تفاوت کاردرمانی با فیزیوتراپی - کار درمانی بهتر است یا فیزیوتراپی؟

تفاوت کاردرمانی با فیزیوتراپی - کار درمانی بهتر است یا فیزیوتراپی؟

کاردرمانی بهتر است یا فیزیوتراپی؟ سوالیست که برای اکثر افرادی که دارای مشکلات جسمی هستند، پیش می آیند. البته که برخی از افراد نیز این دو عنوان را یکسان می دانند. لازم است بگوییم که فیزیوتراپی و کاردرمانی دو نوع روش توانبخشی است که در برخی زمینه ها به یکدیگر شبیه بوده و برای هدف یکسانی انجام می شوند. اما تفاوت های زیادی نیز بین این دو متد درمانی وجود دارد. برای این که بفهمید کدام یک از این دو مورد بهتر است، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

می توان گفت که فیزیوتراپی و کاردرمانی برتری نسبت به یکدیگر ندارند. این  دو نوع درمان یک هدف مشترک داشته اما انتخاب هر یک از آن ها براساس شرایط بیماران صورت می گیرد. پزشک می تواند تشخیص دهد که بیماران برای بهبود به کدام یک از این روش ها نیاز دارند. البته که در برخی شرایط فیزیوتراپی و کاردرمانی مکمل یکدیگر هستند و باید طبق برنامه ریزی درست انجام شوند.  برای درک بهتر این که فیزیوتراپی بهتر است یا کاردرمانی؟ به طور مجزا در مورد هر کدام از روش ها توضیحاتی را بیان می  کنیم.

تعریفی از کاردرمانی

در پاسخ به سوال کاردرمانی بهتر است یا فیزیوتراپی؟ لازم است تا به طور کلی تعریفی از کاردرمانی داشته باشیم. اکثر افراد با این متد درمانی آشنایی نداشته و آن را با فیزیوتراپی اشتباه می گیرند. در حقیقت هدف اصلی کار درمانی، افزایش کیفیت زندگی افراد است. برخی از افراد بنا به دلیل مختلف، دچار ناتوانی در بعضی از بخش های بدن خود می شوند که این موضوع به صورت مستقیم در زندگی روزمره آن ها موثر است. اما کاردرمانگر می تواند با انجام تمرین ها و ارائه آموزش های به خصوصی، به این افراد کمک کند تا با توانایی بیشتری به انجام کارهای شخصی خود بپردازند و به عبارتی زندگی راحت تری داشته باشند.

کار درمانگر ها به بیماران روش های جدیدی را برای انجام امور مختلف آموزش می دهند. همچنین این افراد کمک می کنند تا افراد مبتلا به ناتوانی های جسمی یا ذهنی، بتوانند در شرایط خاص به بهترین شکل ممکن از خود مراقبت کنند. همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، در برخی شرایط براساس دستور پزشکان، کار درمانی و فیزیوتراپی مکمل یکدیگر بوده و بایستی در کنار یکدیگر انجام شوند.

کاردرمانی برای چه کسانی توصیه می شود؟

کار درمانی و فیزیوتراپی در شرایط بسیار مختلفی برای افراد توصیه می شوند. شرایط نیازمند به کاردرمانی عبارتند از:

  • کاهش درد و کنترل آن
  • بهبود پس از جراحی
  • کمک به بهبود رشد کودکان
  • برای بیماری های عصبی همانند فلج مغزی
  • بهبود افرادی که دچار سکته مغزی شده اند.
  • بهبود و درمان ناهنجاری های جسمی
  • بهبود بیماران روحی
  • پیشگیری از بیماری هایی همانند آلزایمر

تعریفی از فیزیوتراپی

برای درک این که  کاردرمانی بهتر است یا فیزیوتراپی؟ در این بخش در مورد فیزیوتراپی و اهداف آن به شما توضیح می دهیم.

به زبان ساده می توان گفت که فیزیوتراپی روی مشکلات حرکتی بخش از بدن تمرکز داشته و به درمان آن کمک می کند. افراد ممکن است به علل مختلف دچار مشکلات جسمی و حرکتی شوند. فیزیوتراپی کمک می کند تا بخش های آسیب دیده بدن دوباره به حالت اول خود بازگردند. در این روش درمانی با انجام یکسری حرکات ورزشی و اصلاحی، مشکلات اسکلتی یا عضله ای بدن برطرف می شود. اهداف اصلی فیزیوتراپی عبارتند از:

  • افزایش دامنه حرکتی
  • بهبود حرکت اندام
  • کاهش دردهای عضلانی
  • درمان دردهای اسکلتی
  • کمک به تناسب اندام
  • بهبود عملکرد کلی بیماران

مطالب مرتبط : کاردرمانی در شرق تهران

چه زمانی به فیزیوتراپی نیاز است؟

به طور معمول این روش درمانی برای کسانی که پس از جراحی دچار آسیب های حرکتی می شوند، توصیه می شوند. در برخی اوقات ممکن است بیمار قادر به حرکت قسمت آسیب دیده بوده اما دامنه حرکتی آن ها محدود است. در چنین شرایطی یک فیزیوتراپیست متخصص می تواند با ارائه یکسری حرکات ورزشی، به درمان هرچه زودتر بیمار کمک کند.

شرایط لازم برای انجام فیزیوتراپی عبارتند از:

  • داشتن اختلالاتی همانند بی اختیاری ادرار
  • دردهای عضلانی و اسکلتی
  • بیماری های مفصلی مزمن
  • برای بیماران قلبی
  • برای بیماران سرطانی

می توان گفت که فیزیوتراپی برای موارد فوق ضروری بوده و می تواند در بهبود و درمان هر یک تاثیر فوق العاده ای داشته باشد.

تفاوت فیزیوتراپی با کاردرمانی

در حقیقت فیزیوتراپی برای کسانی مناسب بوده که دچار آسیب های جسمی شدیدی شده و عملکرد حرکتی سابق خود را از دست داده اند. فیزیوتراپیست ها به این افراد کمک می کنند تا با استفاده از بهترین حرکات اصلاحی و ورزشی، مشکلات حرکتی خود را درمان کرده و به روزهای اول خود بازگردند.

اما کاردرمانی به افراد آسیب دیده کمک می کند تا بهتر از پس کارهای روزمره خود همانند غذا خوردن، صحبت کردن، استحمام، لباس پوشیدن و.... بربیایند. به عبارت دیگر کاردرمانی کمک می کند تا افراد بتوانند فضای اطراف خود را بهینه کرده تا راحت تر به کارهای خود برسند.

شباهت فیزیوتراپی و کاردرمانی

به جهت پاسخ به کاردرمانی بهتر است یا فیزیوتراپی؟ بهتر است تا به شباهت های این دو روش درمانی نیز اشاره کنیم. همان طور که گفته شد فیزیوتراپی و کاردرمانی شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند. هدف اصلی هر دو مورد کمک به افزایش کیفیت زندگی بیماران است. در شرایطی خاص ممکن است بیماران دچار مشکلی باشند که نیاز باشد کار درمانی و فیزیوتراپی به شکل همزمان برای آن ها تجویز گردد. به طور کلی مهم ترین شباهت این دو روش درمانی کمک به وضعیت جسمانی و حرکتی بیمار بوده که می تواند به صورت مستقیم در زندگی روزمره وی موثر واقع شود.

از کجا بفهمیم کاردرمانی بهتر است یا فیزیوتراپی؟

با توجه به توضیحاتی که در این مطلب بیان شد، تا حدودی می توان تشخیص داد که کاردرمانی بهتر است یا فیزیوتراپی؛ در واقع این دو روش درمانی اهداف خاصی را دنبال می کنند که برخی از آن ها مشترک بوده و برخی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. این که برای بیماران کدام یک از این روش های درمانی مناسب تر است، به نظر پزشک بستگی خواهد داشت. پزشکان می توانند با ارزیابی شرایط بیمار، فیزیوتراپی یا کاردرمانی را برای وی تجویز کنند.

مطالب مرتیط : کاردرمانی چه کمکی به کودکان اوتیسم می کند

نتیجه گیری

کار درمانی و فیزیوتراپی دو روش درمان بوده که تفاوت ها و شباهت هایی به یکدیگر دارند. انتخاب هر کدام از این دو روش درمانی با توجه به عوامل مختلفی صورت می گیرد. چرا که هر یک از آن ها برای یکسری مشکلات خاص، تاثیرگذار و مفید هستند.

آخرین مقالات
کاردرمانی کودک مبتلا به فلج مغزی

کاردرمانی کودک مبتلا به فلج مغزی

کاردرمانی کودک مبتلا به فلج مغزی یکی از روش های  درمانی موثر است که به صورت تخصصی روی بهبود مشکلات کودکان فلج مغزی یا همان cp تمرکز دارد. همانطور که بهتر می دانید، فلج مغزی محدودیت ‌های زیادی را برای افراد به‌ همراه می ‌آورد 1403/02/18 | 01:02
کاردرمانی در منزل بهتر است یا کلینیک ؟

کاردرمانی در منزل بهتر است یا کلینیک ؟

به طور کلی باید بگوییم که بهتر بودن هر یک از این خدمات کاملا به شرایط بیماران بستگی داشته و نمی توان کاردرمانی در منزل یا کلینیک را از یکدیگر متمایز دانست. 1403/02/16 | 07:36
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود