بازی درمانی کودکان بیش فعال

بازی درمانی کودکان بیش فعال

بازی درمانی کودکان بیش فعال می تواند یکی از روش های کاردرمانی موثر باشد. بیش فعالی یکی از اختلالات شایع در میان کودکان است که به طور مستقیم در رفتار کودکان تاثیرات مخربی دارد. در حال حاضر بازی درمانی یکی از روش های رایج برای کودکان بیش فعال بوده و به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. این روش درمانی شرایطی را برای کودکان بیش فعال فراهم می کند تا احساسات درونی خود را از طریق بازی بروز دهند. به بیان دیگر بازی درمانی کمک می کند تا کودک بیش فعال تمامی رفتار ها و احساسات خود را با توجه به واکنش اطرافیان، بسجند. در ادامه این مطلب از سایت نسیم با ما همراه باشید تا در مورد تاثیر فوق العاده بازی درمانی در بیش فعالی توضیحات بیشتری را بیان کنیم.

در واقع مهم ترین مسئله ای که در کودکان بیش فعال وجود دارد، مشکلات رفتاری و احساسی است. کودکان ADHD  معمولا در برقراری ارتباط با خانواده، مدرسه و... دچار مشکلات زیادی هستند. این کودکان معمولا قانون شکن هستند و رفتارهای غیر  عادی بسیاری را از خود نشان می دهند. لازم است بدانید که عدم توجه به حل این مشکلات می تواند پیامدهای بسیار بدی برای کودکان در بزرگسالی داشته باشد.

بازی درمانی چیست؟

برای آشنایی بیشتر با خدمات بازی درمانی کودکان بیش فعال، بهتر است توضیحات کلی را در مورد این روش درمانی بیان کنیم. سالیان زیادیست که برای درمان نشانه های  ADHD از بازی به عنوان یک ابزار و یک روش درمانی موثر استفاده می شود. می توان گفت بازی درمانی برای کودکان بیش فعال و سایر اختالات احساسی، بهترین گزینه بوده و تا به امروز نیز نتایج بسیار عالی را به همراه داشته است.  براساس گفته روانشناسان و درمانگرها بازی می تواند در ایجاد حس امنیت، یادگیری بهتر، برقراری ارتباط، افزایش عزت نفس، از بین بردن استرس و.... تاثیر بسزایی داشته باشد.

در حقیقت کودکان در رده سنی پایین نمی توانند به خوبی احساسات خود را بیان کنند. اما بازی می تواند در بیان و بروز هرگونه احساسی بدون محدودیت، به آن ها کمک کند. از سوی دیگر نیز بازی درمانی به تشخیص رفتارها و مشکلات کودکان بیش فعال نیز کمک می کند.

حتما بخوانید : کاردرمانی در منزل برای کودکان بیش فعال

بازی درمانی با کودک 2 ساله

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، تنها از طریق بازی است که می توان متوجه احساسات کودکان شد. بازی درمانی با کودک 2 ساله می تواند از جوانب مختلفی برای او مفید باشد و به درمان مشکلات رفتاری او کمک کند. به طور کلی رفتارهای کودک از سن دو سالگی به بعد به طور کامل بروز می کند. تفاوتی ندارد که کودک شما دارای نشانه بیش فعالی باشد یا خیر! در هر صورت بازی درمانی برای او مفید بوده و تاثیرات مثبتی را در رشد رفتاری او دارد.

بازی درمانی با کودک دو ساله باعث شده تا او به طور کامل و از طریق یک روش سالم، احساسات خود را بدون حد و مرز بیان کند. از سوی دیگر نیز این روش درمانی به یادگیری مهارت های اجتماعی نیز کمک زیادی می کند. کودک با بازی به مرور اعتماد به نفس بیشتری برای برقراری ارتباط در شرایط مختلف را خواهد داشت. همه این ها باعث شده تا بازی درمانی کودکان بیش فعال مورد توجه قرار گرفته و روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

بازی درمانی برای کودکان ADHD بیش فعال چه اهدافی دارد؟

در بازی درمانی کودکان بیش فعال اهداف ثابتی وجود دارد که به درمان علائم ADHD کمک بسیار زیادی می کند. این اهداف عبارتند از:

·         ایجاد تغییر یا از بین بردن رفتارهای مشکل دار و ناهنجار

·         تقویت مهارت های حل مساله

·         ایجاد تغییر در برداشت های منفی و اشتباه از رفتار والدین و اطرافیان

·         افزایش حس امنیت در کودک بیش فعال

·         ایجاد حس مسئولیت پذیری

·         تقویت رابطه مناسب بین والدین و کودکان بیش فعال

·         تقویت مهارت مقابله با استرس و اضطراب

·         افزایش شادی و نشاط در کودک بیش فعال

کلام پایانی

یکی از اختلالات شایع در کودکان، ADHD یا همان بیش فعالی است که عدم درمان آن می تواند تاثیرات منفی را در زندگی کودکان به جای بگذارد. بازی درمانی کودکان بیش فعال یکی از رایج ترین روش های درمانی بوده که از طریق بازی می توانند در تغییر رفتارهای مشکل ساز کودکان بسیار موثر واقع شود.

 

آخرین مقالات
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود