کاردرمانی دست چگونه است

کاردرمانی دست چگونه است

کار درمانی دست می تواند برای طیف گسترده ای از آسیب های مربوط به دست، راه درمانی مناسبی باشد. امروزه کار درمانی یکی از روش های درمانی بسیار عالی شناخته شده که روز به روز در حال گسترش بوده و بیشتر مورد استقبال بیماران در زمینه های مختلف قرار می گیرد. این روش درمانی می تواند باعث توانبخشی دست، مچ و قسمت های فوقانی شود. در واقع با استفاده از کاردرمانی می توان آسیب های مربوط به دست را بهبود بخشیده و به خوبی برای انجام کارهای روزمره از دست ها استفاده کرد. به طور معمول بیماری ها و حوادث زیادی ممکن است دستان را تحت تاثیر قرار دهند.

اما کار درمانی با روش ها و تکنیک هایی که دارد به بیماران کمک کرده تا با محدودیت های حرکتی دست خود بتوانند کارهایی نظیر مسواک زدن، بستن بند کفش، خوردن غذا و... را بدون کمک دیگران انجام دهند. می توان گفت که هدف اصلی کاردرمانی در منزل یا کلینیک بهبود و کنترل وضعیت بیماران و در نهایت افزایش کیفیت زندگی آن ها است. برای آسیب به دست نیز روش های مخصوصی از کاردرمانی وجود دارد که می تواند بسیار کمک کننده و موثر باشد. در ادامه به طور کامل در مورد این خدمات درمانی توضیح خواهیم داد.

کاردرمانی دست در منزل

به طور کلی کاردرمانی از آن دسته خدمات درمانی است که در منزل نیز قابل ارائه می شود. کاردرمانی دست از جمله خدمات مهم کار درمانی بوده که می تواند در صورت نیاز بیمار، در خانه نیز به خوبی قابل اجرا شود. در برخی اوقات عارضه هایی نظیر سکته مغزی، تصادف و... می تواند به دست و سایر اندام ها آسیب جدی برساند. به طور معمول اکثر افرادی که دچار چنین مشکلاتی می شوند، شرایط مراجعه به مراکز کاردرمانی را نداشته و نمی توانند مدام در رفت و آمد باشند. از این رو انتخاب کار درمانی در منزل شرق تهران می تواند بهترین گزینه برای آن ها باشد.

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، کار درمانی برای دست می تواند جهت بهبود مشکلات بسیاری مورد استفاده قرار بگیرد. این روش درمانی می تواند در بازیابی حرکت دست و بهبود وضعیت بیماران تاثیر بسزایی داشته باشد. در کاردرمانی دست در  منزل با دست در ابتدا کاردرمانگر شرایط بیمار را به طور کامل بررسی کرده و بهترین تمرینات کاردرمانی دست را مورد استفاده قرار می دهد.

کاردرمانی اختلالات مچ دست

در واقع اختلالات مچ دست از جمله اختلالات رایج اندام فوقانی است که می توان با کاردرمانی دست آن را بهبود بخشید. همانطور که بهتر می دانید، مچ دست انسان روزانه بسیار درگیر بوده و کار می کند. از این رو احتمال ایجاد اختلال در این قسمت بدن بسیار زیاد است. از سوی دیگر نیز اکثر افراد در زمان افتادن، مچ دست خود را روی زمین می گذارند که این کار نیز سبب آسیب جدی به مچ دست می شود.

به صورت کلی می توان گفت که اختلالات مچ دست باعث آسیب دیدن بخش هایی از دست همانند رباط و یا پیچ خوردن مچ خواهد شد. در چنین شرایطی پس از باز کردن گچ یا آتل، تمرینات کاردرمانی برای بهبود و بازیابی تحرک مچ دست به شکل موثری عمل می کنند. پس از طی جلسات کاردرمانی بیمار توانایی و قدرت لازم را برای استفاده از مچ دست خود، کسب خواهد کرد.

مطالب مفید : کاردرمانی ذهنی چیست

کاردرمانی دست سکته مغزی

سکته مغزی عارضه ای بسیار خطرناک است که اندام های زیادی از بدن را تحت تاثیر قرار داده و سبب ناتوانی حرکتی افراد می شود. از این رو کاردرمانی دست برای بیماران سکته مغزی بسیار مهم بوده و باید به آن توجه شود. کار درمانی دست سکته مغزی می تواند در افزایش استقلال بیماران برای انجام کارهای شخصی، بسیار موثر است. در کاردرمانی تمرینات بسیار متنوعی وجود دارد که برای بیماران سکته مغزی استفاده شده و تا به امروز نتیجه بسیار عالی را به همراه داشته است. استفاده از هر یک از روش ها و تکنیک های کاردرمانی برای دست سکته مغزی می تواند برای هر یک از بیماران متفاوت باشد. این مورد تا حد زیادی به میزان آسیب و توانایی بیماران بستگی خواهد داشت.

کاردرمانی دست کودکان

کاردرمانی دست برای کودکان نیز به صورت ویژه و تخصصی ارائه می شود. کار درمانی برای کودکانی که دارای آسیب های ارتوپدی یا نورولوژیک هستند، روش های درمانی به خصوصی دارد. همچنین به کودکانی که به صورت مادرزادی دچار ناتوانی و مشکل در دست هستند نیز کمک می کند تا استقلال بیشتری در زندگی داشته و از پس کارهای روزمره خود بر بیایند. به طور کلی کار درمانی روش الزامی برای درمان و بهبود آسیب های دست بوده و باید در زمان درستی جهت دریافت آن اقدام کرد. بدون شک کاردرمانی برای تمامی مشکلات در سنین کودکی می تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

جمع بندی

کار درمانی به عنوان بهترین روش درمانی شناخته شده و برای تعداد زیادی از مشکلات دست موثر است. این روش درمانی متشکل از تکنیک های به خصوصی بوده که هر یک به شکل موثری در بهبود و کنترل وضعیت بیماران عمل می کنند.

آخرین مقالات
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود