علائم اختلالات گفتاری در کودکان

علائم اختلالات گفتاری در کودکان

شناخت علائم اختلالات گفتاری در کودکان می تواند برای والدین بسیار مهم و ضروری باشد. چرا که توجه به این علائم باعث شده تا شما بتوانید در زمان درستی برای درمان کودک خود اقدام کنید. اختلالات گفتاری شامل طیف وسیعی از مشکلات می شوند که هر یک نشانه های مختص به خود را دارند. اما برخی از علائم نیز در میان تمامی این اختلالات مشترک است. می توان گفت که هر گونه مشکل در حرف زدن، می تواند بیان کننده وجود مشکلات گفتاری باشد. در صورتی که این مشکلات در سنین کودکی در روند درمان قرار بگیرند، احتمال رفع آن ها بسیار بیشتر بوده و درمان نیز تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. در این مطلب از سایت کلینیک نسیم مردانی در مورد نشانه های اختلالات گفتاری در کودکان توضیح خواهیم داد.

به طور کلی شناخت تمامی مشکلات و بیماری ها در سنین کودکان، بسیار عالی است. چرا که انواع روش های درمانی برای رفع این مشکلات، در سنین پایین، تاثیر بیشتری خواهند داشت. همانطور که بهتر می دانید، مشکلات گفتاری سبب عدم اعتماد به نفس افراد و توانایی آن ها برای برقراری ارتباط می شود. به همین خاطر نیز درمان از سنین کودکی باعث شده تا در بزرگسالی افراد برای ارتباط و حضور در جامعه، مشکلی نداشته باشند.

اختلال گفتاری یا اختلال زبانی در کودکان چیست؟

پیش از بحث در مورد علائم اختلالات گفتاری در کودکان، بهتر است در مورد اختلال زبانی و گفتاری توضیح دهیم. به طور کلی می توان گفت کودکانی که دچار مشکلات گفتاری هستند، در بیان و درک صحبت های دیگران، مشکل داشته و دچار محدودیت هستند. شاید تصور کنید که این مشکل تنها برای افراد کم شنوا است. اما باید بگوییم که اکثر این مشکلات با شنوایی هیچ ارتباطی ندارد. لازم است بدانید که اختلالات گفتاری در میان کودکان خردسال بسیار شایع است که می توان با گفتار درمانی آنلاین یا حضوری، آن را رفع کرد.

مشکلات گفتاری و اختلالات زبانی در 10 درصد کودکان زیر سه سال، شایع است. اما در سن 4 سالگی که مهارت گفتاری به سطح ثابتی می رسد، می توان به طور دقیق تری علائم اختلالات گفتاری در کودکان را مورد بررسی قرار داد. در برخی اوقات نیز از سن 4 سالگی به بعد نشانه های مشکلات گفتاری به طور کلی از بین رفته و دیگر مشکلی وجود ندارد. در هر صورت بهتر است در هر شرایطی پس از مشاهده کوچک ترین نشانه ای از اختلال زبانی، کودک خود را برای ارزیابی نزد یک گفتاردرمانگر حرفه ای ببرید.

بررسی علائم اختلالات گفتاری در کودکان

علائم اختلالات زبانی گفتاری در کودکان شامل موارد مختلفی می شوند. همانطور که در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم، مشکلات گفتاری دارای انواع مختلفی هستند که هر یک نشانه های مختص به خود را دارند. اما به طور کلی علائم مشکلات گفتاری و زبانی در کودکان عبارتند از:

  • بلد بودن کلمات محدود و کم تر نسبت به هم سن و سالان خود
  • گفتن کلمه اوم یا چیز در میان جملات به جای کلمات اصلی
  • گفتن اشتباه زمان فعل ها و جا انداختن کلمات اصلی
  • تکرار برخی عبارات و کلمات در زمان حرف زدن
  • کلافگی در اثر عدم توانایی برقراری ارتباط با دیگران
  • کم حرفی کودک در عین درک صحبت دیگران
  • بیان جملات با معنی اما به شکل بهم ریخته
  • استفاده از ساختارهای زبانی محدود در زمان حرف زدن

مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، رایج ترین نشانه های مشکلات گفتاری و زبانی در کودکان به شمار می روند. در صورتی یک یا چند مورد از نشانه های بالا را در کودک خود مشاهده کردید، بهتر است به بهترین کلینیک گفتار درمانی مراجعه کرده و کودک را به گفتاردرمانگر نشان دهید. گفتار درمانگرها به واسطه علم و تجربه خود تشخیص می دهند که کودک اختلال گفتاری دارد یا خیر؛ پس تشخیص اختلال گفتاری، روند درمان آغاز خواهد شد.

عوارض عدم درمان اختلالات گفتاری در کودکان

اقدام به درمان پس از مشاهده علائم اختلالات گفتاری در کودکان بسیار مهم بوده و بی توجهی به آن می تواند پیامدهای بدی را به همراه داشته باشد. مهم ترین عوارض مشکلات گفتاری، عدم برقراری ارتباط، حضور در اجتماع و در نهایت انزوا است. از این رو بهتر است تا مشکلات گفتاری در همان سنین کودکی درمان شده تا عوارضی را در بزرگسالی به همراه نداشته باشند.

جمع بندی

توجه به نشانه های مشکلات گفتاری در کودکان بسیار مهم است. این نشانه ها شامل موارد مختلفی شده که در اکثر کودکان شایع است. به منظور درمان این اختلالات، گفتار درمانی در منزل یا کلینیک می تواند بهترین راه حل ممکن باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی نسیم تماس بگیرید.

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود