گفتار درمانی در تهران - گفتار درمانگر چه کسی است؟

گفتار درمانی در تهران - گفتار درمانگر چه کسی است؟

گفتاردرمانگر , متخصص گفتار درمانی یا آسیب شناس نطق و زبان فردی است که به بررسی، شناختن و علاج اختلالات مربوط به گفتار و زبان و بلع می پردازد. در واقع نطق درمان، ارتباط درمانگر می باشد. همانگونه که بیان شد قسمتی از ارتباط، گفت و گو کردن است. ما با نوشتن و خواندن، لسان بدن، احوال چهره ای و حتی با برخورد چشمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

پس گفتاردرمانگر فقط بهصحبت کردننیست زیرا برای خیلی از مردم رخ میدهد که به علت آسیب های مغزی یا اندام های صورت (مانند قطع عضو یا فلج عضله های زبان) نمی توانند صحبت کنند ولی نباید این افراد را از برقراری ارتباط محروم کرد.

گفتار درمانگر کیست؟

همینطور به علت آشنایی دقیقتر با علم وظایف دستگاههای بدن و علم تشریح قسمت های زبان ، حلق، دهان، حنجره و غیره در محدوده بلع نیز فعالیت می کند و به کودکان و بزرگسالان در بلعیدن و طعام خوردن مشکل دارند یاری می رساند.

گفتار درمانگر به دلیل مشکل رجوع کنندگان با متخصصین مغز و اعصاب، دکتر اطفال، متخصصین بینی، حلق و گوش، روانشناسان، روانپزشکان، درمانگران ذهنی و جسمی ، ارتوپدان،فیزیوتراپیستها، معلم مدرسه (بابت دانش آموزانی که به مدرسه می روند)، و پرستاران در تماس باشد و درمانی چندگزینه ای برای اثرگذاری بیشتر ارائه کند.

بعلاوه این در بسیاری از مورد ها به غیر از درمان مستقیم بیمار، به بازسازی و بهتر شدن فضای زندگی فرد می پردازد تا محیط مناسب تری برای بهبود بیمار فراهم شود. مانند کسی که لکنت دارد و با مشاوراتی که به مادر و پدر و همکار وغیره او داده می شود می تواند شرایط راحت تری برای رفع لکنت (گفتار درمانی) به وجود آورد.

گفتار درمانی چیست ؟

مشکل در گفتار ممکن است بر اثر بیماری های مختلفی برای کودکان و بزرگسالان اتفاق بیفتد. گفتار درمانی شامل یکسری تمرین و تکنیک ها بوده که می تواند به بهبود اختلالات گفتاری افراد، کمک کند. برخی تصور می کنند که این روش درمانی تنها برای کودکان مناسب است. اما می توان گفت این متد درمانی برای هر رده سنی جوابگو خواهد بود. افرادی که به بیماری هایی همانند ام اس، آلزایمر، پارکینسون یا سایر بیماری های نورولوژیک مزمن دچار مبتلا هستند، اغلب در کارهایی همانند صحبت کردن یا غذا خوردن دچار مشکل می شوند.

اختلالات گفتاری توسط افراد متخصصی تحت عنوان گفتار درمانگر، مورد ارزیابی قرار می گیرد. درمانگر ها می توانند با بررسی وضعیت بیمار، بهترین روش ها را برای بهبود گفتار او، به کار ببرند. در واقع این افراد در این زمینه به خوبی آموزش دیده اند و می توانند به شکل کاملا تخصصی تاثیر مثبتی را روی مشکلات تکلم و برقراری ارتباط بگذارند. اگر به گفتار درمانی نیاز دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

وظایف گفتار درمانگر چیست ؟

برای بهبود مشکلات گفتاری لازم است تا حتما به یک شخص متخصص مراجعه کنید. اولین قدم برای یافتن بهترین گفتار درمانگر، آشنایی با وظایف اوست.

وظایف گفتار درمانگر شامل موارد زیر می شود:

  • گرفتن تست های مختلف از افراد برای تشخیص نوع اختلال
  • برنامه برای جلسات درمان
  • انتخاب روش های موثر با توجه به شرایط بیماران
  • پشتیبانی کامل از مراجعین در صورت لزوم
  • ارائه راهنمای به والدین و اطرافیان بیمار در مورد روش های حمایتی آن ها نسبت به بیمار

چه زمانی به گفتار درمانی نیاز است؟

تشخیص این که یک فرد به گفتار درمانی نیاز داشته باشد، تا حدودی مشکل است. اما می توانید با توجه به موارد زیر متوجه شوید که آیا فرد بیمار به گفتار درمانگر نیاز دارد یا خیر؟!

زمانی فرد به یکی از مشکلات زیر دچار باشد، لازم است تا هر چه سریع تر برای آغاز روند درمان اقدام کرد:

اختلال در تلفظ

این مشکل به معنای ناتوانی کودکان در ادای درست صدای کلمات مختلف است. کودکانی به این مشکل دچار هستند، در اغلب اوقات صدا یا کلمات را به شکل دیگری تلفظ می کنند. کودک مبتلا برخی از حروف کلمات را به طور کلی تغییر می دهد. به عنوان مثال او به "مشکی" می گوید مشتی!

لکنت زبان

در شرایطی که کودک نتواند ریتم و میزان سرعت خود را در زمان صحبت کردن کنترل کند، دچار لکنت زبان است. به عبارت دیگر کودک در صحبت کردن کند است. افراد مبتلا به این مشکل نمی توانند به صورت روان جملات را بیان کنند. همچنین ممکن است یک حرف را چندین بار تکرار کنند. در صورتی که کودک شما این نشانه ها را دارد، بهتر است هر چه سریعتر به یک گفتار درمانگر مراجعه کنید.

اختلال دیس آرتری

یکی دیگر اختلالات گفتاری که به گفتار درمانی نیاز دارد، دیس آرتری است. در این مشکل فرد مبتلا به دلیل ضعف عضلات مربوط به گفتار، برای صحبت کردن به شکل روان، ناتوان است. منشا اصلی این اختلال، مشکلات عصبی می باشد. به طور معمول دیس آرتری در میان افرادی که سابقه سکته مغزی دارند، بیشتر دیده می شود.

مطالب مفید : تفاوت کاردرمانگر با گفتاردرمانگر

چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

به طور کلی افرادی که در صحبت کردن یا غذا خوردن دچار مشکل هستند، بایستی برای درمان خود به یک گفتار درمانگر مراجعه کنند. معمولا افرادی که با مشکلات زیر مواجه می شوند به این روش درمانی نیاز خواهند داشت:

  • افراد مبتلا به سرطان دهان
  • افراد مبتلا به بیماری های عصبی
  • وارد شدن آسیب به سر
  • سکته مغزی
  • افراد دارای لکنت زبان
  • افرادی که گفتار ناواضح داشته و خطای تلفظی دارند.
  • برای بیماران کم شنوا
  • گفتار درمانی برای کسانی در مشکل بلع دارند.
  • اشخاص مبتلا به دیس آرتری

گفتار درمانی برای کودکان

بر اساس آمار موجود، نیاز به گفتار درمانی در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. با توجه نوع اختلال گفتاری کودک، جلسات درمان می تواند در کلاس یا به صورت خصوصی انجام بگیرد. لازم به ذکر که تمرین های گفتار درمانی با توجه به مواردی همانند سن کودک، نوع اختلال و نیازهای او می تواند به شکل متفاوتی باشد.

در اکثر مواقع گفتار درمانگر کودک به واسطه بازی و استفاده از وسایل مختلف، به بهبود مشکل گفتاری کودک کمک بسزایی می کند. او معمولا در هنگام بازی صداهای درست را برای کودک بازگو می کند که بسیار موثر است.

گفتار درمانی برای بزرگسالان

بیماری های همانند سرطان گلو و دهان یا پارکینسون سبب شده تا افراد برای بلعیدن یا صحبت کردن دچار مشکل شوند. در چنین مواردی قطعا به گفتار درمانی بزرگسال نیاز است. به طور کلی گفتار درمانگر برای بزرگسالان تمریناتی را در نظر می گیرد که عبارتند از:

  • تمرین های تنفسی جهت تقویت عضلات
  • تکنیک های مکالمه برای ارتباط اجتماعی بهتر
  • سازماندهی فعالیت ها به منظور ارتباط شناختی بهتر

گفتار درمانی چه قدر طول می کشد؟

مدت زمان گفتار درمانی برای هر شخص متفاوت است. اما عوامل زیر می توان در این مورد تاثیرگذار باشند:

  • سن افراد
  • شدت اختلال گفتاری
  • نوع اختلال
  • حوزه پزشکی

کلام پایانی

برای افرادی که در تکلم یا بلعیدن دچار مشکل هستند، گفتار درمانی یک امر ضروری است. اختلالات گفتاری در انواع مختلفی وجود دارند، که روند درمان برای هر یک از آن ها متفاوت است. به منظور بهبود نحوه گفتار بیماران، لازم است تا حتما از یک گفتار درمانگر مجرب کمک بگیرید.

نشانه ها : گفتار درمانی
آخرین مقالات
بهترین و مجهزترین کلینیک کار درمانی در شرق تهران

بهترین و مجهزترین کلینیک کار درمانی در شرق تهران

اگر در شرق تهران ساکن هستید و به دنبال بهترین و مجهز ترین کلینیک کار درمانی کودکان در شرق تهران می باشید، می توانید به کلینیک با سابقه و حرفه ای نسیم مردانی اعتماد کنید. 1403/01/09 | 05:57
طول عمر پس از سکته مغزی

طول عمر پس از سکته مغزی

طول عمر پس از سکته مغزی برای هر یک از افراد می تواند متفاوت باشد. در واقع عمر بعد از سکته مغزی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به شدت عارضه، زمان مراجعه به پزشک و مراقبت های پس از سکته اشاره کرد. 1403/01/09 | 05:53
بیماری پارکینسون چیست ؟

بیماری پارکینسون چیست ؟

بیماری پارکینسون یکی از انواع بیماری های پیش رونده بوده که به سیستم عصبی مربوط می شود. در واقع نشانه های این بیماری به تدریج خود را نشان می دهند. در برخی اوقات ممکن است نشانه های این بیماری تا حدی کم و جزئی باشد که افراد به سختی متوجه آن شوند. 1402/12/25 | 04:42
گفتار درمانی کودک 6 ساله و 7 ساله

گفتار درمانی کودک 6 ساله و 7 ساله

روش های گفتار درمانی می تواند برای کودکان 6 الی 7 ساله متفاوت باشد. در واقع مشکل کودک و نیازهای او مشخص می کند که چه مدل گفتار درمانی می تواند به او کمک کند. به طور معمول اختلالات گفتاری از سن دو سالگی به بعد خود را نشان می دهند. 1402/12/25 | 04:22
رفتار درمانی دیالکتیکی چگونه است؟

رفتار درمانی دیالکتیکی چگونه است؟

رفتار درمانی دیالکتیکی یا همان DBT یک رویکرد روان درمانی است که می‌تواند برای بهبود بسیاری از مشکلات روحی روانی مناسب باشد. این روش درمانی به سه شکل قابل انجام است 1402/12/21 | 12:25
بازی درمانی کودکان بیش فعال

بازی درمانی کودکان بیش فعال

بازی درمانی کودکان بیش فعال یکی از رایج ترین روش های درمانی بوده که از طریق بازی می توانند در تغییر رفتارهای مشکل ساز کودکان بسیار موثر واقع شود. 1402/12/14 | 10:26

ارسال نظر
نظرات کاربران
ن
نرگس 11/7/2023 4:23:36 PM
واقعا مطالب مفید و کاربردی بود
تماس گرفتم مشاوره خوبی بهم دادن
0 0
مدیر سایت 11/7/2023 4:27:39 PM
تشکر
0 0
ه
هانیه 11/10/2023 6:56:27 PM
سلام
من ۱۷ سالمه و متاسفانه موقع گفتم حرف س زبونم بین دندونام قرار میگیره
ممنونم میشم راهنمایی کنید✨
0 0
ن
نیلوفر عباسی 11/15/2023 1:28:18 AM
آیا شما گفتاردرمانگر نیز به منزل اعزام میکنید ؟
0 0
مدیر سایت 11/15/2023 1:30:18 AM
دورد بر شما
بله ما گفتاردرمانگر های داریم که به سراسر تهران میتوانیم اعزام کنیم
0 0

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود