گفتار درمانی پس از سکته مغزی

گفتار درمانی پس از سکته مغزی

تیم پزشکی و گفتار درمانی وظیفه تشخیص و درمان عارضه های مربوط به حرف زدن و غذا خوردن پس از وقوع سکته مغزی را بر عهده دارد ، همچنین وظیفه بهبود مهارت هایی که جزو برنامه های درمانی از جمله گفتار درمانی و فیزیوتراپی پس از وقوع سکته مغزی است را بر عهده دارد و بر روی آن ها متمرکز است. گفتاردرمانی رایج ترین روش درمان جهت مشکلات پس ازسکته مغزی می باشد .
کلینیک گفتار درمانی نسیم از روش های مختلفی  برای بهبود مشکلات بلع ، غذا خوردن ، سخن گفتن و تحرک برای بازتوانی سکته مغزی و سایر آسیب های مغزی استفاده می کند . بیماران سکته مغزی علاوه بر سکته مغزی با مشکلات جسمی و حرکتی نیز مواجه هستند ، جهت توانبخشی حرکتی متخصصین ما در کلینیک گفتار درمانی نسیم به توان بخشی جسمی بیماران می پردازند .  معمولا پس از سکته مغزی فرد دچار مشکلات گفتاری و زبانی می گردد ، برخی از این افراد پس از سکته به خوبی بهبود پیدا می کنند و پس از چند هفته می توانند ارتباط مناسبی با دیگران برقرار نمایند ، اما بسیاری از افراد همچنان به مشکلان گفتاری ، زبانی و یا شناختی مبتلا می مانند .



درمان افراد مبتلا به سکته مغزی

درمان افرادی که سکته کرده اند می تواند به روش های مختلف و متفاوتی انجام شود . برخی از درمانگران بر درمان مستقیم گفتار درمانی تمرکز می کنند و در پی راه هایی هستند تا بتوانند به بیماران جهت رفع مشکلات گفتاری کمک نمایند ، البته این روش در مواردی به صورت جزئی موفق بوده وبیمارباید تکنیک های عملکردی گفتاردرمانی که مربوط به حرف زدن است را بیاموزد . تکنیک های عملکردی گفتار درمانی بعد از وقوع سکته می تواند بسیار مفید باشد و شامل استراتژی های است که آسیب مغز را تا حدودی جبران می نماید .
البته کمک افراد خانواده به روند درمان با ایجاد تغییرات در چگونگی و نحوه ی ارتباط افراد خانه اهمیت بسیار زیادی دارد و به منظور رسیدن به این هدف ، همکاران ، افراد خانواده و نزدیکان یک فرد باید درک کلام و صحبت آن برای فرد بیمار آسان تر کنند . در خانه و محل اقامت فرد بیمار هر گونه سر وصدای مزاحم که در فرآیند ارتباط فرد مشکل سازند باید حذف گردد و حتی الامکان از جملات ساده و کوتاه استفاده کنند و همچنین می توان برای درک مفاهیم گفتار درمانی از تصاویر نیز استفاده کرد .


اختلالات تکلم

از جمله شایع‌ترین عوارض سکته اختلالات تکلم است ولی با داشتن آگاهی در مورد برخی از استراتژی‌های گفتار درمانی ، فردآسیب دیده می‌تواند قدرت ارتباط خود را تا حد زیادی با گفتاردرمانی بهبود بخشد ، نفس کشیدن آگاهانه ، همچنین استفاده از جملات کوتاه‌تر و کلمات کلیدی وهمچنین استفاده اززبان بدن می‌تواند در قابل ‌فهم بودن فرد تفاوت های زیادی ایجاد کند.یک گفتاردرمان مجرب به شما در طرح‌ریزی این استراتژی‌ها کمک  می کند وتوصیه‌هایی را در مورد گزینه‌های ارتباطی جایگزین به شما ارائه می دهد.

 از جمله این استراتژی‌ها از قبیل :

  • تمرینات عضلانی
  • تمرینات تنفسی
  • استراتژی‌های جبرانی (مانند طراحی و نقاشی)
  • زبان بدن
  • جدول حروف الفبا
  • وسایل کمکی ارتباطی پیشرفته

آفازی

آفازی یا دیس‌فازی منج به اختلالاتی در درک کلماتی است که گفته ویا شنیده می شود. افرادی که مبتلا به آفازی شدید شدند ، مهم است که بر روی یک محیط کاملاً ارتباطی تمرکز کنند. به معنی به کاربستن همه‌ی تلاش ها جهت کمک به بروز و درک مفاهیم است. انواع مختلف آفازی با توجه به ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی مغز وجود دارند که علائم مختلف آن‌ها عبارت‌اند از:

  • آفازی عمومی که عملکردهای شناختی، گفتار، زبان و توانایی‌های ادبی دچار نقص می گردد.
  • دشواری در بروز کلمات و گفتار
  • دشواری در درک کلمات و مفاهیم
  • دشواری در خواندن و نوشتن

روش‌های گفتاردرمانی متفاوتی برای رسیدگی به سکته‌های قلبی و مغزی وجود دارد. نرخ موفقیت این روش‌ها تا حد زیادی به ‌شدت سکته، منطقه‌ی آسیب مغزی و تعداد دفعات درمان بستگی دارد. برخی از روش‌های گفتار درمانی، ترکیبی از روش‌های درمانی دیگر نیز می‌باشند. روش درمان می‌تواند به فرد کمک کند تا به حالت قبلی و عملکرد طبیعی خود نزدیک  شود واستراتژی‌های جبرانی برای کمک به انجام کارهای شناختی و برقراری ارتباط مفید خواهند بود.

اختلالات خواندن و نوشتن

اختلالات خواندن و نوشتن از جمله عوارضی هستند که ممکن است پس از وقوع سکته ایجاد گردد و معمولاً با آفازی نیزهمراه است. درمان اختلالات خواندن ونوشتن دربرخی از موارد مشکل بوده ولی می‌توان با استفاده از برخی استراتژی‌های ساده، وسایل کمکی و یا کمک افراد دیگر، این مشکلات را رفع کرد. امروزه گزینه‌های جدید زیادی مثل نرم‌افزارهای تبدیل گفتار به متن (برخی از نسخه‌های ویندوز مایکروسافت، یک نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزاررا با خود همراه دارند) برای کمک به حل این مشکلات وجود دارند.
افراد دیگر از استراتژی‌های ساده‌تری مثل یادداشت‌برداری درحاشیه‌ی کتاب استفاده می نمایند تا بتوانند بدین طریق مطالب خوانده‌شده را راحت‌تر به یاد بسپارند. برخی ازافراد مطالب خوانده‌شده را در یک دفتر جدا خلاصه‌نویسی می کنند و در زمان نیاز به آن مراجعه می‌کنند. اگر فرد بیمار مشکلی در نوشتن دارد، می‌توانید از یک نفر بخواد تا مطلب نوشته‌شده توسط دیگران را بخواند و غلط‌های احتمالی آن را پیدا نماید.

مشکلات بلع

بیمارباید ظرف ۲۴ ساعت پس از اینکه به بیمارستان مراجعه نماید ، مشکلات مربوط به بلع را تحت بررسی قرار دهید. آزمایشات متفاوتی برای بلع وجود دارند که یکی از آن‌ها، مشاهده‌ی بیمار حین آشامیدن ۵۰ میلی‌لیتر آب می‌باشد. ممکن است تستی به نام ویدیوفلوروسکوپی نیزاز فرد بیمار گرفته شود. در این تست، مایعی به بیمار خورانده می‌شود که اشعه‌ی ایکس می‌تواند آن را مشخص نماید، سپس در حین آشامیدن این مایع، با اشعه‌ی ایکس از فرد بیمار تصویربرداری می گردد. این کار می‌تواند به گفتاردرمان دقیقاً نشان دهد که سیستم بلع  بیمار چگونه توسط سکته آسیب‌دیده است.
اگر بیمار در بلع رژیم غذایی مشکل دارد ، گفتاردرمان می‌تواند غذاهایی را برای بیمارفراهم نماید که مزه‌ی متفاوتی داشته و یا در دمای متفاوتی سرو می‌شوند، همچنین ممکن است به  بیمار توصیه گردد به همراه غذای خود از یک نوشیدنی گازدار نیز استفاده نماید. درمانگر برای بیمار یک برنامه‌ی توان‌بخشی بلع را طراحی و اجرا می نماید. این برنامه ممکن است شامل استراتژی‌های جبرانی مانند تغییر در وضعیت بدن (مانند بردن چانه به درون) و یا تکنیک‌های بلع جایگزین مثل تمرینات بالا بردن سر باشد.
درمانگر می‌تواند در مورد غذاهایی که بلع آن‌ها آسان‌تر است اطلاعاتی را به بیمار می دهند و بیمار راازغذاهای مضر آگاه کند ، آنها همچنین به بیمارآموزش می‌دهند که به هنگام پریدن غذا در گلو چه کارهایی انجام شود. همکاران بیمارنیزباید مشکلات مربوط به بلع شما راشناخته و بتوانند آن‌ها را مدیریت نمایند.



آماده‌سازی منزل و بهبود محیط ارتباطی پس از وقوع سکته

بسیاری ازعوارض ایجادشده دراثرسکته نیازبه آماده‌سازی خانه برای آسان‌تر شدن ارتباط خواهند داشت. این آماده‌سازی به معنی حذف سروصداهای مزاحم به هنگام برقراری ارتباط واستفاده ازتقویم و تصاویربرای یادآوری مسائل می‌باشد. به ‌عنوان افراد حرفه‌ای برقرارکننده‌ی ارتباط، مهم این است که در مورد توانایی‌های ارتباطی خود اطلاع داشته باشیم. بدین ترتیب که باید رو‌به روی فرد مورد نظر بایستید و به‌ وضوح صحبت  کنید و درصورت مشکل داشتن مخاطب دردرک زبان، دشواری‌های آن را تا حد امکان کاهش دهید . استفاده از زبان بدن و دادن وقت کافی به فرد برای درک مطالب نیزاهمیت زیادی دارند.

 

آخرین مقالات
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36

1403/02/02 | 09:51

1403/02/02 | 09:51
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود