تفاوت کاردرمانگر با گفتاردرمانگر

تفاوت کاردرمانگر با گفتاردرمانگر

بسیار از افراد در مورد تفاوت کاردرمانگر و گفتاردرمانگر اطلاعی ندارند. به طور کلی کاردرمانی و گفتار درمانی دو نوع روش درمانی کاملا متفاوت بوده که برای درمان مشکلات مختلفی استفاده می شوند. البته که شغل گفتاردرمانگر ها و کاردرمانگر ها ممکن است با یکدیگر تفاوت های زیادی داشته باشند، اما شباهت هایی نیز میان آن ها وجود دارد. در اکثر مواقع کسانی که وارد حرفه گفتار درمانی می شوند، آشنایی کاملی با کاردرمانی داشته و حتی ممکن است در حوزه متخصص باشند. همچنین کسانی که به عنوان کار درمانگر فعالیت می کنند نیز در حوزه گفتار درمانی دارای مهارت و دانش بالایی هستند. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک نسیم با ما همراه باشید تا به طور کامل در مورد تفاوت این دو شغل توضیح دهیم.

گفتار درمانگر با کاردرمانگر چه تفاوتی دارد؟

همانطور که از نام این دو شغل پیداست، گفتار درمانگر برای رفع مشکلات گفتاری و کاردرمانگر برای درمان مشکلات جسمی تلاش می کند. تفاوت کاردرمانگر با گفتاردرمانگر در موارد مختلفی است. البته که ممکن است برخی از روش های درمانی این شغل به یک دیگر شباهت داشته باشند. برای درک فرق گفتار درمانگر و کاردرمانگر، بهتر است به صورت مجزا در مورد هریک از آن ها توضیح داده و سپس به مقایسه آن ها بپردازیم.

کاردرمانگر چه می کند؟

به طور کلی کاردرمانی نوعی روش درمانی است که به افراد کمک می کند در کنار مشکلات و محدودیت های جسمی یا روانی ، بتوانند راحت تر کارهای روزمره خود را انجام داده و به استقلال کافی برسند. متاسفانه بسیار افراد کاردرمانی و فیزیوتراپی را یکسان دانسته یا آن ها را با یکدیگر اشتباه می گیرند. به همین خاطر بهتر است مطلب تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی را در سایت مطالعه کنید.

کار درمانی به شکل مستقیم روی بهبود کیفیت زندگی افراد تمرکز دارد. کاردرمانگر با بررسی شرایط بیمار و ارزیابی آن یک برنامه درمانی مخصوص را برای او در نظر گرفته و به شکل دقیق در طی چندین جلسه برنامه خود را اجرا می کند. کاردرمانگر در مورد انواع محدودیت ها و مشکلات جسمی دانش بالایی داشته و با ارائه روش های درمانی درست، کمک می کند تا بیمار به حداقل استقلال در زندگی رسیده و بتواند بسیار از کارها را خود به تنهایی انجام دهد. همان طور که گفتیم، کاردرمانگر ها ممکن است سر رشته ای از گفتار درمانی نیز داشته باشند و یا در هر دو حوزه به صورت تخصصی فعالیت کنند.

گفتار درمانگر کیست و چه می کند؟

برای درک بهتر تفاوت کاردرمانگر و گفتار درمانگر، بهتر است به طور کامل در مورد گفتار درمانی توضیح دهیم. گفتار درمانی یکی از زیرشاخه های توانبخشی محسوب می شود. اما برخی از افراد به اشتباه، گفتار درمانی را یکی از شاخه روانشناسی می دانند. برخی از افراد دچار اختلالات گفتاری مختلف نظیر لکنت زبان هستند. برای درمان کلیه مشکلات گفتاری، تنها گفتار درمانی می تواند بهترین روش درمانی باشد. گفتار درمانگر در مورد انواع اختلالات گفتاری دانش و تخصص بالایی دارند. برخی از گفتار درمانگر ها به صورت تخصصی به درمان یک مشکل گفتاری پرداخته و برخی دیگر نیز برای درمان تمامی مشکلات گفتاری، فعالیت می کنند.

گفتار درمانگر با توجه به دلیل اختلالات گفتاری و شدت آن ها، روش های درمانی اختصاصی را برای بیماران در نظر می گیرد. مدت زمان و تعداد جلسات گفتار درمانی نیز ممکن است برای هر یک از بیماران متفاوت باشد. چرا که به عوامل مختلفی بستگی دارد.

بررسی تفاوت کاردرمانگر و گفتاردرمانگر

حال که به طور کامل با کار گفتار درمانگر و کاردرمانگر آشنا شدید، بهتر است به طور کامل به بررسی دقیق این دو شغل بپردازیم. تفاوت گفتاردرمانگر و کاردرمانگر در موارد زیر خلاصه می شود:

در کاردرمانی کاردرمانگر با ارائه روش های درمانی اصولی به افزایش کیفیت زندگی بیماران و بهبود عملکرد آن ها در برابر مشکلات جسمی، اختلالات روانی و یادگیری کمک می کند. اما گفتار درمانگر روی درمان مشکلات گفتاری افراد تمرکز دارد.

کاردرمانگر به افراد معلول و سالمند کمک می کند. اما گفتار درمانگر به کودکان یا بزرگسالانی که  دارای مشکلات گفتاری همانند لکنت زبان هستند، کمک خواهد کرد.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی تفاوت کاردرمانگر و گفتار درمانگر پرداختیم. در واقع کاردرمانگر به کیفیت زندگی افراد معلول و سالمند کمک کرده اما گفتار درمانگر به طور مستقیم به درمان اختلالات گفتاری کودکان و بزرگسالان می پردازد.

آخرین مقالات
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود