گفتار درمانی بعد از کاشت حلزون

گفتار درمانی بعد از کاشت حلزون

گفتار درمانی بعد از کاشت حلزون یکی از روش های درمانی موثر و مهم است که بسیار مورد توجه می باشد. همانطور که بهتر می دانید، مشکلات کم شنوایی یا ناشنوایی، به صورت مستقیم در گفتار افراد تاثیر گذار است. یکی از راه های درمان کم شنوایی، کاشت حلزون است که برای کودکان و بزرگسالان انجام می شود. در بعضی از افراد پس از کاشت حلزون نیز همچنان با مشکلات گفتاری رو به رو هستند. از این رو گفتاردرمانی برای رفع مشکلات گفتاری و بهبود زندگی روزمره آن ها می تواند بهترین گزینه ممکن باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل در مورد فواید گفتار درمانی برای کسانی که عمل کاشت حلزونی دارند، توضیح دهیم.

افرادی که دچار کم شنوایی یا ناشنوایی هستند، در حرف زدن مشکل داشته و نمی توانند بسیاری از کلمات را به خوبی تلفظ کنند. از سوی دیگر نیز دایره لغات این افراد بسیار محدود است. این درست است که پس کاشت حلزون، مشکلات شنوایی تا حد زیادی حل می شود، اما بهبود گفتار این افراد بسیار زمانبر بوده و حتما به تمرینات گفتار درمانی نیاز دارند. گفتار درمانگر با روش ها و تکنیک های خاص کمک می کند تا این افراد بتوانند پس از کسب توانایی شنوایی، روز به روز بهتر صحبت کرده و با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند.

پروتز کاشت حلزون برای درمان کم شنوایی

پیش از توضیح در مورد گفتار درمانی بعد از کاشت حلزون، بهتر است در مورد کاشت پروتز حلزون و شرایط آن توضیح دهیم. می توان گفت که پروتز کاشت حلزونی نوعی دستگاه الکترونیکی بوده که می تواند به شکل موثری در بهبود شنوایی افراد کم شنوا تاثیر گذار باشد. به طور معمول افرادی کاشت حلزون را انجام می دهند که سمعک برای آن ها کارایی ندارد و یا دچار آسیب گوش از بخش داخلی شده اند.

پروتزهای حلزونی علاوه بر این که صدا را تقویت می کنند، به بهبود آسیب های داخلی گوش نیز کمک بسزایی خواهند کرد. به عبارت دیگر، این پروتز سیگنال های صدا را به عصب های شنوایی می رساند.

مطالب مفید : گفتاردرمانی حروف الفبا

احتمال موفقیت کاشت حلزونی چه قدر است؟

قبل از پرداختن به گفتار درمانی بعد از کاشت حلزون، در مورد کاشت حلزونی توضیح می دهیم. براساس تحقیقات انجام شده، کاشت پروتز حلزونی برای گوش هر چه قدر در سن کم تری انجام شود، نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت. همچنین باعث شده تا مهارت های گفتاری بیشتر و در زمان کم تری تقویت شود.  با تمام این تفاسیر، می توان گفت که کاشت حلزونی نمی تواند شنوایی طبیعی و 100 درصد را به افراد بدهد. البته که نتیجه این جراحی می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. این پروتز حلزون معیوب گوش را دور می زند.

افراد به ویژه کودکانی که جهت کاشت حلزون اقدام می کنند، باید به شکل فشرده، گفتار درمانی را آغاز کنند تا بتوانند هرچه زودتر مهارت های گفتاری لازم یاد گرفته و صداهای مختلف را پردازش کنند. از این رو گفته می شود که گفتار درمانی برای کاشت حلزون، بسیار مهم و ضروری است.

نقش گفتار درمانی پس از کاشت حلزون

بعد از جراحی کاشت حلزون، افراد باید بتوانند با سینگال هایی که توسط پروتز دریافت می شوند، ارتباط بگیرند. حتی افرادی که به صورت مادرزادی کم شنوایی داشته و به شکل ناگهانی با این مشکل مواجه شده اند نیز نمی توانند از طریق پروتز حلزونی، صدار ها را به صورت طبیعی بشنوند. از این رو لازم است تا مغز با تحریکات جدید سازگار شود.

مطالب مفید : روش های گفتار درمانی در منزل

گفتار درمانی پس از کاشت حلزون باعث ایجاد این سازگاری می شود. در واقع مدت زمان، تعداد جلسات و میزان فشردگی گفتار درمانی به عوامل مختلفی بستگی داشته و برای هر فردی متفاوت است. می توان گفت که گفتار درمانی برای کسانی که به صورت مادر زادی دچار کم شنوایی هستند، سخت تر بوده و به زمان بیشتری نیاز دارد.

کلینیک گفتاردرمانی کاشت حلزون در شرق تهران

اگر در مناطق شرقی تهران ساکن هستید و به دنبال یک مرکز گفتار درمانی برای کاشت حلزون می گردید، می توانید به کلینیک نسیم مراجعه کرده و از تخصص مجرب ترین گفتاردرمانگر های تهران، بهره مند شوید. مجموعه ما سالیان زیادیست که در حوزه توانبخشی فعالیت داشته و به ارائه خدماتی نظیر کاردرمانی، رفتار درمانی و گفتار درمانی در کلینیک و منزل، می پردازد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

مطالب مفید : بازی های گفتار درمانی کودکان

جمع بندی

گفتار درمانی بعد از کاشت حلزون از ضروری ترین اقداماتی است که باید برای افراد کم شنوا، انجام شود. زیرا بیمارانی که این جراحی را انجام می دهند، همچنان دچار مشکلات گفتاری خواهند بود. در این مطلب به طور کامل در مورد اهمیت گفتار درمانی برای کاشت پروتز حلزون پرداخته شد تا شما عزیزان بتوانید با اطلاعات بیشتری جهت آغاز روند درمان، اقدام کنید.

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود