اختلال تاخیر در گفتار کودکان چیست؟ علائم و توضیحات

اختلال تاخیر در گفتار کودکان چیست؟ علائم و توضیحات

همانطور که میدانید یکی از موثر ترین راه های ارتباطی گفتار است. در اغلب افراد برای برقراری ارتباط با اطرافیان از گفتگو استفاده میکنند اما اگر در روند گفتار اختلالی پیش بیاید، به طبع آن ارتباط ما از این طریق نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

تأخیر در گفتار کودکان چیست؟

تاخیر در گفتار یک اختلال ارتباطی است که در دسته ی اختلالات گفتاری قرار میگیرد. برخلاف تصور عموم تأخیر در گفتار کودکان تنها شامل تأخیر در صحبت کردن و یا به اصطلاح دیر زبان باز کردن کودک نیست، بلکه کودکی که دچارتأخیر رشد گفتار شده است، در سنی که دیگر کودکان به شرح وقایع و یا تعریف داستان هایی خیالی میپردازند، تنها میتواند چندین کلمه را ادا کند.

جدول رشد زبانی کودک

میزان رشد زبانی سن کودک
ارزش گفتگو کردن را درک می کند یک سالگی
میتواند کلمات ساده یا بخشی از یک واژه را تلفظ کند
بین 150 تا 300 واژه را میشناسند دو سالگی
جمله ساده دو کلمه ای می سازد
میتوانند جمله های سه کلمه ای ساده را بسازند سه سالگی
توانایی بیان سن و نام خود را دارد
گفتار او برای غریبه ها واضح است و کاملا متوجه منظور او می شوند
میتواند واژه های 4 بخشی را تلفظ کند چهار سالگی
میتوان خیال پردازی های خود را بیان کند
میتواند جمله هایی با 9 واژه بسازد پنج سالگی
جملاتش دستور زبان و ساختار درستی دارد
سخنانش واضح و مفهوم است شش سالگی
میتواند داستان سرایی کند

تأخیر در گفتار تا چه زمانی طبیعی است؟

بر طبق تحقیقات کودکان حداکثر تا 5/2 سالگی باید 50 کلمه را به خوبی تلفظ کنند، به معانی و مفاهیم آنها تسلط داشته باشند و در مواقع مناسب از آن کلمات استفاده کنند. اگر کودک شما این مهارت را ندارد، میتوانید با مراجعه به یک متخصص متوجه شوید که آیا به اختلال تأخیر در گفتار مبتلاست یا خیر. فردی که دچار تأخیر در گفتار است، ممکن است در درک مفاهیم و معانی کلمات و عبارات مشکلی نداشته باشد.

چگونه فردی با تأخیر در گفتار را تشخیص دهیم؟

از معلمان مدرسه و یا مربیان مهد کودک فرزندتان، پرس و جو کنید.
از یک متخصص گفتار درمانی و یا گفتار درمان، کمک بگیرید.
روانپزشک، به صورت کامل از علائم این اختلال آگاه است.
با یک متخصص اطفال، مشورت کنید.
در این زمینه، میتوانید به نظرات کارشناسان سنجش کودکان اعتماد کنید.

نقص توجه

همانطور که میدانید افرادی که به نقص توجه دچار هستند نمیتوانند بر روی یک موضوع و یا فعالیت خاصی تمرکز کنند. گفتار و بیان کلمات نیز یک موضوع است که بیان آنها نیاز به دقت و تمرکز دارد. از این رو معمولا، اغلب افرادی که به نقص توجه دچارند، به اختلال تأخیر در گفتار نیز مبتلایند.

دلایل ابتلا به تأخیر در گفتار در کودکان

  • یکی از اصلی ترین دلایل تأخیر در گفتار، ژنتیک و وراتث است. گروهی از کودکان به صورت ژنتیکی این اختلال را از پدر یا مادر خود به ارث برده اند.
  • عامل دیگر بروز این اختلال، شرایط محیطی است. تاثیر شرایط محیطی در این زمینه بسیار زیاد است؛ بنابراین اگر کودکی شرایط مناسبی برای یاد گیری کلمات داشته باشد، احتمال ابتلای او به این اختلال کمتر است.
  • گاهی ابتلا به بیماری هایی مانند نقص توجه، عقب ماندگی ذهنی، فلج مغزی و ناشنوایی، زمینه ی ابتلا به اختلال تأخیر در گفتار را فراهم میکنند.
  • اتفاقات و رویداد های عاطفی و روحی بر روی روند رشد کودک تاثیر به سزایی دارد و در برخی موارد روند رشد و به طبع روند رشد زبانی کودک را نیز متوقف میکند.
  • رفتار و میزان توجه به کودک، یکی دیگر از دلایل ابتلا به تأخیر در گفتار کودکان است. والدین نباید تمام وقت و توجه خود را بر روی یکی از فرزندان خود بگذارند و از دیگری غافل شوند.

علائم کودکان دارای تأخیر در گفتار

  • نحوه ی صحبت کردن کودک به حدی نامفهوم است که به سختی میتوان به معنی آن پی برد.
  • کودک نمیتواند کلمات را به درستی و در جای مناسب، به کار ببرد.
  • ریتم و لحن صحبت کودک به گونه ای نیست که مفهوم را انتقال دهد.
  • نیمه کاره رها کردن جملات یا ناتوانی در تلفظ برخی حروف و کلمات، نشانه هایی از تأخیر در گفتار است.

راهکار

در صورتی که علائم تأخیر در گفتار را در کودک خود مشاهده کردید، پیشنهاد میشود در اسرع وقت به یک گفتار درمانگر مراجعه کنید زیرا این اختلال در دراز مدت مشکلات بسیاری را از جمله کمبود عزت نفس، ناتوانی در انتقال مفاهیم، بیان خواسته ها و انزوا در جامعه را برای فرزند شما ایجاد خواهد کرد. کادرکلنیک نسیم مردانی در خدمت شماست تا در این زمینه شما را یاری کند.

آخرین مقالات
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36

1403/02/02 | 09:51

1403/02/02 | 09:51
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود