گفتار درمانی کودکان - آنچه در مورد گفتاردرمانی باید بدانید

گفتار درمانی کودکان - آنچه در مورد گفتاردرمانی باید بدانید

یک گفتاردرمانگر می تواند به کودکان مبتلا به انواع مختلف مشکلات گفتاری و همچنین مشکلات زبانی مانند نارساخوانی و دیس پراکسی (دیس پراکسی یک اختلال عصبی است که بر توانایی فرد در برنامه ریزی و پردازش وظایف حرکتی تأثیر می گذارد) کمک کند.

  • گفتاردرمانی می تواند مهارت های ارتباطی را در کودکان با مشکلات زبانی بهبود بخشند.
  • اگر کودک شما در خواندن و هجی کردن مشکل دارند، گفتار درمانی پاسخ واضحی به نظر می رسد. بسیاری از افراد تصور می کنند گفتاردرمانگرها فقط با افرادی کار می کنند که در تولید برخی صداها (بیان) مشکل دارند و یا دچار لکنت هستند.

گفتاردرمانگران این مسائل گفتاری را برطرف می کنند. اما همچنین به کودکان در زمینه مشکلات گفتاری و نوشتاری از جمله مشکلات دیگر مانند، نارساخوانی، دیس پراکسی و اختلال پردازش شنوایی کمک می کنند. با تعاریفی که تا به اینجا بیان شد یک گفتاردرمانگر با دقت بیشتر، یک آسیب شناس گفتار زبان (SLP) نامیده می شود.

گفتاردرمانگر

گفتار درمانی چگونه تاثیر می گذارد

گفتاردرمانگر می فهمد که فرد چه نوع مشکل زبانی دارد. آنها تعیین می کنند که چه چیزی باعث ایجاد آن مشکل شده است و در مورد بهترین روش درمانی تصمیم می گیرند. گفتاردرمانگر ممکن است با کار کردن یک در یک با آنها ، در گروه های کوچک یا در کلاس، به بچه ها در ایجاد مهارت کمک کند.

مشکلاتی که ممکن است در افرادی که نیاز به گفتاردرمانی دارند، پیش آید:

  • مشکلات بیان: صریح صحبت نکردن و خطا در صداها
  • مشکلات تسلط: مشکل در جریان گفتار مانند لکنت زبان
  • تشدید یا مشکلات صوتی: مشکل در میزان صدا و کیفیت آن
  • مشکلات تغذیه دهان و دندان: مشکل در خوردن غذا ، بلعیدن و ریزش آب

SLP یا درمانگر می تواند به درمان موارد زیر کمک کند:

  • مشکلات زبان پذیرایی: مشکل در درک (دریافت) زبان.
  • مشکلات زبان رسا: مشکل در صحبت کردن (بیان) زبان.
  • مشکلات زبان عملی: در استفاده از زبان به روشهای مناسب اجتماعی مشکل دارید.

SLP از استراتژی های متناسب با چالش خاص هر کودک استفاده می کند. استراتژی ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • فعالیت های مداخله زبانی: این فعالیت ها مهارت های مختلفی را ایجاد می کنند، از جمله مدل سازی و بازخورد دادن به کودکان. درمانگر ممکن است از تصاویر و کتابها یا از روش بازی درمانی استفاده کند. او همچنین ممکن است از تمرینات زبان برای تمرین مهارت بهره مند شود.
  • فن بیان: درمانگر صداهایی را که کودک با آنها مشکل دارد مدل می کند. این ممکن است شامل نشان دادن نحوه حرکت زبان برای ایجاد صداهای خاص باشد.
  • درمان تغذیه و بلع: درمانگر تمریناتی برای تقویت عضلات دهان به کودک می آموزد. که ممکن است شامل ماساژ صورت و تمرینات مختلف زبان ، لب و فک باشد. وی همچنین ممکن است از بافت های مختلف غذایی برای تشویق به آگاهی هنگام غذا خوردن و بلع استفاده کند.

گفتاردرمانی

فواید گفتاردرمانی

_گفتار درمانی می تواند به بچه ها کمک کند یاد بگیرند که واضح تر صحبت کنند. اتفاق این موضوع به آنها کمک می کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته و از گفتگو با دیگران ناامید نشوند. کودکانی که دارای مشکلات زبانی هستند می توانند از لحاظ اجتماعی، عاطفی و تحصیلی از گفتاردرمانی بهره مند شوند.

_گفتاردرمانی می تواند به کودکانی که مشکلات خواندن مانند نارساخوانی دارند، کمک کند تا اصوات خاص در کلمات را بشنوند و تشخیص دهند.

_مهارت و بچه ها را به خواندن تشویق کنید.

_گفتاردرمانی به ویژه هنگامی که بچه ها در اوایل شروع زندگی شان هستند بسیار مفید است. در یک مطالعه، 70 درصد از کودکان پیش دبستانی با مشکلات زبانی، که گفتاردرمانی را گذرانده اند، توانسته اند مهارت های زبان خود را بهبود ببخشند.

نتایجی که می توانید از گفتاردرمانی انتظار داشته باشید

کار کودک شما با یک گفتاردرمانگر ممکن است ماهها یا حتی چند سال طول بکشد. طولانی شدن جلسات درمان به نیاز فرزند شما بستگی دارد. البته در طول درمان شاهد بهبودی در مسائل فرزندتان خواهید بود. اگرچه به یاد داشته باشید که طول درمان نمی تواند فرزند شما را صد در صد بهبود بخشد. مسئله اساسی گفتار یا زبان همچنان وجود خواهد داشت.

درمانگر باید راهکارهایی برای مقابله موثرتر با موانع به شما و فرزندتان ارائه دهد. درمانگرها به شما فعالیت هایی می دهند تا در خانه تمرین کنید و مهارتهایی را كه فرزندتان در کلاس می آموزد را تقویت كنید. بچه هایی که بیشترین پیشرفت را دارند، کسانی هستند که در طول ساعت روز درگیر درمان می شوند.

مهم است که گفتاردرمانگر و کودک شما مطابقت خوبی داشته باشند. گفتاردرمانگر باید تجربه کار با بچه هایی با موضوع خاص فرزند شما را داشته باشد. البته توجه فرمایید که استفاده از روش گفتاردرمانی، فقط یكی از روشهای كمك به كودكی است كه دارای اختلال یادگیری مربوط به زبان و گفتار است.

در انتها نکاتی که بیان می شود را در نظر داشته باشید:

  • گفتاردرمانی یک راه حل سریع نیست. این کار نیاز به تمرین مداوم در طی ماهها یا حتی سالها دارد.
  • انتخاب مرکز کلینیک گفتار درمانی مناسب که تجربه کار با بچه هایی، با موضوع کودک شما را داشته باشند، مفید است.
  • انجام تمرینات پیوسته در خانه بعد از برگزاری کلاس ها، می تواند گفتار درمانی را موثرتر کند.

متخصص گفتار درمانی کودکان

متخصص گفتار درمانی کودکان، فردی است که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته گفتار درمانی است و در زمینه اختلالات گفتار و زبان کودکان تخصص دارد. این متخصصان با ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان کودکان، به آنها کمک می کنند تا مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشند.

اختلالات گفتار و زبان کودکان، طیف گسترده ای از مشکلات را شامل می شود که ممکن است بر نحوه صحبت کردن، درک کردن و استفاده از زبان کودکان تأثیر بگذارد. برخی از شایع ترین اختلالات گفتار و زبان کودکان عبارتند از:

لکنت زبان: این اختلال باعث می شود که فرد در جریان گفتار خود دچار مکث، تکرار یا کشیدگی صدا شود.
اختلالات تولیدی: این اختلالات باعث می شود که فرد صداها یا کلمات را به درستی تولید نکند.
اختلالات دریافتی: این اختلالات باعث می شود که فرد صداها یا کلمات را به درستی درک نکند.
اختلالات زبانی: این اختلالات باعث می شود که فرد در درک و استفاده از زبان مشکل داشته باشد.

متخصص گفتار درمانی کودکان، با ارزیابی دقیق اختلالات گفتار و زبان کودکان، برنامه درمانی مناسب را برای آنها طراحی می کند. این برنامه درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تمرینات گفتاری: این تمرینات به کودکان کمک می کند تا صداها، کلمات و جملات را به درستی تولید کنند.
بازی های گفتاری: این بازی ها به کودکان کمک می کند تا مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشند.
آموزش والدین: والدین نقش مهمی در درمان اختلالات گفتار و زبان کودکان دارند. متخصص گفتار درمانی کودکان، به والدین آموزش می دهد که چگونه از کودکان خود در خانه حمایت کنند.
اگر نگران اختلالات گفتار و زبان فرزند خود هستید، بهتر است با متخصص گفتار درمانی کودکان نسیم مردانی مشورت کنید.

آخرین مقالات
علائم ام اس چیست؟ چگونه تست کنیم؟

علائم ام اس چیست؟ چگونه تست کنیم؟

بیماری ام اس نوعی بیماری پیش رونده بوده که به صورت مستقیم در عملکرد مغز تاثیر می گذارد. این بیماری دارای علائم مختلفی بوده که ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. با شناخت نشانه های ام اس می توانید کنترل بهتری روی این بیماری داشته و عوارض آن را کاهش دهید. 1403/01/09 | 06:01
بهترین و مجهزترین کلینیک کار درمانی در شرق تهران

بهترین و مجهزترین کلینیک کار درمانی در شرق تهران

اگر در شرق تهران ساکن هستید و به دنبال بهترین و مجهز ترین کلینیک کار درمانی کودکان در شرق تهران می باشید، می توانید به کلینیک با سابقه و حرفه ای نسیم مردانی اعتماد کنید. 1403/01/09 | 05:57
طول عمر پس از سکته مغزی

طول عمر پس از سکته مغزی

طول عمر پس از سکته مغزی برای هر یک از افراد می تواند متفاوت باشد. در واقع عمر بعد از سکته مغزی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به شدت عارضه، زمان مراجعه به پزشک و مراقبت های پس از سکته اشاره کرد. 1403/01/09 | 05:53
بیماری پارکینسون چیست ؟

بیماری پارکینسون چیست ؟

بیماری پارکینسون یکی از انواع بیماری های پیش رونده بوده که به سیستم عصبی مربوط می شود. در واقع نشانه های این بیماری به تدریج خود را نشان می دهند. در برخی اوقات ممکن است نشانه های این بیماری تا حدی کم و جزئی باشد که افراد به سختی متوجه آن شوند. 1402/12/25 | 04:42
گفتار درمانی کودک 6 ساله و 7 ساله

گفتار درمانی کودک 6 ساله و 7 ساله

روش های گفتار درمانی می تواند برای کودکان 6 الی 7 ساله متفاوت باشد. در واقع مشکل کودک و نیازهای او مشخص می کند که چه مدل گفتار درمانی می تواند به او کمک کند. به طور معمول اختلالات گفتاری از سن دو سالگی به بعد خود را نشان می دهند. 1402/12/25 | 04:22
رفتار درمانی دیالکتیکی چگونه است؟

رفتار درمانی دیالکتیکی چگونه است؟

رفتار درمانی دیالکتیکی یا همان DBT یک رویکرد روان درمانی است که می‌تواند برای بهبود بسیاری از مشکلات روحی روانی مناسب باشد. این روش درمانی به سه شکل قابل انجام است 1402/12/21 | 12:25

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود