انواع اختلالات رفتاری در کودکان

انواع اختلالات رفتاری در کودکان

انواع اختلالات رفتاری در کودکان به شکل های مختلفی بوده و هر یک از آن ها نشانه های مختص به خود را دارند. در برخی اوقات ممکن است حساسیت والدین بیش از حد باشد و با کوچک ترین بد خلقی کودک احساس کنند که او دارای مشکلات رفتاری است. اما در برخی شرایط وجود نشانه های مختلفی و حالات غیر عادی مستمر در رفتار کودکان باید والدین را نگران کند. بخشی از کارها و رفتارهای کودکان در بازه های زمانی مختلف طبیعی بوده و به عبارتی اقتضای سن آن ها است. اما بعضی کودکان علاوه بر برخی رفتار، کارهای عجیب و پر چالشی را انجام می دهند که نیاز به درمان دارد. در این مطلب از سایت کیلینیک نسیم قصد داریم تا در مورد انواع مشکلات رفتاری در کودکان توضیح دهیم.

همانطور که گفتیم برخی رفتار ها همانند لجبازی، حرف گوش نکردن و.... تا حدی طبیعی بوده و به سن کودکان بستگی دارد. اما در شرایطی که این رفتارها بیش از حد ممکن بوده و به شکل آزاردهنده ای باشد، نیاز به درمان خواهد داشت. رفتار درمانی به عنوان یکی از زیر مجموعه های توانبخشی می تواند یکی از بهترین راه درمانی برای تغییر رفتارها و عادات بد کودکان باشد.

بررسی انواع اختلالات رفتاری در کودکان

در ابتدای مطلب نیز به این موضوع اشاره کردیم، انواع اختلالات رفتاری در کودکان متعدد بوده و هر یک نشانه ها و چالش های مختص به خود را به همراه دارند. انواع مشکلات رفتاری در کودکان عبارتند از:

اختلال لجبازی کودکان

این درست است که لجبازی کودکان در بازه های سنی مختلف، تا حدودی طبیعی است. اما زمانی که این رفتار بیش از حد باشد، اختلال لجبازی نام دارد. کودک مبتلا به این اختلال مدام به مخالفت با والدین خود می پردازد و از این طریق قصد قدرت نمایی دارد. نشانه های این اختلال عبارتند از:

  • بحث با والدین
  • عدم توجه به دستورات
  • رفتارهای کینه توزانه
  • خشم و پرخاش

اختلال سلوک در کودکان

یکی از بدترین و شایع ترین اختلالاتی که در میان کودکان وجود دارد، اختلال سلوک بوده که نسبت به پرخاشگری و لجبازی، بسیار شدیدتر است. وجود این مشکل رفتار در کودک پیامدهای بسیار بدی را برای خانواده به همراه خواهد داشت. از این رو باید هرچه زودتر از طریق رفتار درمانی، درمان شود. کودکان که به این مشکل مبتلا هستند، به هیچ چیزی توجه نداشته و رفتارهای خارج از سن خود را انجام می دهند. نشانه های این مشکل عبارتند از:

  • دعوا در محیط داخل و بیرون از خانه
  • بروز رفتارهای جنسی از سن بسیار پایین
  • دزدی
  • دروغگویی

اختلال بیش فعالی در کودکان

از جمله دیگر اختلالات رفتاری شایع در میان کودکان می تواند به بیش فعالی اشاره کرد. کاردرمانی بیش فعالی و رفتار درمانی می تواند بهترین روش درمانی برای رفع این مشکل رفتاری باشد. به طور معمول این مشکل از سن 6 سالگی به بعد در کودکان قابل تشخیص است. مهم ترین نشانه در این بیماری، عدم تمرکز است. همچنین اکثر کارهایی را که باید انجام دهند، فراموش خواهند کرد. بر خلاف تصور عموم مردم، کودکان بیش فعال دارای ضریب هوشی بالایی نیستند.

اختلال اوتیسم در کودکان

یکی دیگر از انواع اختلالات رفتاری در کودکان، اوتیسم است که امروزه در کودکان رواج بسیاری دارد. کاردرمانی و رفتار درمانی برای بهبود کودکان مبتلا به اوتیسم می تواند بسیار موثر باشد. کودکان مبتلا به این اختلال برخی عادات و رفتار را به صورت مکرر انجام داده و دچار انزوا هستند. همچنین یادگیری بسیار کندی دارند. البته که خود بیماری اوتیسم انواع مختلفی داشته که علائم آن ها متفاوت است و درمانگر ها روش های مختلفی را برای درمان هر یک از آن ها استفاده می کنند.

عوارض عدم درمان اختلالات رفتاری کودکان

برای انواع اختلالات رفتاری کودکان، روش های درمانی مختلفی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به رفتار درمانی، کاردرمانی و حتی گفتار درمانی اشاره کرد. عدم درمان به موقع مشکلات رفتاری کودکان می تواند عوارض بسیاری در زندگی آن ها به جای بگذارد. این عوارض عبارتند از:

  • انزوای اجتماعی
  • سوء تغذیه
  • مشکلات و خطرات جسمی
  • کاهش تدریجی سلامت روان کودک

جمع بندی

اختلالات رفتاری شامل موارد مختلفی بوده که هر یک دارای نشانه های مختص به خود را دارند. رفتار درمانی می تواند بهترین راه ممکن برای بهبود مشکلات رفتاری در کودکان باشد. در این مطلب به طور کامل به بررسی انواع مشکلات رفتاری در کودکان توضیح داده شد تا شما بتوانید با آگاهی کامل برای شروع روند درمان کودک خود اقدام کنید.

نشانه ها :
آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود