گفتاردرمانی لب شکری

گفتاردرمانی لب شکری

گفتار درمانی برای لب شکری یا همان شکاف کام، یکی از روش های درمانی ضروری بوده که معمولا پس از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع شکاف کام که برخی از افراد به آن لب شکری می گویند، از جمله نقص های مادرزادی بوده که چهره کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و در گفتار آن ها نیز تاثیر زیادی دارد. به عبارت دیگر کودکانی که دچار این مشکل هستند، در بیان آوا و کلمات دچار مشکل هستند.  خوشبختانه لب شکری با جراحی درمان می شود. اما نیاز است تا پس از جراحی، جلسات گفتار درمانی آغاز شود تا به طور کلی مشکلات گفتاری کودک، برطرف گردد.  در این مطلب از سایت کلینیک نسیم مردانی قصد داریم تا در مورد اهمیت گفتار درمانی برای شکاف کام، توضیحاتی را بیان کنیم.

لب شکری یا شکاف از جمله نواقص مادرزادی بوده که در حال حاضر در میان نوزادان بسیار رایج است. این نقص می تواند بنا به دلایل مختلفی باشد که از جمله آن ها می توان به مشکلات ژنتیکی یا وجود سندروم اشاره کرد. البته که توسط جراحی می توان این نقص را به طور کامل حل کرد. جراحی شکاف کام اگر در سنین نوزادی انجام شود، بسیار راحت تر است. چرا که مشکلات گفتاری ناشی از این مشکل در سنین بالاتر، کم تر خواهد بود.

نشانه های لب شکری یا شکاف کام

قبل از این که در مورد گفتار درمانی لب شکری توضیح دهیم، بهتر است در مورد نشانه های این مشکل مادرزادی توضیحاتی را بیان کنیم. این نقص مادرزادی نیز همانند مشکلات دیگر دارای علائمی است که بهتر است همه افراد با این علائم آشنا باشند. لازم است بدانید که این مشکل در بدو تولد کودک قابل تشخیص بوده و نیاز به بررسی خاصی ندارد. از جمله مهم ترین نشانه های لب شکری یا شکاف کام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود شکافی در دهان و سقف دهان که ممکن است یک طرف یا دو طرف صورت را درگیر کند.
  • شکاف کوچک در لب که ممکن است تا لثه نیز ادامه پیدا کند.
  • وجود شکاف در سقف دهان که در اکثر مواقع هیچ تاثیری در ظاهر صورت نخواهد داشت.
  • با توجه به این علائم می توانید تشخیص دهید که نوزاد شما لب شکری است، یا خیر! می توان گفت که نشانه های این مشکل بسیار آشکار بوده و نیاز به بررسی جزئی نخواهد داشت.

دلایل ایجاد لب شکری یا شکاف کام چیست؟

همانطور که در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم، شکاف لب یا همان لب شکری، بیشتر به مشکلات ژنتیکی مرتبط است. پیش از توضیح در مورد نقش گفتار درمانی لب شکری، بهتر است تا دلایل این مشکل را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع پزشکان دلیل ایجاد شکاف کام را دو مورد میبینند. این موارد عبارتند از:

ژنتیک در ایجاد شکاف کام

لازم است بدانید که اگر یکی از اعضای خانواده دچار شکاف کام یا همان لب شکری باشد، احتمال این که کودکان دیگر نیز با این مشکل به دنیا بیایند، بسیار زیاد است.

وجود مشکلات در زمان بارداری

دومین عامل تاثیرگذار در ایجاد شکاف کام، عوامل محیطی و مشکلات موجود در بارداری است. در واقع بافت لب و دهان در ماه های دوم و سوم به طور کامل رشد می کند. در صورتی که رشد این بافت ها در ماه دوم و سوم با مشکل مواجه شود، کودک دچار مشکل لب شکری خواهد شد. اختلال در رشد بافت های لب و دهان می تواند بنا به دلایل مختلفی باشد که از جمله آن ها می توان به استفاده از داروهای ضد تشنج اشاره کرد. البته که مصرف دخانیات و اضافه وزن مادر نیز در این مشکل تاثیر بسزایی خواهد داشت.

از جمله دیگر دلایل لب شکری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری زمینه ای مادر
  • کمبود اسید فولیک در بدن مادر
  • کاهش سطح اکسیژن مادر
  • بیماری های عفونی مادر

نقش گفتار درمانی برای لب شکری یا شکاف کام

در قسمت های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم که لب شکری می تواند از طریق جراحی های ترمیمی، درمان شود. اما مهم است که گفتار درمانی برای لب شکری به صورت منظم پس از جراحی، انجام گیرد. مشکل در غذا خوردن و حرف زدن دو عارضه مهم شکاف کام هستند که با گفتار درمانی، بهبود می یابند. در صورتی که کودک به صورت منظم جلسات گفتاری درمانی در منزل یا کلینیک را بگذارند، تا سن 5 سالگی به طور کامل رشد گفتاری مناسبی داشته و می تواند همانند هم سن و سالان خود به راحتی صحبت کند.

جمع بندی

گفتار درمانی می تواند برای بهبود عارضه لب شکری بسیار موثر باشد. در این مطلب به طور کامل در مورد مشکل شکاف کام و راه درمان آن توضیح داده شد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا استفاده از خدمات گفتار درمانی و کاردرمانی با ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود