درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، اما لازم است بدانید که بسیاری از افراد بزرگسال نیز با این اختلال گفتاری سروکار دارند. لکنت زبان می‌تواند بنا به دلایل مختلفی باشد. در اکثر اوقات این مشکل از دوران کودکی بروز پیدا کرده و به ‌دلیل عدم درمان به ‌موقع و توجه والدین، تا بزرگسالی نیز با افراد همراه خواهد بود. در بسیاری از موارد نیز این مشکل به ‌دلیل آسیب به مغز و یا ترومای عاطفی در سنین بزرگسالی اتفاق می‌افتد.  همچنین عوامل نظیر تنش، استرس و اضطراب بیش‌ ازحد می‌تواند سبب بروز لکنت زبان در بزرگسالان شود.

 افرادی که دچار لکنت زبان هستند نه ‌تنها با این مشکل دست ‌و پنجه نرم می‌کنند، بلکه با مشکلات دیگری نظیر افسردگی، انزوا، مشکل در شغل و تحصیل نیز روبرو هستند. به‌ همین خاطر نیز یافتن بهترین روش درمان لکنت زبان در بزرگسالان بسیار مهم بوده و باید به آن توجه شود. با وجود این ‌که لکنت زبان در گذشته درمان قطعی نداشت. اما در حال ‌حاضر پیشرفت علم و تکنولوژی کمک کرده تا این مشکل گفتاری با استفاده از روش‌های مختلف درمانی همانند گفتاردرمانی حل شود.

 لکنت زبان چیست؟

 پیش ‌از این ‌که درمورد درمان لکنت زبان در بزرگسالان توضیح دهیم، بد نیست تا با این مشکل گفتاری آشنا شوید. لکنت زبان یکی از انواع اختلالات گفتاری بوده که به‌ طور معمول با ایجاد وقفه زیاد و یا تکرار کلمات یا هجاها همراه می ‌باشد. این اختلال گفتاری در اکثر موارد هم برای بزرگسالان و برای کودکان قابل‌ درمان می‌باشد در افراد بزرگسال گاهی این اختلال به شکل ناگهانی اتفاق افتاده و یا از کودکی در افراد وجود دارد. لکنت زبان در سنین کودکی و در ابتدای صحبت کردن کودک کاملاً طبیعی باشد. اما اگر این مشکل با افزایش سن همچنان وجود داشته باشد، نگران ‌کننده است. می‌توان گفت که لکنت زبان می‌تواند به شکل مستقیم روی مهارت‌های ارتباطی افراد تأثیرات منفی را به‌ جا بگذارد. از این ‌رو درمان لکنت زبان در بزرگسالان و هم در کودکان بسیار مهم بوده و باید به آن توجه شود.

 بهترین درمان لکنت زبان بزرگسالان

 با وجود این ‌که درمان لکنت زبان در سنین کودکی راحت‌تر است، اما امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی کمک کرده تا درمان لکنت زبان در بزرگسالان نیز امکان ‌پذیر باشد. برای اینکار تکنیک‌ ها و روش‌ های مختلفی وجود دارد  که بهترین آن‌ها عبارتند از:

 گفتار درمانی بزرگسالان

 ازجمله بهترین روش‌های درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌توان به گفتاردرمانی اشاره کرد. گفتار درمانگر می‌تواند به افزایش سرعت در حرف زدن و حذف وقفه‌هایی که در گفتار پیش می‌آید، کمک بسزایی کند. همچنین در گفتاردرمانی تکنیک‌ها و روش‌هایی وجود دارد که این امکان را فراهم کرده تا صحبت کردن افراد به ‌مرور زمان بهتر شود. نکته‌ای که باید درمورد جلسات گفتاردرمانی بزرگسالان بیان کرد  این است که این روش درمانی در یک پروسه طولانی ‌مدت انجام می شود. از این ‌رو نباید انتظار داشته باشید که پس‌ از چندین جلسه کوتاه گفتاردرمانی لکنت زبان به طور کلی درمان شود. بهتر است برای شرکت در جلسات گفتاردرمانی صبور بوده و به صورت مرتب روند درمان خود را پیش ببرید.

رفتار درمانی بزرگسالان برای لکنت

 برای درمان لکنت بزرگسالان، رفتار درمانی نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. جلسات رفتاردرمانی کمک کرده تا تأثیرات منفی ناشی از لکنت زبان کاهش پیدا کند. در این جلسات اطلاعات کاملی در مورد لکنت زبان و روش‌های برقراری ارتباط با دیگران آموزش داده می ‌شود. همچنین افراد دارای لکنت زبان در رفتاردرمانی یاد می‌گیرند که چگونه بر استرس و اضطراب خود غلبه کنند. این تکنیک‌ ها می‌تواند تا حد بسیار زیادی در جلوگیری از تشدید لکنت زبان و بهبود آن تأثیر داشته باشد.

گروه درمانی برای لکنت زبان

 گروه درمانی نیز از جمله دیگر روش‌های درمان لکنت زبان در بزرگسالان بوده که در چند سال اخیر دارای رشد بسیار زیادی می باشد. افرادی که به لکنت زبان مبتلا هستند، معمولاً احساس تنهایی دارند. این افراد به تدریج ارتباط خود را محدود کرده و دچار انزوا می‌شوند. گروه درمانی این امکان را فراهم کرده تا همه افراد دارای لکنت زبان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده  و روند درمان خود را بهتر پیش ببرند.

 استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی برای لکنت

 در حال ‌حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه‌های زیادی برای درمان لکنت زمان روی کار آمده ‌اند. این دستگاه‌ها کمک می‌کنند تا افراد بهتر صحبت کنند. به این صورت که دستگاه نظیر هدفونی روی گوش قرار گرفته و از طریق تحریک مغز  به صحبت کردن بهتر بزرگسالان کمک می‌کند.

 دارو درمانی برای لکنت بزرگسالان

 در صورتی ‌که لکنت زبان ریشه عصبی داشته باشد، افراد در زمان اضطراب و استرس دچار این مشکل  می شوند، دارو درمانی نیز می‌تواند روش مناسبی باشد. همچنین برخی از این داروها در تسریع گفتار افراد نیز مؤثر خواهند بود. با این ‌وجود دارودرمانی نمی‌تواند یک درمان قطعی برای لکنت زبان باشد.

 جمع ‌بندی

درمان به‌ موقع لکنت زبان بسیار مهم است. درواقع درمان این مشکل در سنین کودکی بسیار راحت بوده اما در حال‌ حاضر برای بزرگسالان نیز روش‌های بسیار زیادی وجود دارد. در این مطلب به بررسی بهترین روش‌های درمان لکنت زبان پرداختیم. برای دریافت خدمات کار درمانی، گفتار درمانی و رفتار درمانی می توانید به کلینیک نسیم مراجعه کنید.

 

آخرین مقالات
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود