سن مناسب برای گفتار درمانی کودکان

سن مناسب برای گفتار درمانی کودکان

سن مناسب برای گفتار درمانی کودکان یکی از فاکتورهای مهم برای والدین است. کودکان از بدو تولد تا خردسالی روند رشد بسیار سریعی داشته و در بازه های زمانی کوتاه مدتی مهارتی هایی همانند سینه خیز رفتن، چهار دست پا رفتن، ایستادن، راه رفتن و حرف زدن را می آموزند. بازه سنی یادگیری هر یک از این مهارت ها مشخص بوده اما ممکن است برای هر کودکی تا حدی فرق کند. بنابراین اگر متوجه شدید که کودک از دو سه سالگی به بعد قادر به بیان جمله یا چند کلمه نیست، خیلی نگران نشوید.

شاید برخی از والدین مراجعه به گفتار درمانگر را برای فرزند خود لازم ندانسته و برخی دیگر نیز در این موضوع بسیار سخت گیر باشند. در حقیقت گفتار درمانی علاوه بر این که روش عالی برای حل اختلالات گفتاری است، می تواند یک راه حل مناسب برای تشخیص مشکلات گفتاری در کودکان نیز باشد. در صورتی که شما متوجه کوچک ترین نشانه ای از اختلالات گفتاری در کودک خود شده اید، بهتر است حتما نزد متخصص گفتار درمانی رفته و برای معاینه از او کمک بخواهید. این کار نه تنها خیال شما را راحت کرده بلکه کمک می کند تا در صورت لزوم روند درمان را شروع کرده و نتیجه بهتری بگیرید. در ادامه به طور کامل در مورد سن مناسب گفتار درمانی، توضیح خواهیم داد.

مراحل رشد گفتاری کودک

پیش از توضیح در مورد سن مناسب برای گفتار درمانی کودکان، بهتر است در مورد روند رشد گفتاری کودکان صحبت کنیم. در واقع رشد گفتار از همان سال اول زندگی کودک آغاز می شود. در زمانی که کودک شروع به زمزمه و تولید صداهای مختلف کرده و یا کلمه ای را به اشتباهی تلفظ نمود، مراحل رشد گفتاری او آغاز شده است. در یک الی دو سالگی کودک می تواند تعدادی از واژگان را به خوبی یاد گرفته و از دو سالگی به بعد قادر به بیان دو الی سه کلمه پشت سرهم خواهد بود. کودکان در این مرحله از رشد خود می تواند با ترکیب دو یا سه کلمه، با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند.

در سه سالگی کودک به رشد کامل گفتاری می رسد. در صورتی که کودک شما در این سن قادر به بیان جملات نبوده و نسبت به هم سن سال هایشان توانایی کمتری در حرف زدن داشت، لازم است تا به یک گفتاردرمانگر مراجعه کنید. متخصص گفتار درمانی در ابتدا معاینات دقیق را انجام داده و در صورت نیاز شما را به پزشک گوش، حلق بینی معرفی می کند. در برخی اوقات نیز مراجعه به دکتر مغز و اعصاب لازم خواهد بود. پس از بررسی های لازم دلیل اصلی مشکلات گفتاری در کودک مشخص شده و درمان آغاز می شود.

تشخیص سن مناسب برای گفتاردرمانی کودکان

یکی از سوالات پر تکرار والدین این است که چگونه تشخیص دهیم سن کودک برای گفتار درمانی مناسب است. برای پاسخ به این سوال بهتر از با رایج ترین مشکلات گفتاری کودکان آشنا شوید. از جمله مشکلاتی که نیاز به مشاوره با متخصص گفتار درمانی دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمده مشکلات کودکان برای رفتن به گفتار درمانی، عدم درک درست از صحبت اطرافیان و پاسخ ندادن به آن هاست. در برخی اوقات نیز کودک قادر به انجام دستورات آسان نیز نمی باشد.
  • در صورتی که دایره لغات کودک بسیار کم بوده و به سختی بتواند کلمه ای جدید را یاد بگیرد.
  • در شرایطی که کودک برای حرف زدن اغلب از جملات راحت و کوتاه استفاده کند.
  • در زمان حرف زدن واج ها را بیان نکند.
  • اگر کودک شما دچار لکنت زبان است، لازم بوده تا حتما به یک گفتاردرمانگر مراجعه کنید.
  • در صورتی که کودک نتواند کلمات را به خوبی تلفظ کند.

با توجه به موارد بالا متوجه خواهید شد که فرزند شما به گفتار درمانی کودکان نیاز دارد یا خیر!

سن مناسب برای آغاز گفتار درمانی کودکان

در وهله اول باید بگوییم که رشد گفتاری در کودکان با سرعت متفاوتی اتفاق می افتد. با این حال اگر به برخی علائم توجه کنید متوجه خواهید شد که بهترین سن برای گفتار درمانی کودکان چه زمانی است.

علائمی که نشان دهنده اختلالات گفتاری هستند، عبارتند از:

  • در صورتی که کودک در 18 ماهگی قادر به بیان 20 کلمه نبوده و در دو سالگی نیز نتواند حداقل 50 کلمه را تلفظ کند.
  • در برخی اوقات کودک برای تلفظ اکثر کلمات تنها از چند حرف محدود استفاده می کند. در این شرایط نیاز به مراجعه به گفتار درمانی است. اکثر کودکان در 2 سالگی می توانند بیشتر از 300 کلمه را متوجه شوند. به طور مثال اگر کودک جمله " آن عروسک را بیاور" را متوجه نشود، لازم به آغاز گفتار درمانی است.
  • کودک در سن دو سالگی باید بتواند کلمات را ترکیب کرده و از این طریق با بزرگترها ارتباط برقرار کند. در غیر این صورت لازم است تا به بهترین مرکز گفتار درمانی مراجعه کنید.

گفتار درمانگر با دانش بالای خود می توانند شرایط و مشکلات کودک را به خوبی مورد ارزیابی قرار داده و زمان مناسب برای گفتار درمانی را به شما  اطلاع دهند. بهتر است پس از مشاهده هر یک از علائم بالا به کلینیک گفتار درمانی مراجعه کرده و نسبت به این موضوع بی توجه نباشید.

اختلال گفتاری در کودکان چه دلایلی دارد؟

پس از توضیح در مورد سن مناسب برای گفتار درمانی کودکان، بهتر است در مورد دلایل اصلی مشکلات گفتاری نیز توضیح دهیم. به طور معمول تاخیر در رشد گفتاری کودک می تواند به علت اختلال  دهانی همانند مشکل در کام یا  در زبان باشد. در برخی اوقات نیز به صورت مادرزادی یک برآمدگی یا چین در زیر زبان وجود داشته که به اصطلاح به آن فرنولوم می گویند که سبب اختلالات گفتاری می گردد.

تاخیر در گفتار در برخی کودکان دیگر نیز به دلیل مشکلات مغزی است که موجب شده تا اعضای لب، فک و دهان با یکدیگر هماهنگی نداشته باشند. یکی دیگر از دلایل اصلی مشکل در گفتار، ناشنوایی یا کم شنوایی است. در چنین شرایط باید به مراکز گفتار درمانی برای کم شنوایی مراجعه کنید.

اگر نگران مهارت های گفتاری فرزندتان هستید، می توانید با یک متخصص گفتار و زبان مشورت کنید. متخصص گفتار و زبان می تواند مهارت های گفتاری فرزندتان را ارزیابی کند و در صورت نیاز، گفتار درمانی را برای او تجویز کند.

حتما بخوانید : چه کارهایی در گفتار درمانی انجام می شود

سن حرف زدن کودک پسر 

سن حرف زدن کودک پسر به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

ژنتیک: اگر سابقه تاخیر در گفتار در خانواده شما وجود دارد، ممکن است کودک شما نیز دیرتر از هم سن و سالان خود شروع به حرف زدن کند.

جنسیت: به طور متوسط، پسران کمی دیرتر از دختران شروع به حرف زدن می کنند.

رشد: کودک شما باید از نظر جسمی و شناختی به اندازه ای آماده باشد که بتواند صحبت کند.

محیط: کودک شما باید در معرض زبان و گفتار کافی قرار گیرد تا بتواند مهارت های گفتاری خود را توسعه دهد.

به طور کلی، پسران بین 12 تا 18 ماهگی شروع به حرف زدن می کنند. با این حال، برخی از پسران ممکن است زودتر یا دیرتر شروع به حرف زدن کنند.

در اینجا چند نمونه از مراحل رشد گفتاری در پسران آورده شده است:

6 تا 12 ماهگی: غان و غون، لبخند زدن، و صداهای مختلفی مانند "ماما" و "بابا" تولید می کند.

12 تا 18 ماهگی: اولین کلمات را بیان می کند، مانند "نه" و "بیا".

18 تا 24 ماهگی: جملات ساده ای مانند "من می خواهم آب" را بیان می کند.

24 تا 36 ماهگی: از جملات پیچیده تر استفاده می کند و می تواند داستان های ساده ای را تعریف کند.

 

حتما بخوانید : روش های گفتار درمانی در منزل

جمع بندی

بهترین سن برای گفتار درمانی کودکان یکی از دغدغه های والدین است. در حقیقت سرعت رشد گفتاری در هر کودکی متفاوت است. از این رو نمی توان سن دقیقی را برای درمان بیان کرد. اما ما در این مطلب با بیان نشانه ها و مراحل رشد گفتاری کودکان، به شما کمک کردیم تا در زمان درستی جهت آغاز گفتار درمانی، اقدام کنید.

 

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود