رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. این اختلال دارای نشانه هایی است که از جمله آن ها می توان به تعریق بدن، وحشت، ترس، استرس و افزایش ضربان قلب اشاره کرد. لازم به ذکر است که برای درمان اختلال اضطراب روش های مختلفی وجود دارد که می تواند با مصرف دارو نیز همراه باشد. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک نسیم با ما همراه باشید تا در مورد تاثیر رفتار درمانی برای اضطراب توضیحاتی را بیان کنیم.

رفتار درمانی همانند کار درمانی یکی از زیرشاخه های توانبخشی بوده که می تواند برای طیف وسیعی از مشکلات روانی در کودکان و بزرگسالان موثر باشد. متاسفانه امروزه اختلال اضطراب در بسیاری از افراد چه کودکان و چه بزرگسالان رایج است. این مشکل تا حدی طبیعی بوده اما زمانی که شدت پیدا کند، پیامدهای بدی را برای افراد به همراه خواهد داشت و زندگی آن ها را به طور کلی مختل خواهد کرد. رفتار درمانی شامل روش ها و تمرینات متعددی شده که هر یک می توانند در بهبود اضطراب و استرس نقش مهمی را ایفا کنند.

اختلال اضطراب چیست؟

بیش از توضیح در مورد رفتار درمانی اضطرابی بهتر است در مورد این اختلال و نشانه های آن توضیحاتی را بیان کنیم. اختلال اضطراب یکی از انواع بیماری های روحی روانی بوده که به شکل مستقیم در رفتار افراد تاثیر می گذارد. به طور معمول این مشکل با تپش قلب و تعریق در شرایط مختلف همراه خواهد بود. در ابتدا باید بیان کنیم که داشتن مقداری اضطراب در طی روز برای انجام کارهای روزمره طبیعی است. به عنوان مثال برای شرکت در آزمون، حضور در مصاحبه کاری و... داشتن استرس و اضطراب کاملا طبیعی بوده و اصلا جای نگرانی ندارد.

اما اختلال اضطرابی که از آن صحبت می کنیم مشکلی فراتر از ترس ها و استرس های کوچک و مقطعی است. این اختلال هنگامی برای افراد رخ می دهد که در شرایط زیر باشید:

·         اضطراب باعث شود تا عملکرد شما در انجام کارهای مختلف مختل شود.

·         نسبت به موضوعاتی که شما را مضطرب می کند واکنش بسیار زیادی و نامعقولی را نشان دهید.

·         شما برای کنترل خود در موقعیت های مختلف توانایی کافی نداشته باشید.

بررسی علائم اختلال اضطراب

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد، وجود اضطراب تا حدودی طبیعی است. در خصوص رفتار درمانی اختلال اضطرابی باید بگوییم که این مشکل نشانه های متعددی دارد که از جمله رایج ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لرزش بدن و دست
  • تعریق بیش از حد
  • سرخ شدن پوست
  • حس دلشوره و استرس
  • تپش قلب
  • لکنت زبان
  • احساس نگرانی بیش از حد

رفتار درمانی به واسطه روش ها و تکنیک هایی که دارد، می تواند به شکل موثری در بهبود اختلال اضطراب موثر واقع شود. در صورتی که این نشانه ها را در خود و سایر اعضای خانواده مشاهده می کنید، بهتر است هرچه سریع تر به یک رفتاردرمانگر مراجعه کرده و در صورت نیاز روند درمان را آغاز کنید.

انواع رفتار درمانی اضطرابی

رفتار درمانی اضطرابی یک روش بسیار موثر و عالی برای از بین بردن اختلال اضطراب و یا بهبود آن است. لازم است بدانید که این روش درمانی طی مدت زمان طولانی جواب می دهد. متاسفانه برخی از افراد انتظار دارند تا پس از چند جلسه، اضطراب را حس نکرده و کاملا بهبود یابند. رفتار درمانی برای اختلال اضطراب انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

درمان شناختی: درمان شناختی از جمله رایج ترین روش های رفتار درمانی است. در این روش درمانی احساسات و باور افراد شناسایی شده و روی آن ها اصلاحاتی انجام می شود.

رفتار درمانی دیالکتیکی برای اضطراب: رفتار درمانی دیالکتیکی یا DBT نیز نوع دیگر از رفتار درمانی برای اختلال اضطراب است. این روش درمانی متشکل از چهار مهارت قوی تحمل پریشانی، ذهن آگاهی، تاثیر پذیری میان فردی و تنظیم پریشانی تشکیل شده و تقویت می شود.

مواجهه درمانی:  این روش درمانی برای فوبیاهای خاص، اضطراب اجتماعی، فوبیاهای پس از بروز صانحه و.... مناسب است. در این روش درمانی بیمار در شرایطی که برایش حساس و استرس زا است قرار می گیرد. این نوع رفتار درمانی نیز دارای روش های مختص به خود است.

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل در مورد رفتار درمانی اضطرابی توضیح دادیم. اختلال اضطراب از جمله مشکلات روحی روانی بوده که در صورت عدم درمان می تواند تاثیرات مخربی را در زندگی افراد به جای بگذارد. اما رفتار درمانی با روش های مختص خود می تواند طی مدت زمان مشخص این اختلال را بهبود ببخشد.

آخرین مقالات
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود