طول عمر پس از سکته مغزی

طول عمر پس از سکته مغزی

می‌توان گفت که طول عمر پس ‌از سکته مغزی  یکی از موضوعاتی بوده که نمی ‌توان به ‌طور دقیق آن را پیش‌بینی کرد. در واقع امید زندگی و عمر افرادی که دچار سکته مغزی شده ‌اند، به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ ها می‌ توان به روند درمان پس ‌از سکته مغزی، وضعیت بهداشتی و شدت عارضه اشاره کرد. برخی افراد ممکن است ازنظر جسمی و حتی ذهنی پس ‌از سکته مغزی دچار آسیب ‌های بسیار شده و برخی دیگر نیز ممکن است مشکل چندانی نداشته باشند. همچنین برخی از بیماران پس ‌از اولین حمله سکته مغزی سالیان زیادی به زندگی خود ادامه داده و برخی دیگر نیز در مدت زمان کوتاهی به پایان زندگی خود می ‌رسند.

 در نهایت می‌ توان گفت که پاسخ به این سوال که طول آن پس‌ از سکته مغزی چقدر است؟ به عوامل گوناگونی بستگی داشته و  نمی ‌توان به ‌صورت دقیق درمورد آن توضیح داد. در ادامه این مطلب از سایت نسیم باما همراه باشید تا عوامل مؤثر  طول عمر بعد از سکته مغزی را مورد بررسی قرار دهیم.

عوامل مؤثر بر طول عمر پس ‌از سکته مغزی

 همان ‌طورکه در ابتدای مطلب گفته شد،  طول عمر پس از سکته مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد. آشنایی با این عوامل می‌تواند در بهبود بیماران و افزایش کیفیت زندگی آن ‌ها تأثیر بگذارد. از جمله مهم‌ترین عوامل مؤثر بر افزایش عمر بیماران سکته مغزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         میزان و شدت سکته: سکته مغزی از آن دسته عارضه ‌هایی است که می ‌تواند با شدت متفاوتی برای افراد پیش بیاید. مراقبت‌ های اولیه مراجعه سریع به پزشک و درمان‌ های پس ‌از سکته مغزی نظیر کاردرمانی تا حد بسیار زیادی در افزایش عمر  بیماران مؤثر خواهد بود.

·         حمایت‌های اجتماعی و روانی:  داشتن  حمایت‌ های قوی خانواده و دوستان می‌تواند در افزایش انگیزه بیمار برای ادامه زندگی تأثیر بسزایی داشته باشد.

·         سبک زندگی و عادات بهداشتی: داشتن یک رژیم سالم غذایی و فعالیت‌های فیزیکی تا حد بسیار زیادی در افزایش عمر تأثیر گذار بوده و بسیار مهم است.

·         کنترل بیماری‌های زمینه ‌ای: کنترل بیماری ‌هایی نظیر فشارخون بالا، چربی خون و دیابت  در افزایش طول عمر پس ‌از سکته مغزی بسیار تأثیرگذار است.

آیا سکته مغزی خوب می‌شود؟

 یکی از سوالات پرتکرار در رابطه با سکته مغزی این است که آیا سکته مغزی درمان می‌شود؟ در اکثر افراد این تصور وجود دارد که سکته مغزی هیچ ‌گونه درمان و بهبودی ندارد. اما خبر خوب این است که سکته مغزی قابلیت درمان داشته اما نیاز به زمان دارد. اگر بیمار در زمان سکته مغزی در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند، می‌تواند از طریق روش‌ های مختلفی همانند استنت گذاری  آسیب‌های کمتری را متحمل شود. هم چنین عمل باز کردن عروق مسدود شده و یا درمان آنوریسم مغزی نیز برای درمان سکته مغزی استفاده می‌شود. بنابراین در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که سکته مغزی را می‌توان درمان کرد اما به شرطی که در زمان مناسب به بیمار به پزشک مراجعه کند.

علائم سکته مغزی

سکته مغزی از آن عارضه هایی است که با علایم مختلفی نمایان می‌شود. در واقع نشانه‌ های سکته مغزی در هر یک از افراد می‌تواند متفاوت باشد. از جمله مهم ‌ترین نشانه‌های این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         افتادگی یک ‌طرفه صورت

·         بی حسی در دست‌ ها

·         فلج شدن یک ‌طرف بدن

·         مشکل در تکلم

·         تاری دید

·         عدم توانایی کافی

·         سرگیجه

·         عدم تعادل

·         مشکل در بلعیدن

·         سردردهای بسیار شدید و ناگهانی

·         کاهش هوشیاری

علائم قبل ‌از سکته مغزی

 اطلاع از علائم قبل ‌از سکته مغزی برای همه افراد  ضروری است. آشنایی با این نشانه ها  باعث شده تا شما بتوانید در زمان مناسب به پزشک مراجعه کرده و عوارض سکته مغزی را به حداقل برسانید. مهم ‌ترین نشانه‌ های قبل ‌از سکته مغزی عبارتند از:

·         سردردهای بسیار ناگهانی و  شدید

·         ایجاد تاری دید

·         تعریق بیش ‌از حد

·         عدم تعادل

·         گیجی

·         مشکل در تلفظ کلمات و  بیان جملات

·         ضعف و یا فلجی در هر یک از بخش‌های بدن

·         احساس درد در قفسه سینه

سخن پایانی

طول عمر پس از سکته مغزی برای هر یک از افراد می تواند متفاوت باشد. در واقع عمر بعد از سکته مغزی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به شدت عارضه، زمان مراجعه به پزشک و مراقبت های پس از سکته اشاره کرد.

آخرین مقالات
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود