کاردرمانی ذهنی چیست؟

کاردرمانی ذهنی چیست؟

کاردرمانی ذهنی یکی از خدمات درمانی بسیار مهم بوده که به شکل گسترده ای ارائه می شود. شاید بسیاری از مردم کاردرمانی را تنها برای مشکلات ذهنی مناسب ببینند اما باید بدانید که این روش درمانی برای طیف گسترده ای از اختلالات ذهنی نیز کاربردی بوده و می تواند به شکل موثری عمل کند. می توان گفت که کاردرمانی ذهنی یکی از زیر مجموعه های توانبخشی بوده که برای کودکان و بزرگسالان قابل استفاده است. بسیار از مشکلات رایج در کودکان و بزرگسالان همانند سندروم داون، اوتیسم، اختلالات  حسی حرکتی و.... با کار درمانی بهبود پیدا می کنند. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک نسیم با ما همراه باشید تا در مورد این خدمات درمانی توضیحات کاملی را بیان کنیم.

به طور کلی کار درمانی ذهنی یکی از زیر مجموعه های کاردرمانی بوده که به تقویت مهارت ذهنی کمک بسزایی می کند. افرادی که دچار اختلالات ذهنی بوده و با چالش های مختلفی رو به رو هستند، می توانند مشکلات و محدودیت های پیش روی خود را حل کرده و به کیفیت بهتری در زندگی دست یابند. این روش درمانی شامل تمرین ها و تکنیک هایی است که با توجه به میزان توانایی بیماران استفاده می شود.

اهمیت کار درمانی ذهنی

عدم آگاهی کافی نسبت به کاردرمانی ذهنی باعث شده تا برخی افراد این روش درمانی را تنها مختص به رفتارهای تهاجمی و غیر عادی بدانند. اما این تصور کاملا اشتباه است. کار درمانی از نوع ذهنی برای بخش عمده ای از مشکلات ذهنی و روانی مناسب بوده و می تواند به شکل فوق العاده ای عمل کند. در حقیقت کار درمانگر می تواند با بررسی شرایط بیماران ذهنی و به کار گیری جدیدترین متد های درمانی، توانایی ذهن و مغز را به حداکثر خود رسانده و در نهایت سبب افزایش کیفیت بیماران شود. تعدادی از افرادی که به کار درمانی ذهنی نیاز دارند، جسم سالمی داشته و تعداد دیگری نیز ممکن است دچار ناتوانی های جسمی نیز باشند. در چنین شرایطی کار درمانی جسمی در کنار کار درمانی ذهنی می تواند در بهبود زندگی این افراد نقش مهمی را ایفا کند.

همانطور که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم، کار درمانی برای ذهن محدودیت سنی نداشته و می تواند به شیوه های مختلفی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مناسب باشد. مشکلات ذهنی دلایل متعددی دارند. از این رو کار درمانی برای هر یک از آن ها نیز به شیوه متفاوتی انجام می شود تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

بررسی اهداف کاردرمانی ذهنی

به بیان ساده می توان گفت که مهم ترین هدف کار درمانی کمک به بیماران در جهت مقابله  و حل مشکلاتی است که از نظر روحی و روانی با آن روبرو هستند. در کار درمانی ذهنی، کاردرمانگر زمینه اصلی مشکلات ذهنی را پیدا می کند. سپس برنامه توانبخشی ذهنی مناسبی را تدوین و تنظیم کرده و در تعداد جلسات مشخصی آن را اجرا می کند. با وجود این که کاردرمانی ذهنی و کار درمانی جسمی تا حد زیادی به یکدیگر شبیه هستند، اما این دو روش درمانی تفاوت های بسیار زیادی با یک دیگر دارند. باید بگوییم که کار درمانی ذهنی نیاز به زمان بیشتری نسبت به کاردرمانی جسمی دارد. این روش درمانی اهداف متعددی دارد که عبارتند از:

  • ارزیابی شناختی
  • استراتژی حسی
  • درمان به صورت اتحادی
  • مشارکت در کارهای روزمره
  • تقویت مهارت های عاطفی – اجتماعی

کاردرمانی ذهنی برای چه افرادی مناسب است؟

کاردرمانی ذهنی می تواند برای طیف وسیعی از مشکلات ذهنی مناسب باشد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسانی که دچار اختلالات رشدی همانند اوتیسم هستند.
  • افراد مبتلا به فلج مغزی
  • افراد دچار به اختلال یادگیری
  • بیماران مبتلا به سکته مغزی
  • کودکانی که به بیماری های ژنتیکی همانند سندروم داون مبتلا هستند.
  • مشکلات کم توجهی
  • افراد مبتلا به اختلالات مخچه
  • افراد مبتلا به افسردگی و یا استرس
  • بیماران مبتلا به فوبیا
  • بیماران مبتلا به شیزوفرنی

کاردرمانی در منزل و هم در کلینیک برای بیماران ذهنی قابل ارائه است. انتخاب این خدمات درمانی در کلینیک و منزل نیز کاملا به شرایط و ترجیح بیماران بستگی دارد.

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل در مورد این که کاردرمانی ذهنی چگونه است؟ توضیح دادیم. کار درمانی ذهنی برای بسیاری از مشکلات ذهنی و رفتاری مناسب بوده و می تواند به شکل موثری عمل کند. اما لازم است تا برای اثربخشی حتما به بهترین کلینیک کاردرمانی در شرق تهران مراجعه کنید.

نشانه ها : کاردرمانی ذهنی
آخرین مقالات
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود