کنید.

گقتار درمانی حرف ش

گفتار درمانی حرف ش معمولاً برای کودکان 3 تا 5 سال موثر است. با این حال، در برخی موارد ممکن است گفتار درمانی برای کودکان بزرگتر نیز ضروری باشد.

در اینجا چند نکته برای کمک به والدین در انجام گفتار درمانی حرف ش در خانه آورده شده است:

منظم بودن: مهم است که تمرینات گفتار درمانی را به طور منظم انجام دهید.
تشویق کودک: کودک خود را برای تلاش های خود تشویق کنید.
صبر داشته باشید: اصلاح تلفظ حرف ش ممکن است زمان ببرد.


اگر نگران تلفظ حرف ش فرزند خود هستید، با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید. گفتاردرمانگر می تواند به شما کمک کند تا علت اختلال گفتار فرزند خود را تشخیص دهید و یک برنامه درمانی مناسب برای او طراحی کنید.

خدمات ما : رفتار درمانی کودک در شرق تهران

سخن پایانی گفتار درمانی حروف الفبا

تلفظ درست حروف الفبا در گفتار صحیح، تاثیر بسزایی دارد. برخی از حروف همانند گ، ل، ر، س و... تلفظ نسبتا سخت تری برای کودکان و بزرگسالان دارند. اما می توان با روش های خاص گفتار درمانی این مشکل را حل کرد. در صورتی که نیاز به خدمات گفتار درمانی و کاردرمانی در تهران داشتید، می توانید با کلینیک نسیم ارتباط برقرار کنید.

نشانه ها :
آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود