اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده که می تواند بنا به دلایل مختلفی رخ دهد. در این مشکل کودک برخی از صداها را حذف کرده یا آن ها را با یک دیگر عوض می کند. به طور مثال کودک به کلمه موز، دوز می گوید و یا بجای تلفظ کلمه گربه، گبه می گوید. برای درمان این مشکل گفتاری تکنیک ها و روش های مختلفی وجود دارد. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک نسیم با ما همراه باشید تا در مورد درمان مشکلات تلفظی در کودکان توضیحاتی را بیان کنیم.

در ابتدا باید بگوییم که اختلال در تلفظ در کودکان تا سنی مشخص طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. اما از سن  4 سال به بالا زمانی که کودک همچنان کلمات زیادی را اشتباه تلفظ کرده و یا حروف را حذف کند، باید کمی نگران شوید. به طور کلی می توان گفت کودکان کلمات و حرف های مختلف را از طریق شنیدن یاد می گیرند. از این رو اگر نتوانند این کلمات را به خوبی تلفظ کنند، ممکن است در شنوایی آن ها نیز مشکلی وجود داشته باشد.

انواع اختلال تلفظ در کودکان

در خصوص اختلالات تلفظ در کودکان لازم است بگوییم که این مشکل گفتاری دارای انواع مختلفی است. انواع اختلال تلفظ عبارتند از:

  • اختلال تلفظ حذفی: در این نوع مشکل گفتاری کودک صداهای هدف را بیان نمی کند.
  • تلفظ جایگزینی: در این اختلال گفتاری کودکان حروف دیگر را جایگزین حروف اصلی می کنند.
  • اضافه گویی: این مشکل به این صورت است که کودک صدای اضافی را به انتهای کلمات اضافه می کند.

لازم است بیان کنیم که برخی از این خطا ها  می تواند در بازه سنی خاصی در کودکان طبیعی باشند. اما باید این اختلالات با مرور زمان رفع شوند. در صورتی که اختلالات تلفظ مداوم بوده و هیچ تغییری در رفع آن ها مشاهده نشود، مراجعه به گفتار درمانی لازم خواهد بود.

بررسی علل اختلالات تلفظ در کودکان

همانطور که گفته شد، اختلالات تلفظ یکی از انواع مشکلات گفتاری بوده که در میان کودکان بسیار رایج است. از جمله مهم ترین دلایل این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود ناهنجاری چهره ای همانند شکاف کام و لب
  • معلولیت ذهنی
  • مشکلات شنوایی
  • مشکلات محیطی و شرایط روحی
  • به دنیا آمدن زود هنگام
  • برخی از دلایل ناشناس

به طور کلی موارد بالا می توانند مهم ترین دلایل ایجاد اختلال تلفظ در کودکان باشند. لازم است بدانید که شدت این مشکل نیز در هر یک از افراد متفاوت خواهد بود. بهتر است در مورد سن حرف زدن کودکان به خوبی تحقیق کنید و وضعیت رشد گفتاری کودک خود را مدام مورد بررسی قرار دهید. در صورت وجود مشکل بهتر است هر چه سریع به یک گفتاردرمانگر حرفه ای در تهران مراجعه کنید.

آیا می توان اختلال تلفظ در کودکان را درمان کرد؟

خوشبختانه اختلالات تلفظ در کودکان قابل درمان است. می توان گفت که بهترین روش درمانی برای حل این مشکل گفتار درمانی در منزل یا در کلینیک است. گفتار درمانی با تکنیک ها و تمریناتی که دارد، می تواند به مرور زمان تلفظ کودکان را بهبود بخشیده و تاثیر فوق العاده ای داشته باشد. ناگفته نماند که هر چه زودتر روند درمان  برای مشکل تلفظ در کودکان شروع کنید، تاثیربخشی بیشتری را از گفتار درمانی مشاهده خواهید کرد.

نکته مهمی که لازم است در خصوص درمان اختلالات تلفظ در کودکان بیان کنیم این بوده که این مشکل در صورتی قابل درمان است که به دلایل فیزیکی یا کم توانی ذهنی کودک نباشد. اما گفتاردرمانی همچنان می تواند به بهبود وضعیت حرف زدن این کودکان نیز کمک بسزایی کند. برای درمان مشکلات تلفظی در کودکان می توانید به کلینیک نسیم مردانی مراجعه کنید. مجموعه ما در این زمینه دارای تخصص و تجربه بالایی بوده  و به درمان طیف گسترده ای از  مشکلات گفتاری در کودکان می پردازد.

جمع بندی

اختلالات تلفظ در کودکان از جمله مشکلات گفتاری شایع بوده که بنا به دلایل مختلفی به وجود می آید. در صورتی که مشکلات تلفظی از سنین کودکی به مرور زمان رو به تغییر و اصلاح نباشد، لازم است تا اقدامات لازم را جهت شروع درمان انجام دهید.

آخرین مقالات
کاردرمانی کودک مبتلا به فلج مغزی

کاردرمانی کودک مبتلا به فلج مغزی

کاردرمانی کودک مبتلا به فلج مغزی یکی از روش های  درمانی موثر است که به صورت تخصصی روی بهبود مشکلات کودکان فلج مغزی یا همان cp تمرکز دارد. همانطور که بهتر می دانید، فلج مغزی محدودیت ‌های زیادی را برای افراد به‌ همراه می ‌آورد 1403/02/18 | 01:02
کاردرمانی در منزل بهتر است یا کلینیک ؟

کاردرمانی در منزل بهتر است یا کلینیک ؟

به طور کلی باید بگوییم که بهتر بودن هر یک از این خدمات کاملا به شرایط بیماران بستگی داشته و نمی توان کاردرمانی در منزل یا کلینیک را از یکدیگر متمایز دانست. 1403/02/16 | 07:36
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود