تقویت هوش هیجانی کودکان

تقویت هوش هیجانی کودکان

تقویت هوش هیجانی کودکان یکی از مسائل مهم بوده که والدین بایستی به آن توجه کنند. به بیان ساده هوش هیجانی باعث شده تا افراد به خصوص کودکان بتوانند احساسات و عواطف خود را کنترل کرده و واکنش بهتری در شرایط مختلف داشته باشند. والدین موظف اند تا هوش کودک خود را در زمینه های مختلف تقویت کنند. به جرئت می توان گفت افزایش هوش هیجانی کودکان به اندازه تقویت iq مهم است. هوش هیجان به مجموعه رفتارها، احساسات و کنترل آن ها گفته می شود که بایستی به کودکان در بازه های زمانی مشخص آموزش داده شود. اگر در مورد افزایش هوش هیجانی در کودکان اطلاعاتی ندارید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تقویت هوش هیجانی کودک چه فوایدی دارد؟

متاسفانه اکثر والدین در مورد اهمیت تقویت هوش هیجانی در کودکان اطلاعاتی ندارند. براساس تحقیقاتی که در چند سال گذشته انجام شده است، افزایش هوش هیجانی مزایای بیشماری را برای کودکان به همراه خواهد داشت که می تواند در تمامی مراحل زندگی او تاثیرات مثبتی داشته باشند. از جمله مهم ترین مزایا افزایش هوش هیجانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که کودک هوش هیجانی خوبی داشته باشد، در تست های استاندارد هوش نیز به بهترین شکل ممکن عمل می کند. کودکان با هوش هیجانی بالا اشتیاق بیشتری برای کسب بهترین امتیاز را در آزمون مختلف دارند.
  • یکی دیگر از مزایای داشتن هوش هیجانی بالا، برقراری ارتباط کودکان با دیگران است. حتی بزرگسالانی که از هوش هیجانی بسیار بالایی برخوردارند، در تعامل و برقراری ارتباط بهتر عمل می کنند.
  • هوش هیجانی باعث ایجاد موفقیت های بیشتر کودک در بزرگسالی می شود.
  • تقویت هوش هیجانی در کودکان می تواند تا حد بسیار زیادی در سلامت روان آن ها نیز موثر باشد. زمانی که کودک بتواند رفتار خود را در شرایط مختلف کنترل کند، به افسردگی و سایر بیماری های روحی دچار نمی شود.

کلاس تقویت هوش هیجانی کودکان تهران

بدون شک والدین با فهمیدن اهمیت افزایش هوش هیجانی، به دنبال بهترین کلاس تقویت هوش هیجانی کودکان در تهران هستند. در واقع به منظور افزایش این نوع هوش در کودکان لازم است تا فرزند خود را به یک مرکز معتبر ببرید. در کلینیک نسیم مردانی کلاس های تقویت هوش هیجانی در بازه های زمانی مختلف برگزار می شود.

 در مجموعه ما از جدیدترین متد ها برای افزایش هوش هیجانی کودک استفاده می گردد. بنابراین خیال شما بابت اثربخشی کلاس ها راحت خواهد بود. لازم به ذکر است که کلینیک نسیم مردانی در زمینه گفتار درمانی و کاردرمانی کودکان نیز به فعالیت می پردازند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلاس های تقویت هوش هیجانی می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

کلاس هوش هیجانی چیست ؟

کلاس هوش هیجانی کلاسی است که به شما کمک می کند تا مهارت های هوش هیجانی خود را ارتقا دهید. هوش هیجانی مجموعه ای از مهارت ها است که به شما کمک می کند تا احساسات خود و دیگران را درک کنید، آنها را مدیریت کنید و از آنها برای تصمیم گیری و حل مشکلات استفاده کنید.

در کلاس هوش هیجانی، شما یاد خواهید گرفت:

احساسات خود را شناسایی و درک کنید: اولین قدم برای مدیریت احساسات، شناسایی آنها است. شما یاد خواهید گرفت که چگونه احساسات خود را شناسایی کنید و آنها را به درستی برچسب بزنید.

احساسات خود را مدیریت کنید: پس از شناسایی احساسات خود، باید یاد بگیرید که چگونه آنها را مدیریت کنید. شما یاد خواهید گرفت که چگونه با احساسات دشوار مانند استرس، اضطراب و خشم کنار بیایید.

احساسات دیگران را درک کنید: همدلی توانایی درک و همدردی با احساسات دیگران است. شما یاد خواهید گرفت که چگونه دیدگاه دیگران را درک کنید و با آنها همدلی کنید.

از احساسات خود برای تصمیم گیری و حل مشکلات استفاده کنید: هوش هیجانی فقط مربوط به احساسات نیست. شما همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه از احساسات خود برای تصمیم گیری و حل مشکلات به طور موثر استفاده کنید.

حتما بخوانید : گفتاردرمانی حروف الفبا (س ، ق ، ر ، ل ، گ)

 

10 تکنیک افزایش هوش هیجانی در کودکان

شما می توانید با در نظر گرفتن رفتارهای کودک خود و سن او از روش های مختلفی جهت افزایش هوش کودک استفاده کنید. برای تقویت هوش هیجانی کودکان بهتر است از 10 تکنیک زیر استفاده کنید:

1. برچسب زدن به احساسات مختلف کودک

در حقیقت کودکان باید بتوانند احساسات گوناگون خود را از یک دیگر تشخیص بدهند. یکی از بهترین تکنیک های تقویت هوش هیجانی، نام گذاری برای احساسات مختلف است. به عنوان مثال وقتی کودک در یک بازی بازنده می شود، به او بگویید که الان ناراحتی؟ عصبانیت، خوشحالی، ناراحت، خجالت و... کلماتی هستند که برای احساسات مختلف استفاده می شوند.

2. مهارت مدیریت احساسات

تقویت هوش هیجانی کودک تنها کافی نیست. پس از این که هوش هیجانی فرزند شما افزایش پیدا کرد، لازم است تا مدیریت احساسات و عواطف را به او آموزش دهید. به عنوان مثال اگر کودک از موضوعی عصبانی است، بهتر است محیط را ترک کرده یا نفس عمیقی بکشد.

3.مدلسازی احساسات

به منظور درک بیشتر کودک از احساسات مختلف خود بهتر است در زمان حرف زدن با او، هر یک از احساسات را با صورت خود مدلسازی کنید. به طور مثال برای نشان دادن احساس خوشحالی، حالت صورت خود را تغییر دهید.

4. بروز حس همدلی به کودک

برای تقویت هوش هیجانی کودکان لازم است تا حس همدلی را به او نشان دهید. به عنوان مثال زمانی که او بابت موضوعی ناراحت است با او همدردی کنید. البته که میزان همدلی نباید بیش از حد باشد. چرا که ممکن است تاثیرات منفی در رفتار کودک به جای بگذارد.

5. گسترش حل مسائل برای تقویت هوش هیجانی کودکان

پس از این که کودک احساسات خود را به خوبی شناخت، نوبت به افزایش مهارت حل مساله می رسد. شما باید بتوانید برای حل مشکلات مختلف به کودک راه حل بدهید تا مهارت حل مسائل در او تقویت شود.

6. تبدیل شدن هوش هیجانی به یکی از اهداف همیشگی

فرقی نمی کند که تا  چه حد هوش هیجانی کودک تقویت شده باشد. شما باید همواره برای افزایش هرچه بیشتر هوش هیجانی به کودک خود کمک کنید. چرا که او در هر بازه سنی با مشکلات و شرایط مختلفی روبرو می شود.

7. فراهم کردن فرصت برای بیان درست احساسات

زمانی که شما سعی دارید به تقویت هوش هیجانی کودکان کمک کنید، ممکن است عصبانیت و خشم در شما بروز کند. در واقع مهم ترین تکنیک  افزایش هوش هیجانی در کودک این است که در مواقعی که کودک پرخاش کرده و فریاد می زند، خونسردی و آرامش خود را کاملا حفظ کنید.

8. درک و پذیرش برای تقویت هوش هیجانی

بر خلاف اکثر والدین، نباید در زمان ناراحتی کودک، شروع به نصیحت کردن کنید. لازم است بدانید که همه افراد تا حداکثر توان خود سعی دارند تا بهترین باشند. بنابراین زمانی که احساس ناراحتی خود را بروز می دهند که دیگر توانایی کنترل آن را نداشته باشند. در چنین شرایطی بهتر است بیش از هرکار دیگری کودک خود را درک کنید.

9. تایید احساسات کودک

یکی دیگر از ترفند های تقویت هوش هیجانی کودکان، تایید احساسات او است. زمانی که شما بتوانید حس کودک خود را درک کرده و تایید کنید، حس دیده شدن و توجه را به او منتقل خواهید کرد. بهتر است زمانی که فرزند شما احساسات خود را بیان می کند، به خوبی متوجه او شوید.

10. پرسش در مورد حال کودک

همه کودکان دوست دارند شنیده شوند. در شرایطی که شما بتوانید به کودک خود به خوبی گوش دهید، موفق خواهید شد تا او را با خود هم مسیر کنید.

تقویت هوش هیجان کودک دارای اختلال یادگیری

در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم که تقویت هوش هیجانی کودک در IQ و یادگیری هر چه بهتر او موثر است. در صورتی که کودکان به سطح بالایی از هوش هیجانی برسند، به خوبی مهارت های مختلف را یاد می گیرند. از این رو اگر فرزند شما دارای اختلال یادگیری است، بهتر است در ابتدا روی هوش هیجانی او کار کنید. برای این کار می توانید به بهترین مرکز تقویت هوش هیجان کودکان در شرق تهران مراجعه کنید.

حتما بخوانید : برای درمان اوتیسم چه باید کرد

 

راهکارهای تقویت هوش هیجانی کودکان

برای تقویت هوش هیجانی کودک راهکارهای زیادی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به نامگذاری احساسات همدلی کودک، آموزش مدیریت و کنترل احساسات در شرایط مختلف و.... اشاره کرد. اما اگر می خواهید به صورت اصولی و صحیح در جهت افزایش هوش هیجانی کودک خود پیش بروید، بهتر است از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

چگونه کودکی با هوش هیجانی بالا پرورش دهیم؟

همان طور که متوجه شدید، افزایش هوش هیجان کودکان بسیار مهم بوده و نباید نسبت به آن بی توجه بود. چرا که عدم تقویت این بخش از هوش کودک تاثیرات بدی را در زندگی او به جای خواهد گذاشت. برای پرورش هوش هیجانی کودک بهتر است به 10 تکنیکی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم توجه کرده و به طور دقیق آن ها را اجرا کنید. همچنین می توانید کودک خود را در کارگاه های تقویت هوش هیجانی ثبت نام کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

کلام پایانی

هوش هیجانی کودک مجموعه ای از احساسات و عواطف کودک در شرایط مختلف است. تقویت هوش هیجانی برای کودکان اهمیت بسزایی دارد. از این رو ما در این مورد به طور کامل شما را راهنمایی کردیم.

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود