روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید. در برخی از افراد لکنت زبان مقطعی بوده و تنها در شرایط خاصی به وجود می آید. اما برخی افراد نیز همیشه این مشکل را به همراه خود دارند. در این بین سوال پیش می آید که با چه روش هایی می توان لکنت زبان را کنترل کرد؟ آیا لکنت زبان درمان دارد؟ در مواقعی که با لکنت مواجه می شویم چه کار کنیم؟ به منظور پاسخ به این سوالات پیشنهاد می شود که تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

لکنت زبان نوعی مشکل رفتاری بوده که باعث می شود فرد در زمان حرف زدن حروف، کلمات و یا هجاها را چندین بار تکرار کرده یا روی آن ها گیر کند. این مشکل هم می تواند به صورت مادرزادی باشد و هم می تواند بنا به دلایل مختلفی در زمان بزرگسالی اتفاق بیفتد. می توان گفت که لکنت زبان درمان فوری و قطعی ندارد. اما می توان با استفاده از روش های بهتر به این مشکل غلبه کرد.

روش های موثر سریع برای غلبه بر لکنت زبان

بدون شک لکنت زبان می تواند تاثیرات منفی زیادی را در برقراری ارتباط با دیگران بگذارد. به همین خاطر نیز روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان بسیار مهم است. به طور کلی می توان گفت که لکنت زبان می تواند با روش های بلند مدت همانند گفتار درمانی تا حد زیادی بهبود یابد. از سوی دیگر نیز عواملی نظیر ترس، خشم، استرس و... نیز می تواند سبب افزایش میزان لکنت زبان شود. در ادامه به شما راهکارهایی را ارائه می کنیم که می توانید با توجه به آن ها تا حد بسیار زیادی بر لکنت زبان خود غلبه کنید.

آرام صحبت کنید

هر چه شما آرام و شمرده شمرده صحبت کنید، کم تر دچار لکنت زبان خواهید شد. به بیان دیگر آرام حرف زدن باعث کاهش میزان استرس و تنش می شود. در نتیجه از شدت لکنت نیز کاسته می شود. شما می توانید به صورت روزانه در منزل آهسته و شمرده حرف زدن را تمرین کنید و پس از مدتی متوجه تاثیر بی نظیر آن باشید.

از کلماتی که باعث لکنت می شوند، استفاده نکنید!

اگر شما لکنت زبان دارید، نیازی نیست تا از کلماتی استفاده کنید که با آن ها  راحت نیستید. ممکن است برخی کلمات و یا عبارت ها باعث لکنت بیشتر شما شوند. بهتر است فهرستی از این کلمات تهیه کرده و تا حد امکان از آن ها استفاده نکنید.

ذهن آگاهی بیشتر

از جمله دیگر روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان می توان به امتحان کردن ذهن آگاهی اشاره کرد. همانطور که گفتیم، استرس می تواند به صورت مستقیم برای تشدید لکنت زبان تاثیر بگذارد. ذهن آگاهی یکی از بهترین روش های ممکن برای کاهش استرس می باشد. از جمله تاثیرات تمرین ذهن آگاهی برای کنترل لکنت زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         کاهش اجتناب از حرف زدن

·         کنترل و مدیریت عاطفی

·         پذیرش هرچه بیشتر

درمان های لکنت زبان

پس از این که در مورد روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان توضیح دادیم، بهتر است با روش های درمانی که برای این مشکل وجود دارد نیز آشنا شوید. بهترین روش های درمانی برای بهبود این مشکل گفتاری عبارتند از:

گفتار درمانی برای لکنت زبان

در صورتی که افراد در سنین کودکی با این مشکل رو به رو شوند، درمان تاثیر بیشتری خواهد داشت. در صورتی که کودکان شرایط زیر را داشته باشند، باید روند گفتار درمانی را آغاز کنند:

·         لکنت بیشتر از 3 الی 6 ماه طول بکشد.

·         در صورتی که هنگام حرف زدن لرزش لب و دهان داشته باشند.

·         در خانواده فردی دارای لکنت زبان باشد.

درمان شناختی رفتاری برای لکنت زبان

به طور کلی درمان شناختی رفتار جز روش های روان درمانی است که می تواند روی غلبه بر لکنت زبان تاثیر بسزایی داشته باشد. در این نوع درمان به افراد کمک می شود تا بتوانند تغییراتی را در طرز تفکر خود ایجاد کنند. در درمان شناختی رفتاری به موارد زیر توجه می شود:

1.       برقراری ارتباط مستقیم

2.       آهسته حرف زدن

3.       تمرین برای افزایش طول صدا

4.       زمزمه

5.       ایجاد چالش در افکارهای عجب و بیهوده

سخن پایانی

در این مطلب در مورد روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان توضیحاتی را بیان کردیم. لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج بوده که می تواند به صورت مستقیم در تمامی جهات زندگی افراد تاثیر بگذارد. از این رو باید به بهبود و درمان آن اهمیت ویژه ای داد.

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود