رفتار درمانی کودکان اوتیسم

رفتار درمانی کودکان اوتیسم

رفتار درمانی کودکان اوتیسم یکی از موضوعات مهم است که در چند وقت اخیر به آن توجه زیادی شده است. لازم است بدانید که علاوه بر کاردرمانی برای اوتیسم، رفتار درمانی نیز یکی از روش های درمانی مهم بوده که والدین بایستی به آن توجه کنند. افرادی که به اختلال اوتیسم دچار هستند، ممکن است برخی رفتارهای عجیب و غیرعادی را از خود نشان دهند. اما رفتار درمانی می تواند در بهبود آن ها نقش بسزایی داشته باشد. با وجود این که بیماری اتیسم هیچ درمان قطعی ندارد، اما می توان به خوبی آن را کنترل کرد.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل در خصوص اهمیت رفتار درمانی برای کودکان اوتیسم توضیحاتی را بیان کنیم.

اهمیت رفتار درمانی برای بهبود اوتیسم

همانطور که بهتر می دانید، اختلال ASD سبب بروز مشکلات مختلفی در کودکان می شود که از جمله آن ها می توان به مشکل در برقراری ارتباط، ابراز احساسات و... اشاره کرد. بدون شک این مشکلات می توانند تاثیر منفی در زندگی کاری و تحصیلی کودکان داشته باشند. به همین خاطر نیز رفتار درمانی برای این بیماری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پزشکان رفتاردرمانی برای بهبود کودکان مبتلا به اوتیسم از روش های مختلفی استفاده می کنند.

به طور کلی رفتار درمانی برای اوتیسم متشکل از بررسی و ارزیابی بسیار دقیق رفتارهای کودک و تمرکز روی تغییر برخی از آن ها می باشد. این متد درمانی خود شامل روش های متعددی است. در حقیقت روند رفتار درمانی کودکان اوتیسم با توجه به نیاز و شرایط آن ها متفاوت خواهد بود. درمانگران با دانش خود می توانند یک برنامه دقیق درمانی را برای تغییر رفتارها و عادات بد کودک، در نظر بگیرند و در یک بازه زمانی مشخص آن را اجرا کنند.

تکنیک های رفتاردرمانی کودکان اوتیسم

همان طور که در بخش قبل به این موضوع اشاره شد، رفتار درمانی کودکان اوتیسم، شامل تکنیک های مختلفی می شود. از جمله بهترین تکنیک های رفتار درمانی برای اوتیسم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روش تقویت مثبت در رفتار درمانی

در این روش رفتار درمانگر رفتارهای خوب را به کودکان اوتیسمی آموزش می دهد و زمانی که کودک هر یک از رفتارهای خوب را تکرار کند، به روش های مختلف او را تشویق می کند.

تقویت منفی برای کودکان اوتیسم

در این تکنیک رفتار درمانی پس از این که کودک رفتار مطلوب و مثبتی را از خود نشان داد، یک عامل آزاردهنده از محیط اطراف او حذف می شود. تا این گونه کودک احساس بهتری در محیط داشته باشد. این متد رفتاردرمانی کمک می کند تا کودکان اوتیسم بتوانند بهتر خواسته های خود را برای دیگران مطرح کنند و این قطعا در روابط اجتماعی کودک نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

تکنیک تعمیم رفتار برای اوتیسم

اکثر کودکان اوتیسم زمانی که در محیط آموزش و جلسات درمان هستند، عملکرد بسیار عالی را از خود نشان می دهند. این در حالیست که کودکان در خارج محیط درمان، نمی توانند آنچه را که آموخته اند، به یاد آورنده و انجام دهند. رفتاردرمانگر ها برای رفع این مشکل از تکنیک تعمیم رفتار استفاده می کنند.

روش اقتصاد ژتونی

از دیگر تکنیک های موثر رفتاردرمانی کودکان اوتیسم می توان به تکنیک اقتصاد ژتونی اشاره کرد. در این روش کودک بابت هر یک از رفتارهای خوب خود ستاره گرفته و زمانی که ستاره ها به تعداد مشخصی رسید، او از رفتاردرمانگر یک جایزه را دریافت می کند.

مطالب مرتبط : برای درمان اوتیسم چه باید کرد ؟

مدت زمان رفتاردرمانی برای کودکان اوتیسم چه قدر است؟

یکی از سوالاتی که برای اکثر والدین در رابطه با رفتاردرمانی برای اوتیسم دارند این است که رفتار درمانی برای کودکان اوتیسم چقدر طول می کشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تا به امروز هیچ مدت زمان خاصی برای رفتار درمانی اوتیسم تعیین نشده است. در حقیقت مدت زمان و تعداد جلسات درمانی می تواند برای هر یک از کودکان مبتلا به اوتیسم متفاوت باشد. به طور معمول جلسات رفتار درمانی بین 30 تا 45 دقیقه و 3 روز در هفته انجام می شود.

کلام پایانی

رفتار درمانی در کنار روش های دیگری همانند گفتار درمانی و کاردرمانی می تواند تاثیرات بسیار مثبتی را در بهبود کودکان اوتیسم داشته باشد. در این مطلب به طور کامل در مورد اهمیت رفتاردرمانی در اوتیسم توضیحاتی بیان شد تا والدین عزیز بتوانند با آگاهی بیشتری روند درمان فرزند خود را آغاز کنند.

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود