کاردرمانی چه کمکی به کودکان اوتیسم می کند

کاردرمانی چه کمکی به کودکان اوتیسم می کند

طبق آمار در ایران از هر 160 کودک متولد شده 1 کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) شناسایی شده است که در بین پسران حدود چهار برابر بیشتر از دختران شایع است و در همه گروه‌های نژادی، قومی و اجتماعی - اقتصادی دیده می‌شود.
سطح رشد فعلی بزرگسالان و کودکان مبتلا به اوتیسم را می‌توان توسط کار درمانگران ارزیابی کرد و سپس به آنها در بهبود شناخت احساسات و مشارکت در ارتباطات اجتماعی و بازی و ارتباط با همسالان خود کمک کرد. کاردرمانی اوتیسم می‌تواند به افراد نیازمند کمک کند تا محدودیت‌های خود را کاهش و بر نقاط قوت خود تکیه کرده و آن‌ها را رشد دهند.
در این مقاله، فواید کاردرمانی در کمک به بهبود افراد مبتلا به اتیسم را بررسی خواهیم کرد. اما بهتر است پیش از آن با اختلال اوتیسم کمی آشنا شویم.

اوتیسم چیست؟

اوتیسم به‌عنوان یک اختلال طیف اوتیسم (ASD) نیز شناخته می‌شود. این یک ناتوانی پیچیده با رشد مادام‌العمر است که به طیف وسیعی از روابط، مهارت‌های اجتماعی، گفتار، رفتارهای تکراری، خودتنظیمی و ارتباطات غیرکلامی اشاره دارد.
اوتیسم یک وضعیت طیفی است که کودکان را به طور متفاوت و درجات مختلف تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم معمولاً در تعامل و برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند، بنابراین کار درمانگران باید محیط آنها را مطالعه کنند تا درمان لازم را پیدا کنند. سپس، درمانگران با معلمان و والدین در ایجاد تمرینات تخصصی که نیازهای کودک را برآورده می‌کند، صحبت و کار می‌کنند. این آموزش به بهبود انتقال توجه، دامنه توجه، پاسخ به محرک‌ها، مهارت‌های بازی و تعامل کمک می‌کند.
علت ایجاد طیف اوتیسم ناشناخته است. بااین‌حال، تشخیص زودهنگام به شما کمک می‌کند تا درمان را هرچه سریع‌تر شروع کنید و همچنین باعث رشد بهتر و زندگی باکیفیت‌تری برای افراد مبتلا به اوتیسم می‌شود.

 

کاردرمانی چه مهارت‌هایی را در کودکان اوتیسم می‌تواند تحت‌تأثیر قرار دهد؟

در مواردی که طیف اوتیسم درگیر است، کار درمانی می‌تواند به بهبود دست خط، زندگی روزمره و مهارت‌های حرکتی ظریف کمک کند. هدف اصلی آنها ارزیابی و هدف قراردادن اختلالات حسی کودک، مهارت‌های حرکتی درشت تا ظریف است. این یک رویکرد اساسی برای کمک به رفع موانع عمومی یادگیری و آرام‌تر و متمرکزتر شدن کودک است.
یک کار درمانگر که با کودکانی که مشکلات حسی را تجربه می‌کنند کار می‌کند، باید آموزش تکمیلی در زمینه یکپارچگی حسی را دیده باشد. اما هدف یکپارچگی حسی چیست؟ درمان یکپارچگی حسی بر اساس اینکه کودک توسط محیط بیش از حد تحریک شده یا کمتر تحریک شده است تعیین می‌شود. هدف درمان یکپارچگی حسی تقویت توانایی مغز برای پردازش اطلاعات حسی برای اطمینان از عملکرد بهتر کودک در فعالیت‌های روزانه است. اکثر کار درمانگران یک رژیم غذایی حسی یا سبک زندگی را برای کودکان تجویز می‌کنند.

 

مزایای کاردرمانی برای افراد مبتلا به اوتیسم چیست؟

کاردرمانی به فرزند شما کمک می‌کند تا توانایی خود را برای انجام مستقل وظایف روزانه بازیابی کند.

 

قدرت و استقامت را برای کارهای مختلف بهبود می‌بخشد

ورزش و فعالیت‌های استقامتی در هر درمانی وجود دارد. بااین‌حال، آنچه کاردرمانی را متمایز می‌کند، تجزیه‌وتحلیل مانورهای وظایف روزانه یا نیازهای شناختی است. کار درمانگر خلاقانه فعالیت‌ها و تمرین‌هایی را ایجاد می‌کند که به طور سفارشی طراحی شده‌اند تا بر اساس توانایی‌های فعلی کودک شما برای افزایش استقلال روزانه ایجاد شود.

 

استقلال فردی را بهبود می‌بخشد

بهبود استقلال یکی از دلایل اصلی بسیاری از افراد برای مراجعه به جلسات کاردرمانی است. همه می‌خواهند از خود مراقبت کنند، بنابراین خدمات کار درمانگر بسیار سودمند هستند. شما می‌خواهید کارهای اساسی مانند لباس پوشیدن، حمام‌کردن و رفتن به دستشویی را با کمک کم یا بدون کمک انجام دهید. مداخله کاردرمانی تنها درمانی است که مهارت‌های خاص خودمراقبتی روزمره را بهبود می‌بخشد.

 

چگونه کاردرمانگران با افراد دارای طیف اوتیسم کار می‌کنند؟

در مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی نسیم درمانگران ما دانش لازم برای کار با افراد مختلف در طیف اوتیسم را دارند. علاوه بر این، با سال‌ها تجربه و تخصص، متخصصان ما با دانش عملی برای شناسایی چالش‌هایی که افراد مبتلا به اوتیسم در زمینه مستقل‌بودن و انجام فعالیت‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند، آشنا هستند.

تیم ما متشکل از کارشناسان و متخصصان همچنین با جدیدترین امکانات در مرکز گفتاردرمانی و کاردرمانی در شرق شهر تهران انواع خدمات کاردرمانی را به بیماران مبتلا به اوتیسم ارائه می‌دهد. البته نحوه عملکرد ما به برنامه شما بستگی دارد. اما، با خدمات طراحی شده سفارشی ما، مطمئناً در هر زمان کمکی را که نیاز دارید دریافت خواهید کرد.

پس از ارزیابی ما، یک برنامه درمانی طراحی می‌کنیم که شامل استراتژی‌ها و اهدافی می‌شود تا به درمان‌جوی شما در غلبه بر چالش‌هایشان کمک کند. برخی از فعالیت‌های مربوط به طرح‌ها عبارت‌اند از:
 لباس پوشیدن به‌صورت مستقل
 درک و شناخت محیط
 قرارگرفتن در گروه‌ها و انجام کارگروهی
 مهارت‌های حرکتی عملی لازم برای نوشتن
 درگیرشدن در کارهای مختلف از محل کار یا مدرسه
 مشارکت و حضور جامعه
 تهیه غذا و غیره
کاردرمانی به افراد مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم را در خارج از جلسات درمانی توسعه دهند و تمرین کنند.

چگونه بهترین کاردرمانی اوتیسم را پیدا کنیم؟

یافتن و انتخاب یک کاردرمانی واجد شرایط که بتواند به شما، فرزندان اوتیستیک یا به‌طورکلی خانواده شما کمک کند، یک تصمیم مهم است. کار درمانگر کودک شما و خودتان را از طریق جلسات درمانی بهتر می‌شناسد و درک می‌کند، و همچنین کسی است که شما نیز بهتر می‌شناسید و با او ارتباط برقرار می‌کنید. علاوه بر این، شما به دنبال یک مرکز کاردرمانی خواهید بود که از روش‌های حرفه‌ای درمان پیروی می‌کند، مانند:

 آموزش والدین را به بخشی ضروری از درمان تبدیل می‌کند
 درمان فشرده ارائه می‌دهد
 از بازی و موفقیت استفاده می‌کند
 اهداف کتبی برای درمان ارائه می‌دهد
 شامل ارزیابی تشخیصی است
 به شما گوش می‌دهد
 در صورت لزوم سؤال می‌پرسد

کاردرمانی نقش بسیار پررنگی در روند بهبود اوتیسم خواهد داشت، فرایندهای زندگی فرد مبتلا به آن را به کیفیت بالاتری می‌رساند، کاردرمانی در کنار گفتاردرمانی در اوتیسم می‌تواند باعث ایجاد تعامل با سایر جامعه شود، و ارتباط آن‌ها با خانواده و افراد دیگر بهتر می‌سازد. هدف ما نیز دیدن حال بهتر این افراد و خانواده‌هایشان است.

 

آخرین مقالات
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36

1403/02/02 | 09:51

1403/02/02 | 09:51
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود