کاردرمانی برای سکته مغزی

کاردرمانی برای سکته مغزی

کاردرمانی برای سکته مغزی بسیار حائز اهمیت است. در واقع این روش درمانی می تواند در بهبود شرایط جسمی افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، موثر باشد. همان طور که بهتر می دانید این عارضه تاثیرات مخربی را در گفتار و جسم افراد به جای می گذارد و ممکن به طور کلی زندگی آن ها را مختل کند. به طور معمول افراد پس از سکته مغزی با مشکلاتی همانند عدم تعادل و مشکل در حرکت روبرو خواهند شد. این بیماران برای افزایش کیفیت زندگی و کسب توانایی بیشتر بایستی به یک متخصص کاردرمانی مراجعه کنند.

می توان گفت کار درمانی یکی از مهم ترین قسمت های درمان بیماران سکته مغزی به شمار می رود. بیماران اکثر مهارت های قبلی خود را پس از عارضه سکته مغزی از دست می دهند. مهم ترین هدف کاردرمانی برای بیماران، کسب مهارت های از دست رفته است. لازم به ذکر است که شدت آسیب و میزان عدم توانایی جسمی، برای هر یک از بیماران متفاوت است. به همین خاطر نیز برنامه کار درمانی برای هر فردی اختصاصی خواهد بود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد نقش موثر کار درمانی پس از سکته مغزی توضیحاتی را بیان کنیم.

نقش کلیدی کاردرمانی در درمان سکته مغزی

سالیانه افراد زیادی در جهان به دلیل سکته مغزی جان خود را از دست می دهند. اما کسانی که از عارضه جان سالم به در می برند، قطعا با آسیب های جسمی و ناتوانایی هایی مواجه خواهند شد. حتی برخی از افراد در انجام کارهای شخصی خود همانند خوردن غذا، لباس پوشیدن یا استحمام، دچار مشکل می شوند.

همه بیماران سکته مغزی برای افزایش توانایی های خود و غلبه بر مشکلاتی که در زندگی دارند، به یک برنامه کاردرمانی اصولی نیاز دارند. در حقیقت جلسات کاردرمانی برای سکته مغزی باید در سریع ترین زمان ممکن آغاز شود تا تاثیربخشی بیشتری داشته باشد. بیماران سکته مغزی با مراجعه به بهترین مرکز کاردرمانی و شروع جلسات درمانی می توانند در مدت زمان کمی استقلال کافی را برای انجام کارهای شخصی خود به دست آورده و به کیفیت زندگی خود بیفزایند. در ابتدای مطلب نیز به این موضوع اشاره کردیم که شدت آسیب ناشی از سکته مغزی در هر فردی متفاوت است. این مسئله در میزان اثرگذاری کاردرمانی نیز صدق می کند. در واقع افراد نتایج متفاوتی را براساس مشکلات خود، از کاردرمانی می گیرند.

رایج ترین مشکلات ناشی از سکته قلبی

پس از سکته مغزی مشکلات متعددی برای بیماران پیش می آید که از جمله متداول ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی مفرط: به طور معمول بیماران پس از گذارندن این عارضه زودتر احساس خستگی کرده و انرژی لازم را ندارند. به طوری که پس انجام یک فعالیت کوتاه مدت به شدت احساس خستگی می کنند.
  • کاهش تعادل و توان حرکتی: عدم تعادل و ناتوانی در حرکت نیز یکی از مشکلات رایج در میان بیماران سکته مغزی است. در حقیقت ناتوانی عضلانی در اندام های تحتانی و فوقانی موجب شده تا هر یک از اندام در وضعیت ثابتی باقی بمانند.
  • مشکل در حافظه: به طور معمول بیماران سکته مغزی با مشکلات حافظه نیز روبرو هستند. به طور مثال آن ها دیگر تمرکز لازم را برای رانندگی در مسیرهای قبلی را نداشته و نمی توانند بسیار از مسائل را به خاطر بسپارند.
  • بی حسی و ضعف در یک طرف بدن: سکته مغزی باعث شده تا نصفی از بدن مدام ضعف و بی حسی داشته باشد.

می توان گفت کاردرمانی برای سکته مغزی می تواند در بهبود هر یک از مشکلات ذکر شده، تاثیر فوق العاده ای داشته باشد. تنها کافیست بهترین مرکز توانبخشی را یافته و در جلسات کار درمانی به صورت مرتب، حضور پیدا کنید.

بررسی اهداف کاردرمانی برای سکته مغزی

به بیان ساده می توان گفت که کاردرمانی برای سکته مغزی کمک کرده تا بیماران قدرت عملکردی خود را افزایش داده و توانایی لازم را برای انجام کارهای شخصی، به دست آورند. این کارها عبارتند از:

  • کارهای خود مراقبتی همانند استحمام، پوشیدن لباس و خوردن غذا
  • فعالیت بهتر در شغل و تحصیل
  • امورات سرگرم کننده و برقراری ارتباط بهتر

متخصصان گفتار درمانی در جهت افزایش استقلال بیماران برای انجام کارهای ذکر شده برنامه درمانی هدفمندی را طراحی کرده که کاملا متناسب با نیاز بیماران می باشد.

بهترین زمان برای کاردرمانی سکته مغزی

سوالی که همیشه در رابطه با کاردرمانی برای سکته مغزی وجود دارد، این است که چه زمانی برای شروع کار درمانی بهتر می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهترین زمان برای آغاز درمان، یک روز بعد از پایدار بودن وضعیت عمومی بیماران می باشد. لازم است بدانید که 6 ماه اولیه پس از سکته مغزی یک بازه زمانی طلایی برای درمان است. چرا که در این مدت زمان مسیرهای جدیدی جهت مخابره پیام های عصبی وجود دارد. به طور معمول در روزهای اول درمان، علاوه بر کاردرمانگر، به کمک یک فیزیوتراپیست حرفه ای جهت کاهش درد و تحریک عضلات نیاز خواهد بود. اما پس از گذشت مدت زمانی، تنها کاردرمانی برای بهبود بیماران سکته مغزی کافی است.

مطالب مرتبط : کاردرمانی ضایعه نخاعی در شرق تهران

انجام تمرینات کاردرمانی برای درمان سکته مغزی

نوع تمرینات در کاردرمانی برای سکته مغزی متفاوت است. کاردرمانگر شرایط بیماران را مورد ارزیابی قرار داده و براساس آن یک برنامه اصولی را تدوین و تنظیم می کند. مدت زمان هر یک از جلسات کاردرمانی بین 30 دقیقه الی 45 ساعت است. متخصص کاردرمانی علاوه بر تمریناتی که در جلسات انجام می دهد، یکسری حرکات را نیز به بیماران آموزش داده تا در منزل انجام دهند. قطعا انجام این تمرینات در منزل به اثر بخشی هر چه بیشتر کاردرمانی برای سکته مغزی، کمک خواهد کرد.

جمع بندی

سکته مغزی از آن دسته عارضه هایی بوده که آسیب های متعددی را برای بیماران به همراه خواهد داشت. بهترین راه حل برای بهبود شرایط بیماران سکته مغزی، کاردرمانی اصولی است. بیماران پس از این که به وضعیت عمومی ثابتی رسیدند، بایستی هر چه زودتر جلسات کاردرمانی را در بهترین مرکز توانبخشی شرق تهران، آغاز کنند. در صورتی که به خدمات کاردرمانی یا گفتار درمانی برای سکته مغزی در تهران نیاز دارید، می توانید به مجموعه توانبخشی نسیم مردانی، مراجعه کنید.

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود