راه های درمان سریع لکنت زبان در کودکان

راه های درمان سریع لکنت زبان در کودکان

اکثر والدین به دنبال راه های درمان سریع لکنت زبان در کودکان هستند. لکنت زبان یکی از شایع ترین اختلالات گفتاری در میان کودکان بوده که ناشی از مشکلات مختلفی است. این مشکل گفتاری باعث شده تا کودکان در زمان صحبت کردن برخی حروف یا هجا ها را تکرار کنند. در واقع کودکان مبتلا به لکنت به خوبی می دانند که چه می خواهند بگویند، اما مشکل لکنت زبان مانع آن ها می شود. لازم است بدانید که این مشکل گفتاری محدودیت سنی ندارد. اما در میان کودکان بیشتر است. به طور معمول در میان کودکان 2 الی 6 سال لکنت بنا به دلایل مختلفی همانند افسردگی، سابقه در خانواده، استرس زیاد، ضربه مغزی و مشکلات روحی روانی وجود دارد. تا به امروز درمان های زیادی برای درمان لکنت کودکان به میان آمده است.

اما در میان این روش های درمانی کدام یک بهتر است؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا سریع ترین راه های درمان لکنت زبان در کودک را به شما معرفی کرده و به طور کامل در مورد آن ها توضیح دهیم.

انواع لکنت زبان در کودکان

پیش از توضیح در مورد راه های درمان سریع لکنت زبان در کودکان، لازم است تا با انواع لکنت زبان آشنا شوید. چرا که این عارضه نوع های گوناگونی دارد.

به طور کلی مشکل لکنت در 4 دسته بندی قرار می گیرد که عبارتند از:

  1. لکنت عصبی: مهم ترین دلیلی که سبب ایجاد لکنت زبان عصبی می شود، تغییر مسیر عصبی به صورت ناگهانی است. این نوع مشکل گفتاری محدودیت سنی و جسمی نداشته و می تواند هم برای بزرگسالان و هم کودکان پیش بیاید. در صورتی که لکنت زبان عصبی درمان نشود، سبب بروز سکته مغزی یا تومور مغزی خواهد شد.
  2. لکنت زبان روانی در کودکان: در صورتی افراد دچار مشکلات روحی و روانی شده یا در گذشته با چنین مشکلاتی رو برو شده باشند، با لکنت روانی دست و پنجه نرم می کنند. از رایج ترین دلایل لکنت روانی می توان به استرس پس از وقوع سانحه، افسردگی و استرس اشاره کرد.
  3. لکنت زبان کودکان در زمان رشد: می توان گفت که لکنت در رشد از رایج ترین مشکلات گفتاری در میان کودکان بوده که در زمان یادگیری مهارت گفتار، شروع می شود.
  4. لکنت زبان ناشی از مصرف برخی داروها: مصرف برخی دارو ها یا افزایش دوز آن ها نیز سبب ایجاد لکنت زبان در کودکان می شود.

چه راهی برای درمان سریع لکنت زبان کودکان بهتر است؟

این که چه راهی می تواند برای درمان لکنت زبان کودکان سریع تر باشد، مشخص نیست. چرا که نوع درمان برای هر یک از کودکان متفاوت بوده و مدت زمان درمان نیز برای آن ها یکسان نیست.

گفتار درمانی یکی از بهترین راه هاییست که والدین می توانند برای درمان هر چه سریع تر کودک خود انتخاب کنند. گفتار درمانی یک روش درمانی بوده که خود شامل چندین متد می شود. شخصی با عنوان گفتار درمانگر با تخصص و دانش خود نوع لکنت زبان و دلیل آن را تشخیص داده و از بهترین راه گفتار درمانی برای کودک استفاده می کند. در واقع در میان راه های مختلفی که برای بهبود این اختلال گفتاری ارائه شده است، تنها گفتار درمانی اثرگذار بوده است.

درمان لکنت زبان کودک در خانه

برای درمان لکنت زبان کودک در مدت زمان کوتاه بهتر است در کنار گفتار درمانی، والدین خود در درمان کودک نقش داشته باشند. چرا که آن ها بیشترین تاثیر را روی فرزند خود دارند. به منظور درمان سریع لکنت زبان کودکان در خانه بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  • تا حد امکان کودک را از فضاهایی که ممکن است مورد تمسخر قرار بگیرد، دور کنید.
  • زمانی که کودک شما در زمان صحبت کردن دچار لکنت می شود، به مشکل او واکنش نشان نداده و به چشمان او زل نزنید. به عبارت دیگر بهتر است نسبت به لکنت او بی تفاوت باشید.
  • شرایطی را فراهم کنید تا کودکان احساس امنیت بیشتری داشته باشند.
  • سعی کنید حداقل روزی یک ساعت با فرزند خود آواز بخوانید. این کار در درمان لکنت زبان بسیار موثر است.
  • از صحبت با کودک خود در مورد لکنت زبان او نترسید.
  • با دقت به حرف های کودک گوش بدهید.

مطالب مرتبط : گفتار درمانی بهترین روش درمان اختلال لکنت زبان

جمع بندی

برای درمان سریع لکنت زبان تنها گفتار درمانی و همکاری والدین در خانه می تواند بهترین راه ممکن باشد. لازم است تا شما برای درمان اصولی کودک خود به بهترین مرکز گفتار درمانی در تهران مراجعه کنید. کلینیک گفتار درمانی و کاردرمانی نسیم مردانی می تواند برای درمان لکنت فرزندتان به شما کمک کند.                                   

آخرین مقالات
اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن

اختلالات تلفظ در کودکان و درمان آن قطعا موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اختلالات گفتاری شامل انواع مختلف و بی شماری می شوند که  برخی از آن ها بیشتر در میان کودکان شایع هستند. اختلال در تلفظ یکی از مشکلات گفتاری کودکان بوده 1403/02/12 | 11:55
هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان چیست

هنر درمانی کودکان یکی از روش ‌های بسیار مؤثر برای حل مشکلات روانی است. به‌ طورکلی اختلال سلامت روان می ‌تواند جهات مختلفی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد 1403/02/08 | 05:48
ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

ویدیو انجمن ملی گفتار درمانی ایران

انجمن ملی گفتار درمانی ایران 1403/02/08 | 03:54
روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکنت زبان

روش های موثر برای غلبه بر لکن زبان می تواند به کاهش لکنت زبان در شرایط خاص کمک بسزایی کند. می توان گفت که لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری بسیار رایج در کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند بنا به دلیل مختلفی برای افراد پیش بیاید 1403/02/04 | 01:36
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود