درمان آپراکسی گفتاری

درمان آپراکسی گفتاری

آپراکسی گفتاری یکی از اختالات گفتاری بوده که بیشتر در کودکان بروز می دهد. این نوع اختلال با سایر مشکلات گفتاری متفاوت است. در حقیقت این بیماری به طور مستقیم با سیستم عصبی ارتباط دارد. متاسفانه این بیماری توسط دکتر های مغز و اعصاب قابل تشخیص نیست و نمی توان از طریق اسکن و عکس برداری متوجه آن شد. درمان آپراکسی گفتاری می تواند به شکل گوناگونی صورت گیرد. چرا که این بیماری نیز به گونه های مختلفی خود را نشان می دهد.

این بیماری به طور معمول از بدو تولد خود را نشان می دهد. علائم آپراکسی بایستی از همان ابتدای تولد کودک بررسی شود و در صورت مشاهده کوچک ترین نشانه ای از این بیماری، به یک درمانگر متخصص مراجعه کرد. آپراکسی در دو نوع رشدی و اکتسابی وجود دارد. کودکانی که در گفتار تاخیر دارند، به نوع رشدی این بیماری مبتلا هستند.  آپراکسی اکتسابی  ممکن است در اثر تومور مغزی یا آسیب به سر برای افراد به وجود بیاید. لازم است بدانید که این بیماری انواع مختلفی دارد. به همین دلیل نیز درمان های مختلفی برای آن وجود دارد. در ادامه به طور کامل به بررسی این اختلال و اهمیت درمان آن می پردازیم.

آپراکسی چیست؟

در واقع آپراکسی یک بیماری عصبی است. افراد مبتلا به این بیماری کنترل خود را نسبت به حرکات بدن به ویژه عضلات صورت را از دست می دهند. این اختلال نوع خفیفی داشته که به آن دیسپراکسی می گویند. این مشکل به گونه مختلفی در افراد مبتلا بروز می کند که از رایج ترین آن ها می توان به آپراکسی گفتاری یا آپراکسی دهان اشاره کرد. کسانی که دچار این مشکل می شوند، روی حرکت ارادی عضلات صورت، کنترلی ندارند. به عنوان مثال برخی از بیماران نمی توانند لب خود را بلیسند یا فوت کنند.

لازم است بدانید در بیماری آپراکسی گفتاری، افراد نمی توانند به درستی صحبت کنند.  زیرا آن ها نمی توانند به خوبی لب ها و زبان خود را به صورت ارادی تکان بدهند. در حقیقت اگر فرد مبتلا قادر به صحبت باشد، این مشکل باعث شده تا زبان قادر به گفتن کلمات نباشد. درمان آپراکسی گفتاری شامل روش های مختلفی می شود. چرا که این اختلال در هر فرد به شکل متفاوتی بروز می کند. به طور کلی درمان این اختلال شامل اقدامات مختلفی می شود که در ادامه در مورد آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

انواع آپراکسی گفتاری

به طور کلی آپراکسی گفتاری در دو نوع وجود دارد:

آپراکسی رشدی: این اختلال از بدو تولد بروز داده و می توان در همان دوران کودکی به راحتی آن را تشخیص داد. این بیماری تا حدی به ژنتیک ربط دارد. براساس آمارهای که وجود دارد، آپراکسی پسران را بیشتر از دختران درگیر می کند. 

آپراکسی اکتسابی: این بیماری ممکن است برای هرکسی رخ دهد. اما بیشترین آمار این اختلال در بزرگسالان است. در حقیقت آپراکسی اکتسابی براثر ضربه به مغز یا تومور مغزی به وجود می آید.

حتما بخوانید : گفتاردرمانی حروف الفبا (س ، ق ، ر ، ل ، گ)

علائم آپراکسی

در ابتدا لازم است بگوییم که میزان علائم این بیماری در هر شخصی متفاوت است. به طور مثال ممکن است علائم آپراکسی در یک فرد شدید بوده و در فرد دیگر بسیار کم و خفیف باشد. همچنین ممکن است بعضی از بیماران تنها تعداد کمی از نشانه های آپراکسی را داشته و بیماران دیگر علائم بیشتری از این اختلال را داشته باشند.همان طور که در بخش قبلی گفته شد، این بیماری به دو صورت مادرزادی و اکتسابی وجود دارد.

نشانه های آپراکسی گفتاری در کودکی شامل موارد زیر می شود:

  • تاخیر در بیان اولین کلمات
  • تنوع کم صداهای تولیدی
  • عدم بیان بخش ها و صدا ها به ترتیب
  • بیان یک کلمه به شکل های مختلف
  • مکث زیاد بین صدا ها
  • عدم توانایی در بیان کلمات طولانی تر
  • تکان دادن لب ها به صورت مداوم برای بیان یک کلمه

علائم آپراکسی گفتاری اکتسابی عبارتند از:

  • کند حرف زدن
  • مکث های بسیار زیاد میان بخش های یک کلمه
  • وجود استرس در بیان هر یک از صداهای کلمه
  • تکان دادن زبان و دهان به صورت مکرر قبل از صحبت کردن

می توان گفت که درمان آپراکسی گفتاری با توجه به نشانه های ذکر شده می تواند متفاوت باشد.

آپراکسی در کودکان

همان طور که گفته شد؛ آپراکسی گفتاری در کودکان از همان بدو تولد بروز کرده و قابل تشخیص است. پزشک متخصص برای تشخیص دقیق این بیماری در کودک از روش های مختلفی استفاده می کند. متخصص گفتار درمانی برای بررسی بیماری اقدامات زیر را انجام می دهد:

  • از کودک می خواهد یک کلمه برای چندین بار تکرار کند.
  • کودک باید تعداد زیادی کلمات را پشت سرهم بخواند.
  • طرز بیان صداهای صامت توسط پزشک بررسی می شود.
  • میزان واضح بودن گفتار کودک برای دیگران مورد بررسی قرار می گیرد.
  • لب و زبان به طور کامل معاینه می شوند.

با انجام این اقدامات می توان تشخیص داد که به درمان آپراکسی گفتاری نیاز است یا خیر! لازم این نکته را بیان کنیم که در برخی اوقات یک جلسه برای تشخیص بیماری کافی نیست و پزشک باید طی مدت طولانی تر و در چند جلسه وضعیت کودک را مورد بررسی قرار دهد.

درمان آپراکسی در تهران ،تهرانپارس،رسالت، نارمک

در برخی اوقات آپراکسی اکتسابی پس از مدتی بدون هیچ اقدامی، درمان می شود. البته که این موضوع برای آپراکسی گفتاری در کودکی صدق نمی کند. درمان این اختلال خاص به روش های مختلفی انجام می شود. میزان تاثیر درمان در هر یک از افراد متفاوت خواهد بود. در واقع به منظور نتیجه بهتر، درمان باید براساس نیازهای بیمار در نظر گرفته شود. برای کودکان حداقل 5 جلسه درمان در هفته نیاز است. برای درمان لازم است تا به یک آسیب شناس با تجربه مراجعه کنید.

  • تمرینات مهم برای درمان آپراکسی کودکان شامل موارد زیر می شود:
  • تمرینات مکرر در تلفظ کلمات
  • وصل کردن صداها به یکدیگر برای گفتار
  • تمرین با ریتم و ملودی
  • نگاه به آینه در زمان صحبت کردن

جمع بندی

آپراکسی یکی از اختلالات عصبی است که نشانه های مختلفی دارد. این بیماری به دو صورت رشدی و اکتسابی بروز می کند. درمان این مشکل به روش های مختلفی انجام می شود. هر یک از این روش ها با توجه به نیاز خاص بیماران به کار می رود. در صورتی که به درمان آپراکسی گفتاری نیاز دارید، می توانید به مرکز ما اعتماد کنید.

 

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود