رفتارهای نگران کننده کودکان را بشناسیم

رفتارهای نگران کننده کودکان را بشناسیم

تهدید کودکان به اینکه به خودشان و دیگران صدمه می زنند بسیار جدی ونگران کننده است . زمانی که بچه ها تهدید به صدمه زدن خود و یا دیگری میکنند باید این مساله را بسیار جدی بگیرید ، ممکن است فکر کنید که کودکتان فقط جلب توجه می خواهد ولی حتی اگر مساله هم همین باشد ، با این اوصاف نیز اصلا نشانه ی خوبی نیست .
رفتارهای عجیب و غیر متعارفی که در کودکان وجود دارد با وجود آزاردهنده بودنشان ، اکثرا به شرایط رشد روانی و سن کودک بستگی دارد و گاهی این مشکلات به رفتارهای نامناسب و نا به هنجار تبدیل می گردد و از وضعیت خارج می شود و باعث آزار خود فرد و دیگران می گردد . در اکثر اوقات آنچه سبب وخامت اوضاع می گردد . پیدایش رفتار های این چنینی در کودک نیست بلکه عکس العمل های نامطلوب و گاها اشتباه والدین و اطرافیان در برابر این رفتار هاست که به دلیل عدم آگاهی والدین نه تنها مشکلات رفع نمی گردد بلکه سبب به جا ماندن رفتارهای نابه هنجار و یا پیدایش رفتارهای نامطلوب دیگر می شوند.در ادامه این مطلب چند رفتار نگران کننده در کودکان ذکر می شود :

نافرمانی مداوم

نوعی خاصی از اختلال رفتاری است که به آن اختلال نافرمانی مقابله جویانه و یا ODD گفته می شود که اکثر مواقع با رفتارهای مختل کننده همراه است. ناسازگاری ، سرپیچی و رفتار مقابله جویانه در برابر افرد دیگر از علامت های این اختلال می باشد . اگر کودک شما به صورت دائم اختلال نافرمانی مقابله جویانه داشته باشد ، یعنی بیش از ۶ ماه است که رفتار مخالف و مختل کننده دارد. از علامت ODD میتوان به بداخلاقی کردن، نافرمانی، جر و بحث با بزرگترها ، خشم ، مقصر کردن سایرین، ، رفتار خصومت آمیز، مشکل درسی یا عدم قابلیت برقراری رابطه دوستانه اشاره کرد.

نخوابیدن در شب

اگر کودکتان قبل از پیدایش این علائم راحت می خوابید و پس از پیدایش این علائم شبها خوابش نمی برد حتما چیزی پیش آمده است . به هم خوردن خواب دلیل و کلید وجود مشکل به القوه است و بهم خوردن خواب می تواند از یک سری موضوعات انباشت شده در ذهن ایجاد شده باشد پس سعی کنید ریشه اش را بیابید .نخوابیدن کودک در شب نیز یکی از رفتارهای نگران کننده است .

آسیب زدن به خود

خودزنی در کودک ، به شیوه و روش های مختلفی می تواند نمود کند . در بچه های کوچکتر خود زنی بیشتر به شکل خراشیدن ، مشت زنی به خود و یا نیشگون گرفتن به خود نشان داده می شود.  این رفتار ها در سنین نزدیک به نوجوانی و نیز در طی این دوره ها رفتارهایی مانند بریدن و آتش زدن کشیده می شود و در صورتی که اگر کودکی دارید که خودزنی می کند و به نظرتان هم آنقدر جدی نیست حتما باید به سراغ درمانگر کودک خود بروید تا عواطف و رفتار های کودکتان را تحلیل و پردازش کند . اگر فکر می کنید که با صبر کردن مشکلش حل می شود راه حل غلطی را پیش گرفته اید و ایده ی خوبی نیست .

ترس و نگرانی

ترس در کودک علائمی دارد که وقوع خطری را هشدار می دهد و معمولا با تغییراتی در بدن مثل لرزیدن ، عرق کردن ، نفس نفس زدن و تپش قلب همراه است که فرد را آماده می کند تا از آن حالت فرار و یا با آن بجنگد. ترس ها و نگرانی های دوران کودکی ، قسمتی از جریان رشد انسان است و در اکثر مواقع در اثر تجربه های ناشناخته که به نظر کودک تهدید کننده می آید ، به وجود می آید . علاوه بر آن ممکن است کودک از چیزی که خواهر و برادرش هم می ترسد ، اظهار ترس نماید. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که ترس همیشه مسئله ساز و آسیب زننده نیست و در برخی موارد نیز می تواند کمک کننده باشد و سبب شود کودک به روشی درست عمل نماید . مثل ترس از آتش سبب می شود از بازی با کبریت اجتناب نماید و یا ترس و نگرانی های کودک در طول رشد تغییر می کند و وی کم کم یاد میگیرد که تهدید های حقیقی را از شرایط های بی آزار تشخیص دهد .

بازی نکردن با دوست های صمیمی اش

اگر کودکتان به طور غیر منتظره ای ازبازی کردن با دوست های صمیمی اش خودداری کند ، می تواند علامتی از وجود یک دعوا باشد و می توان از رفتار و حال و حوصله که پیش بینی کرد که حتما موضوعی پیش آمده است . حتما باید این موضوع بررسی گرددکه چه عاملی باعث ایجاد این مسئله می باشد .

تهدید به کشتن خودشان یا شخصی ديگر

زمانی که کودک تهدید به صدمه زدن و یا کشتن خود و دیگران می کند باید مسئله را خیلی جدی بگیرید . امکان دارد حس کنید که کودکش ما به دنبال جلب توجه است . حتی اگر موضوع جلب توجه باشد کماکان نشانه این است که اوضاع خیل خوب نیست و آن ها احتیاج به کمک بیش تر دارند .

پنهان کاری

کودکان به خصوص نوجوان ها معمولا درباره تلفن ها و یا فعالیت های اینترنتیشان پنهان کاری می کنند و اگر بفهمند که به تلفن و یا کامپیوترشان نگاهی می اندازید ترس برشان می دارد. در مورد این رفتار باید به دنبال علت آن باشید و از خانواده و یا پزشک متخصص کودکان و یا درمانگر کودک بیش تر کمک بگیرید ، هیچوقت برای کمک گرفتن زود نیست .

آخرین مقالات
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36

1403/02/02 | 09:51

1403/02/02 | 09:51
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود