کاردرمانی کودکان سندرم داون

کاردرمانی کودکان سندرم داون

کاردرمانی کودکان سندرم داون می تواند  یکی از روش های موثر و مهمی باشد که برای بهبود کیفیت زندگی این کودکان، پیشنهاد می شود. به طور معمول کودکان سندرم داون طی رشد خود با چالش های مختلفی مواجه می شوند و این موضوع والدین را تا حد بسیار زیادی نگران می کند. اما لازم است بگوییم که کاردرمانی می تواند یکی از گزینه های درمانی بسیار عالی برای این افراد باشد. در واقع این روش درمانی به والدین کمک کرده تا بتوانند نشانه های مشکل سندرم داون را به خوبی کنترل کرده و تا حد بسیار زیادی به تقویت مهارت های حرکتی این کودکان کمک کنند. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک نسیم با ما همراه باشید تا در مورد خدمات کاردرمانی برای مشکل سندرم داون، شما را راهنمایی کنیم.

همانطور که بهتر می دانید، سندروم داون یک مشکل ژنتیکی بوده که برای کودکان مشکلات جسمی و یادگیری را ایجاد می کند. البته که این مشکلات می تواند درجه های مختلفی برای هر یک از کودکان داشته باشد. در حقیقت کودکان سندرم داون با یک نسخه اضافی از کروموزوم 21 به دنیا می آیند و این مشکل سبب معلولیت جسمی و ذهنی می شود. کاردرمانی به عنوان یکی از زیر شاخه های توانبخشی می تواند در بهبود محدودیت های جسمی و ذهنی بسیار اثربخش باشد.

کودکان سندرم داون چه ویژگی هایی دارند؟

پیش از توضیح در مورد کاردرمانی کودکان سندرم داون، بهتر است در مورد ویژگی های این اختلال ژنیتیکی، توضیحاتی را بیان کنیم. در حقیقت سندرم داون در ویژگی های رشدی و فیزیکی خود را نشان خواهد داد. کودکانی که دارای این مشکل هستند، ویژگی های مخصوصی را داشته که از جمله رایج ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این کودکان مفاهیم جدید را در مدت زمان بیشتری نسبت به هم سن و سالان خود، یاد می گیرند.
  • از جمله ویژگی های فیزیکی نیز می توان به تفاوت ظاهر در صورت، سر و گردن اشاره کرد.
  • این کودکان گردن کوتاهی داشته و معمولا اجزای صورت آن ها به شکل صاف تری است. همچنین سر و گوش آن ها بسیار کوچک می باشد.
  • چشمان آن ها متمایل به بالا بوده و معمولا زبان آن ها بیرون از دهان است.
  • در بدو تولد اندازه و وزن آن ها معمولی بوده اما روند رشد کندی دارند.
  • این کودکان بیشتر مستعد بیماری هایی همانند مشکلات قلبی، سرطان خون و یا در رفتگی لگن می شوند.
  • شنوایی ضعیفی دارند.
  • مشکلات گفتاری و رفتاری
  • ایجاد صدای ناگهانی و بلند در برابر واکنش به چیز خاصی
  • کندی در یادگیری مهارت های اجتماعی

حتما بخوانید : هزینه کاردرمانی در منزل چقدر است

کاردرمانی کودکان سندرم داون

اهمیت کاردرمانی برای کودکان سندرم داون

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، کاردرمانی برای کودکان سندرم داون یکی از روش های درمانی بسیار ضروری است. قطعا کودکان دچار به سندرم داون می خواهند تمامی کارهایی را که کودکان دیگر انجام می دهند را انجام بدهند. همانند نشتن، راه رفتن، دویدن، و..... در بخش قبلی اشاره کردیم که سندرم داون موجب ایجاد معلولیت های جسمی در درجات مختلف می شود. برای این که این کودکان بتوانند زندگی روزمره بهتری را داشته و با دنیای اطراف خود تعامل برقرار کنند، لازم است مهارت های بزرگ حرکتی آن ها تقویت شود.

چرا که مهارت های حرکتی این کودکان به دلیل داشتن عضلات ضعیف و وجود انعطاف در مفاصل، بسیار کند است. می توان گفت رشد مهارت های حرکتی برای کودکان اهمیت بسزایی دارد. اما این روند رشد در کودکان سندرم داون وجود ندارد. کاردرمانی برای کودکان سندرم داون باعث تسریع روند رشد نمی شود. بلکه کمک می کند تا کودک طی مدت زمان زیادی، به شرایط بدنی مناسبی رسیده و کیفیت زندگی روزمره کودکان را افزایش می دهد.

اهداف کاردرمانی برای کودکان سندرم داون

لازم است بدانید که کودکان سندرم داون در مقایسه با کودکان دیگر، برای رشد به تشویق بیشتری احتیاج دارند. کاردرمانی با روش های مختلفی که دارد، می تواند در روند رشد این کودکان و بهبود مشکلات آن ها، تاثیر بسزایی داشته باشد. در کاردرمانی برای کودکان سندرم داون، اهداف مشخصی وجود دارد که عبارتند از:

  • افزایش و حفظ تمرکز
  • تقویت مهارت های حرکتی کوچک و درشت
  • تقویت مهارت های خود مراقبتی
  • اعتماد به نفس بیشتر
  • تقویت مهارت های اجتماعی

دیگر خدمات ما : کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان تهران

می توان گفت که کاردرمانی روی مسائل رشدی کودکان سندرم داون تمرکز دارد. کاردرمانگر ها با همراهی والدین به این کودکان کمک می کنند تا به کیفیت بیشتری در زندگی دست پیدا کنند.

جمع بندی

کودکان سندرم داون همیشه با مشکلات جسمی و ذهنی متعددی رو به رو هستند. همچنین روند رشد حرکتی آن ها بسیار کند است. کاردرمانی که شامل روش های مختلفی می شود، کمک کرده تا این مشکلات بهبود یافته و زندگی روزمره آن ها باکیفیت تر شود. برای دریافت خدمات کاردرمانی، گفتار درمانی و رفتار درمانی کودکان سندرم داون با ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود