انواع لکنت زبان و ویژگی های آن

انواع لکنت زبان و ویژگی های آن

لکنت زبان چیست؟

می توان گفت که لکنت زبان یکی ازانواع اختلالات گفتاری بوده که باعث شده افراد روی تلفظ برخی کلمات یا حروف گیر کرده و آن را تکرار کنند. به صورتی که فرد نمی تواند به شکل پیوسته و صحیح صحبت کند. کسانی که دچار لکنت هستند، به سختی و کندی جملات را بیان می کنند. این اختلال گفتاری بیشتر در کودکان رایج بوده اما در بزرگسالان نیز به شکل گسترده ای وجود دارد. در برخی اوقات نیز ممکن است افراد در سنین بزرگسالی دچار این مشکل گفتاری شوند.

در واقع ناروانی در بازه زمانی مشخص در کودکی، می تواند طبیعی باشد. اما اگر طی مدت زمانی این مشکل گفتاری در کودک از طریق گفتار درمانی حل نشود، در بزرگسالی نیز ادامه یافته و تاثیرات منفی را در زندگی افراد به جا خواهد گذاشت. لکنت زبان باعث شده اعتماد به نفس افراد برای حضور در مکان های مختلف کاهش پیدا کند. این مشکل انواع مختلفی داشته و می تواند به شکل های گوناگونی درمان شود. گفتار درمانی یک روش درمانی بوده که متشکل از تکنیک های زیادی می شود. برای هر یک از انواع لکنت زبان نیز، بایستی از روش به خصوصی از گفتار درمانی استفاده کرد.

لکنت زبان چه علائمی دارد؟

برای این که از وجود اختلال لکنت زبان مطمئن شوید، بهتر است نشانه های این مشکل گفتاری را بدانید. نشانه های لکنت زبان عبارتند از:

  • سختی در شروع یک جمله یا بیان کلمه
  • کشیدن صدا در زمان حرف زدن
  • تکرار کردن هجاها، حروف ها و صداها
  • سکوت و مکث در زمان بیان کلمات و حروف
  • افزودن کلمه اوم به زمانی که بیان کلمه بعدی سخت باشد.
  • تنش بسیار زیاد و اضطراب در زمان حرف زدن
  • حرکت اندام فوقانی
  • عدم توانایی در برقراری ارتباط
  • لرزش لب و فک
  • تکان خوردن سر
  • قفل شدن مشت

در صورتی که هر یک از علائم را در خود یا سایر اعضای خانواده مشاهده کردید، بهتر است هرچه سریع به مرکز گفتار درمانی در تهران مراجعه کنید. گفتار درمانگر ها می توانند با بررسی و ارزیابی مشکلات شما و تشخیص نوع لکنت زبان، بهترین برنامه درمانی را تدوین کرده و طی چندین جلسه آن را به اجرا برسانند.

لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان

همانطور که گفته شد، لکنت زبان به عنوان یکی از مشکلات رایج گفتاری، ممکن است به شکل ناگهانی در بزرگسالی برای افراد رخ دهد. زمانی که این اختلال گفتاری در سنین بزرگسالی خود را نشان می دهد، به آن لکنت زبان دیررس یا اکتسابی گفته می شود. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در اکثر افراد لکنت ناگهانی به دلیل سکته مغزی اتفاق می افتد. البته که عواملی نظیر وارد شدن ضربه به سر یا مسائل روحی و روانی نیز می توانند سبب لکنت زبان در بزرگسالان شوند. مهم ترین عوامل لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان عبارتند از:

  • بیماری و عارضه های مغزی
  • فشار عصبی
  • عدم داشتن اعتماد به نفس
  • خجالتی بودن افراد در بزرگسالی
  • عدم توانایی داشتن ارتباط
  • عدم داشتن تمرکز کافی

براساس تحقیقاتی که وجود دارد، مشخص شده است که افرادی که دارای مشکلاتی نظیر پرخاشگری، عصبی هستند و یا این که احساسات نسبتا پایداری ندارند، دچار لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالی می شوند. برای درمان لکنت زبان در سنین بزرگسالی، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. در حال حاضر گفتار درمانی بزرگسالان بهترین روش درمانی ممکن بوده که طی یک مدت زمان مشخص، تاثیرات فوق العاده خود را روی افراد خواهد گذاشت.

افسردگی و لکنت زبان

همانطور که در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم، لکنت زبان در اکثر اوقات ممکن است به دلیل مشکلات روحی و روانی باشد. البته که این موضوع می تواند برعکس نیز باشد. در اکثر اوقات مشکل لکنت زبان باعث افسردگی افراد می شود. چرا که سبب شده تا آن ها نتوانند ارتباط درستی را با اطرافیان برقرار کرده و حتی مورد تمسخر قرار گیرند. تمامی این ها می تواند در ایجاد افسردگی افراد موثر باشد. به همین خاطر نیز گفته می شود که گفتار درمانی لکنت زبان برای کودکان و بزرگسالان اهمیت ویژه ای دارد.

شاید از نظر برخی لکنت زبان تنها یک مشکل جسمی و بیرونی باشد. اما باید بگوییم که این اختلال گفتاری پیامدهای روحی و روانی بسیاری را برای افراد خواهد داشت. می توان گفت که لکنت زبان با افسردگی ارتباط مستقیمی دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده مشخص شده است که افسردگی در کودکان و حتی بزرگسالان دارای لکنت زبان، بسیار شایع می باشد. در حقیقت مهم ترین عامل افسردگی ناشی از لکنت زبان، مشکلات در برقراری ارتباط با محیط بیرون است. اما گفتار درمانی می تواند به شکل موثری در درمان و بهبود لکنت عمل کند.

برای درمان لکنت زبان چی بخوریم؟

شاید تا به امروز برای درمان انواع لکنت زبان مطالب زیادی را مطالعه کرده و از روش های مختلفی استفاده کرده باشید. متاسفانه برخی افراد به عنوان درمانگر، مواد غذایی خاصی را برای درمان لکنت پیشنهاد می کنند که هیچ گونه پایه علمی ندارد. به طور کلی می توان گفت که هیچ مواد خوراکی برای درمان مشکلات گفتاری نظیر لکنت زبان، وجود ندارد. اما از آنجایی که این مشکل به مغز مربوط می شود، می توان برای تقویت مغز، مواد غذایی زیر را مصرف کرد:

  • انواع دانه ها و آجیل ها
  • پودر کاکائو
  • اسید های چرب امگا3
  • گیاه آشواگاندا

چنین مواد غذایی می تواند در تقویت مغز موثر باشد. اما بهترین راه برای درمان لکنت زبان، مراجعه به یک متخصص گفتار درمانی در تهران است.

عواقب عدم درمان لکنت زبان

همانطور که گفتیم، لکنت زبان تنها یک اختلال گفتاری نبوده و می تواند در روابط اجتماعی افراد نیز تاثیرات خود را به جای بگذارد. عدم درمان این مشکل باعث شده تا افراد دچار تنش شده و حتی احساس حقارت کنند. بزرگسالان دارای لکنت زبان ترجیح می دهند که در هیچ مکانی ظاهر نشده و این سبب عدم موفقیت در تحصیل و کار می شود. همچنین کودکانی که لکنت دارند نیز، با هم سن و سالان خود ارتباط برقرار نکرده و بازی نمی کنند.

سخن پایانی انواع  لکنت زبان

لکنت زبان یکی از رایج ترین مشکلات گفتاری بوده که انواع مختلفی دارد. هر یک از انواع لکنت نیز ویژگی های مختص به خود را دارند که به روش های مختلفی درمان می شوند. در این مطلب به طور کامل در مورد هر آنچه که لازم است در مورد گفتار درمانی بدانید، توضیح دادیم. برای دریافت خدمات گفتار درمانی و کاردرمانی می توانید با ما در ارتباط باشید.

لکنت زبان یا اختلال گفتاری

اختلال سیالی بهنجار و آهنگ سخن گفتن ویژگی اصلی لکنت زبان است. این اختلال با تکرار و تطویلهای صوتها و هجاها و دیگر اختلالهای سیالی گفتار همراه است.

- معمولا از سنین ۳ تا ۷ سالگی شروع می شود.وبیشترین فراوانی در حدود ۵ سالگی است.

- شیوع بیماری یک درصد بوده و نسبت پسران به دختران تقریبآ ۴ به ۱ می باشد.

- از مهمترین و متداولترین اختلالات تکلمی است

لکنت زبان بصورت کلونیک

در این نوع از لکنت زبان کودک یک سیلاب از کلمه‌ای را (که معمولا اولین سیلاب کلمه را) با سرعت و تشنج تکرارمی‌کند. مثلا کلمه کتاب را چنین بیان می‌کند : ک ک ک کتاب

علت این نوع لکنت زبان را اختلال فیزیولوژیک عصبی عضلانی می دانند که در محل اتصال عصب به عضله به وجود می آید و چون جنبه خانوادگی دارد گمان می رود که علت موروثی داشته باشد

لکنت زبان بصورت تونیک

در این حالت که در فعالیت عضلات تلفظی چند ثانیه ای توقف و سکون به وجود می آید کودک دچار گیر وقفه در تلفظ و ادای کلمه همراه با فشار و کوشش و حرکات خاصی است وبرای ادای کلمه شدیدا، به خود فشار میآورد و پس از لحظاتی سکون به طور ناگهانی و با تشنج کلمه را ادامی کند مانند: می خام به رم خو نه.

- این نوع لکنت به علت انقباض عضلا ت دهان، حلق و حنجره ایجاد می شود.

-در این صورت کودک روی یک کلمه فشار میآورد و اکثرا کلمه به طور ناگهانی بیان می شود.

- این حالت کاملا جنبه روانی دارد.

مراحل لکنت زبان

کودکانی که دچار لکنت زبان هستند معمولا و از بدو پیدایش لکنت تا مرحله نهایی مراحل مختلفی را می‌گذراند.

لکنت پذیرفته شده

 کودک در این مرحله متوجه می‌شود که برخی از حروف و کلمات را بطور غیرطبیعی تکرار می‌کند. اما نگران حالت گویایی خودش نیست رنجی نمی‌برد و کوششی هم برای رفع آن نمی‌نماید.

لکنت پس رانده

 لکنتی که کودک در برابر آن عکس العمل نشان می دهد. به تدریج که کودک بزرگ شده و دامنه مکالمات وسیع تر می‌شود به واسطه رفتار‌های خاص و فشارهایی که معمولا از سوی اطرافیان متوجه کودک می‌شود،کودک بطور قابل توجهی با تعجب و گاه همراه با دلسردی نسبت به چگونگی اختلالات گویایی خود عکس العمل نشان می‌دهد وی این واکنشها را درک کرده و بالطبع عدم اطمینان و تنش عضلانی او بیشتر می‌شود.

لکنت پیچیده و شدید

 بتدریج که حرکات و رفتار ضمنی همراه با لکنت به صورت غیر ارادی ظاهر می‌گردد، شدت لکنت افزایش می‌یابد وکودک نسبت به همه موفقیتها ،کلمات ،اصوات حساسیت و نگرانی پیدا می‌کند. در این شرایط لکنت خود ، روز به روز پیچیده تر و شدیدتر می‌شود.

آخرین مقالات
درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

درمان لکنت زبان در بزرگسالان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. به طور کلی لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در بین بزرگسالان و کودکان می‌باشد. با وجود این‌ که این مشکل اغلب در کودکان مشاهده می‌شود، 1403/01/29 | 11:55
رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی چیست و چگونه انجام می شود؟

رفتار درمانی اضطرابی یکی از روش های درمانی موثر برای درمان اختلالات اضطراب است. به طور کلی اختلالات اضطرابی را می توان یکی از انواع مشکلات روانی محسوب کرد که می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی افراد داشته باشد. 1403/01/27 | 03:57
کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

کاردرمانی برای راه رفتن کودک از روش های درمانی بسیار مهم بوده که می تواند برای کودکانی که دچار تاخیر در رشد هستند، بهترین انتخاب ممکن باشد. کودکان از بدو تولد تا خردسالی و کودکی به مرور توانایی های مختلفی را کسب می کنند 1403/01/22 | 12:41
کاردرمانی دست چگونه است

کاردرمانی دست چگونه است

به طور کلی کاردرمانی از آن دسته خدمات درمانی است که در منزل نیز قابل ارائه می شود. کاردرمانی دست از جمله خدمات مهم کار درمانی بوده که می تواند در صورت نیاز بیمار، در خانه نیز به خوبی قابل اجرا شود. 1403/01/19 | 06:41
کاردرمانی ذهنی چیست؟

کاردرمانی ذهنی چیست؟

به طور کلی کار درمانی ذهنی یکی از زیر مجموعه های کاردرمانی بوده که به تقویت مهارت ذهنی کمک بسزایی می کند. افرادی که دچار اختلالات ذهنی بوده و با چالش های مختلفی رو به رو هستند، می توانند مشکلات و محدودیت های پیش روی خود را حل کرده 1403/01/18 | 01:23
علائم ام اس چیست؟ چگونه تست کنیم؟

علائم ام اس چیست؟ چگونه تست کنیم؟

بیماری ام اس نوعی بیماری پیش رونده بوده که به صورت مستقیم در عملکرد مغز تاثیر می گذارد. این بیماری دارای علائم مختلفی بوده که ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. با شناخت نشانه های ام اس می توانید کنترل بهتری روی این بیماری داشته و عوارض آن را کاهش دهید. 1403/01/09 | 06:01

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود