کاردرمانی کودکان بیش فعال

کاردرمانی کودکان بیش فعال

کاردرمانی کودکان بیش فعال یکی از موثر ترین روش های درمانی برای کودکانی است که به ADHD مبتلا هستند. می توان گفت بیش فعالی از جمله اختلالات رایج در میان کودکان است. لازم است بدانید که برای کنترل و درمان این مشکل، تنها کار درمانی می تواند بهترین گزینه ممکن باشد. اختلال ADHD با نشانه های مختلفی در کودکان خود را نشان می دهد. متاسفانه برخی والدین نسبت به بیش فعال بودن کودک خود بی توجه بوده که باعث ایجاد پیامدهای بسیار بدی می شود. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک نسیم با ما همراه باشید تا در مورد نقش کاردرمانی برای درمان بیش فعالی، توضیحاتی را بیان کنیم.

کاردرمانی به عنوان یکی از زیر شاخه های توانبخشی، برای رفع مشکلات و اختلالات زیادی در کودکان کاربرد دارد که از جمله آن ها می توان به adhd اشاره کرد. کاردرمانی در منزل یا کلینیک شامل جلساتی شده که می تواند در طی مدت زمانی مشخص، به کنترل و بهبود کودکان بیش فعال کمک کند. البته که از روش های دیگری همانند رفتار درمانی نیز می توان برای کودکان بیش فعال استفاده کرد. اگر به کیفیت زندگی کودک خود اهمیت می دهید، بهتر است پس از کوچک ترین نشانه های بیش فعالی، به بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران مراجعه کنید.

کاردرمانی برای بیش فعالی چیست؟

در وهله اول باید بگوییم که بیش فعالی می تواند روی جنبه های مختلفی از زندگی کودکان، تاثیرات منفی را به همراه داشته باشد. کودکان که به اختلال ADHD مبتلا هستند، برای انجام بسیاری از کارها دچار محدودیت بوده و توانایی انجام آن ها را ندارند. به عنوان مثال این کودکان نمی توانند به خوبی تمرکز کنند، به مدرسه رفته و مباحث مختلف را یاد بگیرند. همچنین اکثر کودکان بیش فعال در برقراری ارتباط با هم سن و سالان خود نیز دچار مشکل هستند. اما کاردرمانی کودکان بیش فعال می تواند تمامی مشکلات ناشی از اختلال ADHD را از بین ببرد.

حتما بخوانید : کاردرمانی اختلالات حسی در منزل

در صورتی که در سنین کودکی به بیش فعالی توجه و رسیدگی نشود، کودک در تمامی مراحل زندگی خود همانند تحصیل، کار و حضور در جامعه دچار مشکلات جدی خواهد شد. اکثر کسانی که در زمان درست درمان نشده اند، دچار انزوای اجتماعی شده و حتی به مصرف مواد روی آورده اند. از جمله مهم ترین خدمات کاردرمانی بیش فعالی، می توان به تشخیص درست این اختلال اشاره کرد. از این رو مراجعه به کیلینیک های کاردرمانی در سنین کودکی برای تشخیص ADHD بسیار مهم است.

شایع ترین نشانه های بیش فعالی در کودکان

برای بهره مندی از خدمات کاردرمانی کودکان بیش فعال، در ابتدا بهتر است با نشانه های این اختلال آشنا شویم. رایج ترین علائم بیش فعالی در کودکان عبارتند از:

·         عدم توانایی به توجه کافی

·         حرف زدن بیش از حد

·         ناتوانی در تمرکز کردن

·         عدم توانایی برای نشستن در یکجا در مدت زمانی مشخص

·         تحرک بیش از اندازه

·         بازی کردن پر سر و صدا

تمامی این عوامل می توانند خبردهنده بیش فعالی کودک شما باشند. لازم است تا پس از مشاهده هر یک یا چند مورد از این نشانه ها، هرچه سریع تر نزد یک کاردرمانگر متخصص بروید.

تکنیک ها و روش های کاردرمانی کودکان بیش فعال

در کاردرمانی کودکان بیش فعال از روش ها و تکنیک هایی استفاده می شود. البته که استفاده از هر یک از تکنیک های کار درمانی تنها توسط کاردرمانگر تشخیص داده می شود. بهترین روش های کاردرمانی برای درمان بیش فعالی عبارتند از:

·         درمان یکپارچگی حسی

·         بازی درمانی

·         آموزش مهارت حرکتی ظریف

·         آموزش مهارت حرکتی درشت

·         رفتار درمانی

موارد بالا رایج ترین روش هایی هستند که در کاردرمانی برای بیش فعالی به کار می روند. هر یک از این تکنیک ها مزایا مختص به خود را دارند و براساس شرایط بیماران مورد استفاده قرار می گیرند.

حتما بخوانید : کاردرمانی در تهرانپارس

مزایا کاردرمانی برای بیش فعالی کودکان

به طور کلی کاردرمانی کودکان بیش فعال دارای مزایا زیادی بوده که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         افزایش تمرکز و توجه کودک

·         بهبود مهارت های اجتماعی

·         کنترل رفتارها و احساسات

·         افزایش عزت نفس

·         بهبود آمادگی جسمانی

کلام آخر

کاردرمانی برای کودکان بیش فعال یکی از مهم ترین و ضروری ترین روش های درمانی بوده که می تواند کلیه مشکلات ناشی از ADHD را برطرف کند. این روش درمانی تکنیک و روش های مختلفی برای درمان بیش فعالی دارد که در این مطلب به بررسی آن ها پرداختیم.

آخرین مقالات
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود