اختلالات صدایی در گفتار کودکان

اختلالات صدایی در گفتار کودکان

همانطور که کودکان خردسال مهارت های زبانی را یاد می گیرند ، طبیعی است که آنها در بیان صحیح کلمات دچار مشکل شوند. این بخشی از فرایند یادگیری است. مهارت گفتاری آنها با گذشت زمان توسعه می یابد. آنها در هر سنی بر صداها و کلمات خاصی تسلط دارند در سن 8 سالگی ، بیشتر کودکان آموخته اند که چگونه به همه صداهای کلمه ای تسلط داشته باشند.

برخی از کودکان اختلالات صدا در گفتار دارند. این بدان معنی است که آنها در گفتن برخی صداها و کلمات خاص از سن مورد انتظار مشکل دارند. این می تواند درک آنچه کودک در تلاش برای گفتن است دشوار کند. اختلالات صدای گفتار شامل اختلال در بیان و اختلال در فرآیند واجی است ، اختلال فرایند واجی الگویی از اشتباهات صوتی است ، مانند عدم تلفظ حروف خاص.

علت های اختلالات صدا در گفتار

غالباً دلیل شناخته شده ای برای اختلال صدا در گفتار وجود ندارد. اما برخی از خطاهای صدا در گفتار ممکن است ناشی از:

  • صدمه به مغز
  • ناتوانی ذهنی یا رشدی
  • مشکلات شنوایی یا کم شنوایی مانند سابقه عفونت گوش
  • ناهنجاری های جسمی که بر گفتار تأثیر می گذارد از جمله شکاف کام یا لب شکاف است
  • اختلالات موثر بر اعصاب درگیر در گفتار

گفتاردرمانی

تشخیص اختلالات صدا در گفتار

ابتدا باید شنوایی فرزند شما بررسی شود. این به این معنی است که او به سادگی نادرست کلمات و صداها را نمی شنود.

اگر از دست دادن شنوایی رد شود ، ممکن است بخواهید با یک گفتار درمانگر صحبت کنید ، گفتار درمانگر کسی است که کودکانی را که با زبان گفتار و ارتباط با آنها مشکل دارند ارزیابی و درمان می کند.

با تماشای و گوش دادن به کودک در حال صحبت ، گفتار درمانگر می تواند تشخیص دهد که آیا این موضوعات بخشی از رشد و پیشرفت طبیعی است یا یک اختلال صدا در گفتار است.گفتار درمانگر ، مهارتهای گفتاری و زبانی فرزند شما را با در نظر گرفتن لهجه ها و گویش ها ، ارزیابی خواهد کرد. آسیب شناسان با گفتار درمانی می توانند ارزیابی کنند که آیا یک مشکل جسمی در دهان بر توانایی صحبت کردن فرزند شما تأثیر داردیا خیر.

درمان اختلال صدا در گفتار

سپس گفتار درمانگر می تواند یک برنامه درمانی را برای کمک به فرزند شما در غلبه بر اختلال خود برنامه ریزی می کند. گفتار درمانگر ها با کودکان کار می کنند تا به آنها کمک کنند:

  • صداهای اشتباه را تشخیص داده و تصحیح کنید
  • بیاموزید که چگونه صدای مشکل آنها را درست تنظیم کنید
  • گفتن کلمات خاص و ایجاد صداهای خاص را تمرین کنید
  • این آسیب شناس همچنین می تواند فعالیتها و راهکارهایی برای کمک به فرزند شما در تمرین در خانه انجام دهد.
  • اگر فرزند شما نقص جسمی در دهان داشته باشد ، این آسیب شناس همچنین می تواند در صورت لزوم به فرزند شما به پزشک گوش ، بینی ، گلو یا ارتودنتیست مراجعه کند.

گفتار درمانی

چشم انداز مثبت

تشخیص زودهنگام و تشخیص اختلالات صدا در گفتار می تواند به کودکان در غلبه بر مشکلات گفتاری کمک کند. آنها می توانند یاد بگیرند که چگونه ارتباط خوب و راحت برقرار کنند ، هرچه سریعتر با متخصصین آسیب شناسی نسیم تماس حاصل فرمایید تا بتوانیم شما را در بهبود فرزند دلبندتان یاری نماییم.

آخرین مقالات
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36

1403/02/02 | 09:51

1403/02/02 | 09:51
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود