گفتار درمانی بزرگسالان

گفتار درمانی بزرگسالان

گفتار درمانی در بزرگسالان به دلایل مختلف به وجود می آید که در این مقاله به آنها اشاراتی خواهیم داشت.

ایرادات گفتاری در بزرگسالان به صورت لکنت زبان ، مشکلات صدا و تکلم و نارسایی گویی خود را نشان می دهند ، که بیشتر آنها توسط مهارتهای کلامی و ارتباطی قابل بهبود هستند ، اما گفتار درمانی در بزرگسالانی که در اثر تصادف و بیماری های مغزی و سکته به وجود می آید ، گاهی اوقات قابل رفع و بهبودی قابل توجهی هستند ، ولی بعضی از اثرات ناشی از آن اتفاقات تا آخر عمر همراه بیمار می ماند.

از آنجایی که کودکان در سنین رشد هستند و اگر مشکلات گفتاری داشته باشند ، معمولا راحت تر قابل رفع می باشد ، تا مشکلات گفتاری بزرگسالان و همین امر به طبع اثرات منفی زیادی برای بزرگسالان در روابط اجتماعی و کاری و موقعیتهای فردی آنها می گذارد.

گفتار درمانی بزرگسالان پس از آفازیا

به اختلالات ارتباطی پس از شوک ناشی از یک اتفاق را آفازیا گویند که این عارضه در قسمتهای کنترل تکلم و زبان ، مغز ایجاد میشود. این اختلال می تواند از طریق تصادف، اصابت سر با جسم سخت ، تومور های مغزی و نرسیدن اکسیژن کافی به مغز به وجود بیاید. آفازیا در اصل قدرت بیان کلمات را از بیمار میگیرد و آنها کلماتی که درک می کنند را نمیتوانند به طرز صحیح ادا کنند.

گفتار درمانی بزرگسالان برای درمان آفازیا

از آنجایی که آفازیا همه اعضای یک خانواده را درگیر خود می کند ، بنابراین برای ارزیابی اولیه بیمار ، معمولا تمام خانواده در جلسات شرکت دارند تا بتوانند ، درست به بیمار در نحوه بهبود کمک کنند و آموزش لازم را ببینند. برای گفتار درمانی بیماران آفازیا ، پس از ارزیابی اولیه توسط متخصصین گفتار درمانی بزرگسالان برنامه های ویژه طراحی می گردد و طبق آن پروسه درمان را شروع میکنند. به عنوان مثال: امید بخش نشان دادن روند درمان به بیمار و آموزش ادا نمودن طرز صحیح کلمات که معمولا از ترکیب قدرت تکلم و زبان بدن برای ارئه کلمات و جملات استفاده می شود و از این طریق با توانبخشی به بیمار در سلامت گفتار درمانی بزرگسالان می توان کمک نمود.

گفتار درمانی بزرگسالان

تشخیص گفتار درمانی بزرگسالان

اگر احساس می کنید که در حرف زدن و برقراری ارتباط با دیگران، مشکل دارید، بهتر  است هرچه سریع تر برای تشخیص مشکل گفتاری خود نزد بهترین گفتار درمانگر بروید. گفتار درمانگر با دانش و مهارت خود شما را معاینه کرده و مشکلات شما را مورد ارزیابی قرار می دهد. سپس مشخص می شود که آیا شما به گفتار درمانی بزرگسالان احتیاج دارید، یا خیر!

پس از معاینه گفتاردرمانگر مشکل شما مشخص شده و اقدامات لازم برای درمان انجام می شود. ممکن است مشکل برخی افراد با گفتار درمانی حل نشود. به طور مثال بعضی از بزرگسالان نیاز دارند تا برای رفع مشکل گفتاری خود، به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنند. در بعضی از شرایط نیز عدم توانایی در برقراری ارتباط و تسلط در حرف زدن، به دلیل مشکلات روحی و روانی است. در چنین شرایطی نیاز است تا شخص در ابتدا به یک تراپیست مراجعه کند. به طور کلی می توان گفت که مراجعه به بهترین گفتار درمانگر در تهران باعث شده تا مشکل اصلی شما مشخص شده تا روند درمان به هر شکلی آغاز شود. اگر متوجه کوچک ترین مشکلی در گفتار هستید، بهتر است به بهترین مرکز گفتاردرمانی، مراجعه کنید.

ضرورت گفتار درمانی در بزرگسالان

در ابتدا باید بگوییم که اکثر مشکلات گفتاری که در میان بزرگسالان وجود دارد، ریشه در کودکی داشته و در زمان درستی درمان نشده است. به همین خاطر نیز گفته می شود که گفتار درمانی کودکان بسیار مهم بوده و باید والدین به آن توجه داشته باشند. یکی از بارزترین اختلالات گفتاری که از کودکی در بزرگسالان باقی می ماند، لکنت زبان است. این اختلال گفتاری در بزرگسالان زمانی شدت پیدا می کند که فرد دچار استرس شود. قطعا درمان لکنت زبان در کودکی راحت تر است. اما گفتار درمانی بزرگسالان نیز می تواند این مشکل را درمان کند.

می توان گفت که پیامدهای منفی مشکلات گفتاری در بزرگسالان، بسیار بیشتر از کودکان است. چرا که افراد در سنین بزرگسالی نیاز بیشتری به برقراری ارتباط و تعامل با دیگران دارند. بدون شک زمانی که آن ها در صحبت کردن و ارتباط گرفتن مشکل داشته باشند، اعتماد به نفس خود را از دست داده و نمی توانند در زمینه تحصیلی و کاری، موفق باشند. از این رو ضرورت گفتار درمانی در بزرگسالان بسیار بالاست. گفتاردرمانگر ها سعی دارند تا با تنظیم یک برنامه درست گفتار درمانی و بهره مندی از توانایی افراد، مشکلات گفتاری آن ها را به مرور زمان بهبود ببخشند.

چه کسانی به گفتاردرمانی بزگسالان نیاز دارند؟

در این بین این سوال پیش میاید که چه افرادی واجد شرایط گفتار درمانی بزرگسالان هستند؟ به صورت کلی هر فردی که در حرف زدن به خصوص در زمان برقراری تعامل با دیگران دچار مشکل شده و احساس ناتوانی کند، به گفتاردرمانی نیاز خواهد داشت. در صورتی که شرایط زیر را در خود یا اعضای خانواده مشاهده کردید، بهتر است به مراکز گفتار درمان مراجعه کنید:

  • مشکل در تلفظ
  • لکنت زبان
  • اوتیسم
  • کم توان ذهنی
  • گفتار درمانی بزرگسالان برای افراد کم شنوا
  • اختلال در صوت
  • دارای شکاف کام و لب
  • افراد مبتلا به سرطان گردن، حنجره و زبان

کسانی که دچار هر یک از مشکلات بالا هستند، بایستی حتما به فکر گفتار درمانی بوده و یک مرکز معتبر را برای شروع روند درمان پیدا کنند. چرا که ممکن است هزینه و زمان آن ها با مراجعه به گفتاردرمانگرهای غیر متخصص، به هدر رود. به همین خاطر نیز پیشنهاد می شود برای شروع درمان، حتما به خوبی تحقیق کرده و بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران را پیدا کنید.

تمرینات و تکنیک های گفتاردرمانی بزرگسالان

به طور کلی گفتاردرمانی شامل روش ها و تمرینات مختلفی می شود. البته که این روش ها در گفتار درمانی بزرگسالان با کودکان، می تواند تفاوت هایی داشته باشد. بهترین تمرینات گفتاردرمانی برای بزرگسالان عبارتند از:

  1. حرکت زبان: این تمرین بیشتر روی عضلات گفتاری تمرکز داشته و آن ها را تقویت می کند. به این صورت که بیمار زبان خود را بیرون آورده چند لحظه بیرون نگه می دارد و سپس دوباره زبان را داخل دهان میبرد.
  2. لبخند زدن: این تمرین باعث شده تا لب و زبان تقویت شود. برای انجام این تمرین تنها کافیست جلو آینه بایستید و لبخند عمیق بزنید.
  3. تمرین تکرار حروف: این تمرین در گفتار درمانی بزرگسال، به کسانی که دارای لکنت زبان هستند، کمک می کند.
  4. تکرار جملات: پس از انجام تمرین تکرار حروف، نوبت به تمرین تکرار جملات می رسد که می تواند در بهبود مشکلات گفتاری به خصوص لکنت، بسیار موثر باشد.

سخن پایانی گفتاردرمانی بزرگسالان

همانقدر که گفتاردرمانی برای کودکان مهم است، برای بزرگسالان نیز مهم بوده و باید به آن توجه شود. افراد زیادی در سنین بزرگسالی دچار مشکلات گفتاری هستند که می توانند با گفتار درمانی، این مشکلات را حل کنند. کلینیک نسیم در حوزه کاردرمانی و گفتار درمانی برای بزرگسالان سالیان زیادیست که به فعالیت می پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید.

آخرین مقالات
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41
کاردرمانی دست چگونه است

کاردرمانی دست چگونه است

به طور کلی کاردرمانی از آن دسته خدمات درمانی است که در منزل نیز قابل ارائه می شود. کاردرمانی دست از جمله خدمات مهم کار درمانی بوده که می تواند در صورت نیاز بیمار، در خانه نیز به خوبی قابل اجرا شود. 1403/01/19 | 06:41
کاردرمانی ذهنی چیست؟

کاردرمانی ذهنی چیست؟

به طور کلی کار درمانی ذهنی یکی از زیر مجموعه های کاردرمانی بوده که به تقویت مهارت ذهنی کمک بسزایی می کند. افرادی که دچار اختلالات ذهنی بوده و با چالش های مختلفی رو به رو هستند، می توانند مشکلات و محدودیت های پیش روی خود را حل کرده 1403/01/18 | 01:23
علائم ام اس چیست؟ چگونه تست کنیم؟

علائم ام اس چیست؟ چگونه تست کنیم؟

بیماری ام اس نوعی بیماری پیش رونده بوده که به صورت مستقیم در عملکرد مغز تاثیر می گذارد. این بیماری دارای علائم مختلفی بوده که ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. با شناخت نشانه های ام اس می توانید کنترل بهتری روی این بیماری داشته و عوارض آن را کاهش دهید. 1403/01/09 | 06:01

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود