گفتاردرمانی اختلال بلع در کودکان

گفتاردرمانی اختلال بلع در کودکان

گفتار درمانی اختلال بلع در کودکان می تواند یکی از بهترین روش های درمانی ممکن برای کودکان باشد که با این مشکل مواجه هستند. به طور کلی گفتار درمانی یکی از زیر شاخه های توانبخشی است که برای طیف گسترده از مشکلات گفتاری و دهانی مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که کودک در بلعیدن غذا و مایعات دچار ناتوانی باشد، به اختلال بلع دچار شده و با مشکلات متعددی رو به رو می شود. این اختلال باعث شده تا کودکان در هنگام خوردن غذا احساس خفگی داشته باشند. به جرات می توان گفت که گفتار درمانی با تکنیک ها و روش هایی که دارد، می تواند به شکل موثر به درمان اختلال بلع کمک کرده و مشکلات کودکان به این اختلال را کاهش دهد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در این خصوص شما را بیشتر راهنمایی کنیم.

گفتار درمانی خدماتی است که در کلینیک های توانبخشی ارائه می شود. شاید برخی تصور کنند که این روش درمانی تنها برای حل اختلالات گفتاری، مناسب است. اما باید بدانید که در میان روش های مختلفی که وجود دارد، گفتا درمانی بیشترین اثربخشی را برای اختلال بلع کودکان و بزرگسالان داشته است.

اختلال بلع در کودکان چیست؟

پیش از توضیح در مورد گفتار درمانی اختلال بلع در کودکان، بهتر است به طور کلی در مورد این اختلال و مشکلات آن توضیح دهیم. اختلال بلع که به آن دیسفاژی کودکان نیز گفته می شود، هنگامی برای کودکان اتفاق می افتد که آن ها در زمان نوشیدن و خوردن غذا دچار مشکل شده و توانایی بلعیدن آن ها را نداشته باشند. لازم به ذکر است که در بلعیدن مراحل زیادی وجود دارد که ممکن است کودکان مبتلا به دیسفاژی در هر یک از این مراحل دچار مشکل شوند. به طور مثال مشکل بلعیدن ممکن است برای کودکی در زمان قرارگیری غذا روی زبان رخ داده و برای کودکی دیگر در زمان جویدن یا قورت دادن، اتفاق بیفتد.

در حالت طبیعی بدن ما در زمان بلعیدن و قورت دادن غذا، راه هوایی را حفظ کرده و از انسداد آن جلوگیری می کند. این در حالیست که در کودکان مبتلا به اختلال بلع، این فرآیند انجام نمی شود. این شرایط باعث شده تا کودک در زمان خوردن غذا احساس خفگی کند. در گفتار درمانی روش های وجود دارد که باعث اصلاح رژیم غذایی شده و در نهایت به بهبود مشکلات بلعیدن، کمک می کند.

مطالب مفید : روش های گفتار درمانی در منزل

علائم اختلال بلع یا دیسفاژی در کودکان

برای این که بدانید فرزند شما به گفتار درمانی اختلال بلع در کودکان نیاز دارد، باید در ابتدا با علائم این مشکل آشنا شوید. مهم ترین نشانه های اختلال بلعیدن در کودکان عبارتند از:

  • خوردن غذا بسیار کند
  • تلاش زیاد برای قورت دادن غذا
  • عدم هماهنگی میان مکیدن و بلعیدن
  • آبریزش دهان
  • احساس خفگی و درد در قفسه سینه
  • صدای خس خس در زمان خوردن غذا
  • ابتلای بیش از حد به بیماری های تنفسی
  • سرفه کردن در زمان خوردن غذا
  • استفراغ مکرر
  • امتناع از غذا خوردن
  • داشتن ترجیح غذایی

نقش گفتار درمانی برای اختلال بلع در کودکان

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، گفتار درمانی برای اختلال بلع در کودکان بهترین روش درمانی به شمار می رود. گفتار درمانگر برای درمان این اختلال از تمرینات کلامی و گفتاری استفاده نمی کند. لازم است بدانید که گفتار درمانگر ها در مورد کلیه مشکلاتی که به دهان مربوط می شود، تخصص دارند. در ابتدا گفتار درمانگر به منظور اطمینان از اختلال بلع یا دیفساژی کودک، آزمایش هایی را انجام داده و شرایط کودک را بررسی می کند. پس از بررسی های لازم از بهترین تکنیک های گفتار درمانی برای درمان مشکل در بلعیدن استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمرینات حرکتی دهان: اکثر کودکانی که دچار این مشکل هستند، برای بلعیدن غذا توانایی فیزیکی لازم را ندارند. گفتار درمانگر با تمریناتی جهت تقویت لب، دهان و فک، به کودکان کمک می کند تا این توانایی را به دست آورند.
  • تعیین استراتژی برای خوردن غذا: در گفتار درمانی برای اختلال بلع، روش های مختلفی برای جلوگیری از گیر کردن غذا و احتمال خفگی استفاده می شود. به عبارت دیگر نحوه خوردن غذا کودکان دیفساژی، از طریق گفتار درمانی اصلاح خواهد شد.
  • ارائه رژیم غذایی مناسب: گفتار درمانگر، به منظور حل مشکلات بلع و همچنین تغذیه کودک، رژیم غذایی مناسبی را به والدین ارائه می دهد.

مطالب مفید : گفتاردرمانی حروف الفبا

جمع بندی

برای اختلال بلع در کودکان، گفتار درمانی بهترین روش درمانی است. در این روش درمانی متد ها و تکنیک های مختلفی وجود دارد تا کودکان بتوانند با این اختلال بهتر کنار آمده و به مرور زمان درمان شوند. در این مطلب به طور کامل در مورد گفتار درمانی برای دیسفاژی کودکان توضیح دادیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات گفتار درمانی، کار درمانی و رفتار درمانی با ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود